رکنا: نماینده ادوار مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که بیکاری، مهمترین مشکل مشترک تمام مسیحیان و مسلمانان ایران است، گفت: در سال های گذشته در شهر تهران مشاهده می کردیم که شهرداری در بزرگراه ها و مراکز تجمعی مختلف بنرهایی را برای تبریک سال نو و میلاد عیسی مسیح (ع) نصب می کرد. حتی شهرداری تهران در دوره های قبلی تعداد درخت کاج هم برای تزئین به کلیساهای شهر تحویل می داد، اما متاسفانه امسال شاهد کم کاری شهرداری تهران در نمایش المان های شهری در جهت تبریک سال نوی مسیحی و میلاد حضرت مسیح (ع) بودیم.

سایت شماره یک:

   بامداد امروز سال نوی میلادی فرا رسید. میلیاردها نفر در سراسر جهان، بامداد امروز فرا رسیدن سال نوی میلادی را جشن گرفتند. سال نوی میلادی درست یک هفته پس از میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) جشن گرفته می شود. امروز، اولین روز سال نوی میلادی یعنی یکم ژانویه 2022 است. با این وجود در یک هفته گذشته، شهرداری تهران و البته مدیریت شهری سایر کلانشهرهای کشور، کم کاری زیادی در نصب المان های شهری مربوط به سال نوی میلادی داشتند.

بی توجهی شهرداری های کشور به فرا رسیدن سال نوی میلادی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سال نوی میلادی در حالی فرا رسید که در یک هفته گذشته یعنی بازه زمانی میلاد حضرت مسیح (ع) تا شروع سال 2022، در ایران برخلاف بسیاری از نقاط جهان کمتر شاهد نمایش المان های شهری بودیم که فرا رسیدن سال جدید و میلاد پیامبر بزرگی همچون عیسی مسیح (ع) را به هموطنان مسیحی و سایر ایرانیان نوید بدهد.

در واقع می توان گفت در یک هفته گذشته در کشورمان تقریبا هیچ رنگ و بویی از سال جدید میلادی مشاهده نکردیم و مسئولان شهرداری های مختلف کمتر به این تحول بزرگ جهانی و فرا رسیدن اعیاد میلیاردها مسیحی در سراسر جهان توجه کردند، آن هم در شرایطی که مسیح (ع) برای ما مسلمانان نیز جزو پیامبران اولوالعزم و یکی از بزرگترین پیامبران الهی محسوب می شود و گرامیداشت سالروز میلاد این پیامبر بزرگ، هیچ منافاتی با ارزش های اسلامی ندارد.

یوناتن بت کلیا

یوناتن بت کلیا که سابقه 20 سال نمایندگی مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد، ضمن تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت مسیح (ع) و سال نوی میلادی به تمام پیروان ادیان توحیدی در جهان بخصوص مردم ایران، در این باره به خبرنگار رکنا گفت: در سال های گذشته در شهر تهران مشاهده می کردیم که شهرداری در بزرگراه ها و مراکز تجمعی مختلف بنرهایی را برای تبریک سال نو و میلاد عیسی مسیح (ع) نصب می کرد. حتی شهرداری تهران در دوره های قبلی تعداد درخت کاج هم برای تزئین به کلیساهای شهر تحویل می داد، اما متاسفانه امسال شاهد کم کاری شهرداری تهران در نمایش المان های شهری در جهت تبریک سال نوی مسیحی و میلاد حضرت مسیح (ع) بودیم.

وی افزود: با وجود کم کاری شهرداری تهران در نصب المان های شهری مربوط به سال نو در سطح خیابان ها در سال جاری، امسال خوشبختانه شاهد حضور گسترده مقامات لشکری و کشوری در رده های مختلف در میان جامعه مسیحیت ایران بودیم و بسیاری از مسئولان کشور برای تبریک سال نو به کلیساها و سایر محل های حضور ارامنه و مسیحیان آشوری آمدند و نشان دادند که توجه ویژه ای به اقلیت های دینی در کشور ما دارند. البته ما از صدا و سیما انتظار داریم که هر چه بیشتر حضور گسترده مقامات در میان جامعه مسیحیت ایران را به تصویر بکشد.

بیکاری، جوانان مسیحی را هم مثل مسلمان ها به مهاجرت سوق می دهد

بت کلیا، مهمترین مشکل جامعه مسیحیت ایران را نیز مانند مسلمانان، دشوار بودن یافتن فرصت های شغلی دانست و گفت: متاسفانه در سال های اخیر، مشکل بیکاری نه تنها مسلمانان، بلکه مسیحیان و تمام اقلیت های دینی کشور را تحت تاثیر قرار داده است و با وجود این که در جامعه مسیحیت نیز مانند مسلمانان شاهد حضور گسترده نیروهای تحصیلکرده هستیم، اما یافتن شغل برای هموطنان مسیحی ما نیز به شدت دشوار است.

این فعال جامعه مسیحیت ایران ادامه داد: متاسفانه بخش زیادی از جوانان ایرانی فارغ از هر دین و مذهبی که دارند، از بیکاری زجر می کشند و همین مساله به عنوان زمینه اصلی مهاجرت بسیاری از جوانان اقلیت دینی مانند جوانان مسلمان کشور شده است. در چنین شرایطی ما از همه ایرانیان درخواست می کنیم که تا حد امکان در داخل کشور سرمایه گذاری کنند تا شاهد رونق اشتغالزایی در کشورمان باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد: تردیدی نیست که بیکاری و البته دشواری های معیشتی، جامعه مسیحیت و سایر اقلیت های دینی ایران را نیز مانند مسلمانان به شدت تحت تاثیر قرار داده است و متاسفانه در میان مسیحیان آشوری، ارمنی و سایر اقلیت های ایران نیز مانند مسلمانان، افراد بسیاری یافت می شوند که به سختی روزگار می گذرانند و باید حمایت های دولتی از این افراد تشدید شود.

مسیحیان ایران دچار تبعیض نیستند

بت کلیا با تاکید بر این که جامعه مسیحیت ایران دچار تبعیض اجتماعی خاصی نسبت به مسلمانان نیست، عنوان کرد: با وجود این که در یافتن فرصت های شغلی، آموزشی و ... در ایران، برای جامعه مسیحیت هیچ تبعیضی نسبت به مسلمانان وجود ندارد، اما نمی توان انکار کرد که برخی معدود افرادی در کشورمان هستند که متاسفانه چشم های بسته ای دارند و برخوردهای ناشایستی را با جامعه اقلیت ایران انجام می دهند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حضرت مسیح (ع) تاکید کرده اند که اگر در را بکوبید، به روی شما گشوده خواهد شد و اگر بطلبید، به شما داده خواهد شد. البته متاسفانه برخی جوانان جامعه اقلیت نمی دانند که باید کدام در را بکوبند که خواسته هایشان محقق شود و به همین خاطر است که برخی مواقع جوانان اقلیت به مطالبات خود در جامعه ایران نمی رسند.

وی در ادامه تاکید کرد: نمایندگان جامعه مسیحیت و سایر اقلیت های دینی در ایران بارها درخواست های مختلفی را از مسئولان مختلف جمهوری اسلامی داشته اند که خوشبختانه به‌خوبی اجابت شده است. یکی از مهمترین این درخواست ها نیز تقاضا برای برابری دیه اقلیت های دینی با مسلمانان بود که با وجود مخالفت شورای نگهبان، در سال 82 این تقاضا با حکم حکومتی مقام معظم رهبری مورد پذیرش قرار گرفت.

توجه ویژه امام (ره) و رهبری به جامعه اقلیت

 بت کلیا با تاکید بر این که در جمهوری اسلامی اقلیت های دینی از جایگاهی برابر با مسلمانان در سطح جامعه برخوردارند، گفت: امام خمینی (ره) در یکی از اولین دیدارهای خود بعد از بازگشت به ایران، با پیروان ادیان توحیدی دیدار کردند و ایشان در همان دیدار بر وحدت میان مسلمانان و اقلیت های دینی تاکید کردند و فرمودند که ما ملت واحدی هستیم. این سخنان نیز ما را از ابتدای انقلاب اسلامی امیدوار کرد که قرار است در شرایطی برابر با مسلمانان زندگی کنیم.

نماینده پیشین مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس با اشاره به دیدارهای رهبر انقلاب با خانواده شهدای مسیحی در سال های گذشته عنوان کرد: بارها مشاهده کرده ایم که مقام معظم رهبری در ایام سال نوی میلادی به دیدار خانواده های شهدای مسیحیت رفته اند و آنها را مورد تجلیل قرار داده اند. رخ دادن اتفاقاتی از این دست از سوی مسئولان جمهوری اسلامی نیز نشان می دهد که جامعه اقلیت ایران می تواند مانند سایر ایرانیان، مطالبات خود را در کشور مطرح کند و از طرح مطالبات خود به نتیجه برسد.

وی در پایان تصریح کرد: نمایندگان فعلی جامعه اقلیت ایران در مجلس شورای اسلامی باید با در نظر گرفتن مطالبات اصلی اقلیت های مذهبی کشور، در راستای تحقق این مطالبات گام بردارند. البته خوشبختانه تمام عزیزانی که اکنون نمایندگی زرتشتیان، مسیحیان و کلیمیان در مجلس را برعهده دارند، انسان های پاک و دلسوزی هستند که ما امیدواریم بتوانند مطالبات جامعه اقلیت کشور را به نتیجه برسانند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر