قیمت تخم مرغ| قیمت تخم مرغ گران شد

چرا دولت قبل از تنظیم بازار اقدام به حذف ارز ترجیحی کرده است تا جایی که این روز‌ها مرغ‌هایی که خوراک با ارز نیمایی داشتند وارد بازار مصرف شدند و پس از گرانی مرغ، تخم مرغ هم با چند نرخ افزایش قیمت پیدا کرده است.

سایت شماره یک:

قیمت تخم مرغ چند روزی است کاهش یافته قیمت تخم مرغ ارزانتر هم میشود. قیمت تخم مرغ امروز در بازار کنترل شده است . افزایش ناگهانی قیمت تخم مرغ به دلیل حذف ارز 4200 تومانی است که مشمول نهاده های دامی می شود و از اول دی ماه محقق شده است. به گفته اتحادیه‌های مرغ داران، تا زمانی که خبر حذف ارز 4200 تومانی تکذیب نشود، قیمت تخم مرغ کاهش نمی‌یابد.

 پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گرانی کالا و محصولات بیش از وعده کنترل دولت بر قیمت‌ها شرایط بازار مصرف را برای مردم سخت‌تر کرده است.

واردات نهاده‌های دامی از سال قبل با تنش نرخ دلار و همچنین سنگ اندازی توسط درگاه‌های وزارت صمت با بحران کمبود و قیمت مواجه شده است. امروز مرغداران تولیدات با ارز نیمایی را راهی بازار کردند و مرغ‌های با ارز نیمایی در فروشگاه‌ها عرضه شده است.

هر کیلو مرغ به ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. این نتیجه سیاست گذاری دولت برای کنترل بازار پس از حذف ارز ترجیحی است. اما فروشگاه‌ها همچنان با نرخ‌های مختلف اقدام به فروش مرغ دارند که باعث گلایه مردم شده است.

تخم مرغ هم متأثر از حذف ارز ترجیحی است. بازار این محصول این روز‌ها دستخوش افزایش قیمت ناگهانی شده است. قرار بود دولت قبل از هر اقدامی بازار مصرف را آرام و سپس حذف ارز ترجیحی از کالا‌های اساسی را اجرا کند. اما متأسفانه عجله دولت بیش از این بود و قبل از فروکش شدن گرانی مواد غذایی، محصولات با ارز نیمایی راهی بازار مصرف شده است.

طی روز‌های اخیر هر شانه تخم مرغ به بیش از ۸۰ هزار تومان رسیده است. در حالی که طبق قیمت‌های تنظیم بازار هر شانه تخم مرغ بین ۶۰ تا ۶۲ هزا رتومان در میادین و ۶۵ تا ۷۰ تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شد.

افزایش لحظه به لحظه قیمت ها، قبل از اعلام رسمی قیمت تخم مرغ، بازار با پیش بینی به پیشباز تصمیمات آینده دولت رفته تا جای که تخم مرغ به صورت چند نرخی به مصرف کننده عرضه می‌شود.

به گزارش اقتصاد۲۴ در ادامه تکانه‌های اقتصادی و معیشتی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ توسط دولت اینبار شاهد افزایش اجباری قیمت تخم مرغ در بازار خواهیم بود.

باتوجه به درخواست وزارت جهاد کشاورزی از تشکل‌های تولیدی درخصوص محاسبه و اعلام قیمت محصولات پروتئینی از جمله مرغ و تخم مرغ با ارز نیمایی قیمت اعلامی تولیدکنندگان برای هر شانه تخم مرغ به ۱۱۰ هزار تومان و هر کیلوگرم مرغ به ۸۰ هزار تومان می‌رسد.

بنظر می‌رسد با توجه به تولید مرغ و تخم مرغ با ارز نیمایی دولت نسبت به اعلام رسمی قیمت جدید این محصولات برای کنترل بازار اقدام کند. به همین منظور در روز‌های اخیر بازار با پیش بینی روند تصمیم گیری دولت، تخم مرغ در بازار با قیمت‌های متنوع از ۷۰ هزار تومان تا ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

پس از تصمیم دولت و مجلس برای حذف ارز ترجیحی پیش بینی‌های کارشناسان ایجاد شوک بزرگ به بازار و خصوصا مصرف کنندگان بود که در حال حاضر پس لرزه‌های بی پایان آن را در بازارشاهد هستیم.

بنظر می‌رسد باتوجه به اینکه ۷۰ درصد قیمت تخم‌مرغ وابسته به نرخ نهاده است افزایش مجدد قیمت رسمی تخم مرغ اقدام بعدی دولت در کنترل بازار خواهد بود.

کاهش قیمت تخم مرغ مشروط به تخصیص ارز نهاده های دامی

وی تصریح کرد: دولت یا وزارت جهاد کشاورزی بالاخره باید تکلیف مرغدار‌ها را مشخص کند که در دی ماه می‌خواهد نهاده‌های دامی به مرغدار دهد یا خیر؛ در صورتی که دولت فقط بگوید که نهاده‌های دامی را به مرغداران می‌دهد قیمت تخم مرغ نیز به نرخ ۵ روز قبل خود برمی گردد.

 

نبی پور در واکنش به اینکه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی اخیرا خبر از ارائه نهاده دامی به عشایر داده است اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از افزایش قیمت تخم مرغ در بازار باید به طور رسمی به مرغداران اعلام کند که نهاده‌های دامی فعلا پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: مرغداران ما اکنون به دنبال تامین نهاده‌های دامی هستند، اما حتی با قیمت محاسبه شده با ارز نمیایی نیز در بازار مشاهده نمی‌شود و نهاده‌ها در بازار احتکار شده و برای خرید در دسترس نیست.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: برای جلوگیری از ایجاد شک و شبهه و اثر روانی منفی در بازار لازم است که دولت به طور رسمی تکلیف مرغداران را تعیین کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر برخی از مرغداران هر کیلو تخم مرغ را به قیمت تعیین شده ۱۸۳۰۰ تومان و برخی بالاتر می‌فروشند در بازار نیز به قیمت‌های متفاوتی به دست مردم می‌رسد.

نبی پور اظهار داشت: اکنون در صورتی مرغداران نهاده‌ها را به هر قیمت که شده در بازار آزاد تهیه کنند و در آینده دولت اعلام کند که نهاده یارانه‌ای دی ماه اختصاص نمی‌یابد، تکلیف هزینه‌ای که توسط مرغدار شده چه می‌شود.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر