رکنا: محدودیت های اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی ... زنان مسئله تازه ای نیست. دولت ها با شعارهای مختلف برای بهبود شرایط فعالیت اجتماعی و رشد و ترقی و فعالیت های جامعه زنان در این سال ها، روی کار آمده و رفته اند . محدودیت زنان نه تنها کم تر نشده ، بلکه تنها، شدت آن متغیر بوده است.

سایت شماره یک:

   به گزارش رکنا، این روزها خبرهایی از محدودیت زنان در فضاهای اجتماعی تا ورزشی و جلوگیری از ورزش بدنسازی در صدر اخبار جای می گیرند و بعد از ساعاتی از اخبار دور می شوند ولی محدودیت زنان به بقای خود ادامه می دهند. محدودیت هایی برای زنانی که در این سال ها سبک زندگیشان تفاوت های بسیاری کرده است. رشد اجتماعی و علمی داشته اند و حتی قادر هستند مسئولیت های مهم کشوری و دولتی را برعهده گرفته و مدیریت کنند ولی در یک جامعه متناقص در برابر زنان مواجه هستند. از سویی صندلی دانشگاه و مسند معاون رئیس جمهوری می گیرند از سوی دیگر برای مثلا دوچرخه سواری و ورزش کردن آنها ناگهان با موانعی و ممنوعیت هایی عجیب مواجه می شوند.

زمان محدودیت به نظر به پایان رسیده است و باید همه اقشار جامعه برای پیشرفت و گسترش فعالیت های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی در کنار هم از زن و مرد تلاش کنند ولی این اصل بسیار نادیده گرفته شده است و این حکایت گویی همچنان باقی است و موقعیت نمایندگان مجلس از کمیسیون اجتماعی و فرهنگی تا فراکسیون زنان در برابر محدودیت زدایی ها نامعلوم است و سکوت ها و حتی پیروی ها از محدودیت ها عجیب است.

در این میان بهروز محبی نجم آبادی معتقد است که مجلس به هیچ عنوان به دنبال ایجاد محدودیت برای زنان نیست و خبرهایی که منتشر می شود تنها خبرسازی هایی افرادی است که می خواهند ذهن جامعه را معطوف این موارد خبری کرده تا راهی برای فرارهای مالیاتی خود بیابند.

سخنان بهروز محبی نجم آبادی در حالی مطرح است که در جامعه در کنار فرارهای مالیاتی که هر از چند گاهی اخبارش منتشر می شود محدودیت هایی که برای زنان اعلام می شود نیز در حد خبرسازی نیست و اعمال می شود و اجرای آن ادامه دار باقی می ماند.

هیچ قانونی برای محدودیت زنان تصویب نکردیم

بهروز محبی نجم آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در خصوص اینکه این نوع برخورد های محدودیت طلب برای زنان چرا همچنان باقی است و وظیفه مجلس در برابر این تصمیمات برای نیمی از جامعه ایرانی چیست گفت: ما در یک سال و نیم گذشته که به مجلس راه پیدا کرده ایم هیچ قانونی مبنی بر محدودیت علیه زنان تصویب نکرده ایم.این خبرها که منتشر می شوند،حاشیه سازی هستند. خبرسازانی که از انتشار این اخبار هدف دارند. امروز مشکل اساسی کشور مسائل دیگری است.

فقر مطلق مشکل اساسی کشور است

این نماینده مجلس  ادامه داد: ایران با دو بحران جدی روبرو است که یکی از آنها فقر مطلق بوده که به دلیل صفر شدن میانگین رشد اقتصادی است. همچنین ضریب جینی 0.4 نیز نشان دهنده یک شکاف طبقاتی عمیق است. یکی از دلایل این مشکلات نیز مربوط به دولت ها بوده چراکه به سمت پایه های مالیاتی حرکت نکردند و نسبت مالیات به GDP در کشور کم تر از 0.06 است. این آمار نسبت به کشورهای همسایه و توسعه یافته بسیار عدد پایینی است.

چه زمانی نظام با بدحجابان برخورد کرده است؟

محبی خاطر نشان کرد: فقر مطلق در کشور حاکم شده و در کنار آن ما با فقر فرهنگی نیز روبرو هستیم. خبرسازی ها در خصوص محدودسازی های زنان فقط اخباری منحرف کننده است .آیا در همین شهر حجاب اجباری وجود دارد؟  این چه حجاب اجباری است که ما در سراسر شهر خانم هایی را می بینیم که کشف حجاب کرده اند و در شهر راه می روند. چه زمانی نظام برای برخورد فیزیکی با این افراد اقدام کرده است؟ وسط مشکلات اقتصادی و بحران های دیگر کشور ، یک عده تلاش می کنند مسائل مربوط به زنان را پر رنگ کنند. مقام معظم رهبری در دوران انتخابات ریاست جمهوی در سخنرانی هایشان به این مسئله که عده ای فضای مجازی را مستمسک کردند، اشاره کردند.

اگر از صیانت فضای مجازی می گوییم منظورمان حفظ کرامت ایرانیان است .من به عنوان نماینده مردم ایران که تاکنون به 280 روستا سر زده و از نزدیک با مردم آن صحبت کرده ام پیجی در اینستاگرام با 8 هزار فالور داشتم اما یک شب ناگهان بی هیچ توضیحی از سوی اینستاگرام حذف شد. آنها بیشتر کرامت ایرانیان را نشانه گرفته اند ما قصد صیانت داریم.

به چه زبانی بگوییم دنبال کم کردن پهنای باند و فیلترینگ نیستیم

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: تا مجلس یک طرحی به نام صیانت را مطرح می کند آنقدر سروصدا برای آن راه میاندازند انگار این طرح بناست  محدودیت  ایجاد کند. ما با چه زبانی باید بگوییم که با محدودیت، کم کردن پهنای باند، فیلترینگ مخالف هستیم. البته معتقد هستیم که فضای مجازی باید یک قاعده خاص داشته باشد. مثلا من به کجا باید شکایت کنم که 8 هزار فالورم یک شبه حذف شد؟

شما فرض کنید من از آن پیج حذف شده ، برای کسب و کار استفاده می کردم. ناگهان یک شبه حذف می شود . اگر این صفحه دست یک فرد بود که خرج زندگیش را با کسب و کار در فضای اینستاگرام تامین می کرد که بیچاره می شد. یعنی ما اینقدر بدبخت شده ایم که وقتی اسم قهرمان ملی ما میاید باید پیج شخصی مان حذف شود جایی برای اعتراض  هم نداشته باشیم؟ چرا ترکیه می تواند نمایندگی این شبکه های اجتماعی را در کشورش داشته باشد اما ما در ایران این چنین رها شده باشیم.

او افزود: مثال بالا را زدم به این دلیل که دائم چنین موضوعاتی را برجسته می کنند در حالی که مجلس 40 قانون برای مسائل اقتصادی از جمله تسهیل کسب و کارهای مجازی، حذف امضاهای طلایی و ثبت محور شدن مجوز مصوب کرده است.

سوپر میلیاردها درب خانه هایشان را بسته اند و از آزادی زنان و فقر می گویند

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا وقت آن نرسیده که به دلیل تغییر نسل و تحولات نسلی،  قوانین مورد بازنگری قرار بگیرد تا با خواست ها و نیازهای جامعه امروزی چه زن و چه مرد هماهنگ تر باشد  گفت: از اول شروع به کار مجلس یازدهم حتی یک قانون بر ضد زنان و فعالیت اجتماعی زنان تصویب نشده است و قصد محدود کردن زنان را نداریم .بنابراین نباید این اخبار نادرست منتشر شود. مشکلات مهمتری در این جامعه است که باید به آن پرداخته شود. به طور مثال  یک جوان چطور می تواند در تهران با این شرایط قیمت ها زندگی کند؟ وقتی من نماینده مجلس نمی توانم به راحتی خانه اجاره کنم پس مردم چه می کشند بعد در این میان درب 600 هزار خانه خالی، قفل است. صاحبان همین خانه ها، سوپر میلیاردرهایی هستند که اتفاقا بیشترین اعتراض را نسبت به آزادی زنان و فقر دارند. چه کسی جلوی زنان را گرفته که شما می خواهید آنان را آزاد کنید؟ خود این افراد بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را رقم زده اند و از فقر می گویند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما توقع داریم که با انصاف به موضوعات پرداخته شود. عملکرد  ما در این یک سال و نیم مشخص است. در دوران آقای روحانی حتی یک لایحه نبود که ما آن را تصویب نکنیم و هر لایحه ای که به مجلس ارسال شد ما آن را مصوب کردیم اما در قبال همین دولت جدید که هم پایه و هم فکر ماست این کار را نکردیم و لایحه هایی بودند که رای نیاورد.

محبی در پایان تاکید کرد: می خواهند ذهن ها را منحرف کنند تا مردم یادشان برود افراد دارای خودروهای بالای یک و نیم میلیارد یا خانه بالای ده میلیارد باید مالیات دهند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر