سایت شماره یک:

نحوه تمیز کردن موکت‌‌ها و کفپوش‌ها در نگاه اول کمی دردسرساز به نظر می‌رسد. به خصوص زمانی که کفپوش‌ها به زمین چسبیده‌اند. به همین دلیل است که آگاهی از روش صحیح تمیز کردن موکت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرف دیگر، تمیز نگه داشتن موکت‌ها و جارو زدن روزانه آن‌ها باعث می‌شود تا موکت‌ شما تا مدت زیادی عاری از غبار و آلودگی و زیبا به نظر برسد.

 هرچقدر هم شما از کفپوش‌ها مواظبت کنید، باز هم زمانی فرا می‌رسد که لازم است آن‌ها را تمیز کنید و برای نظافت آن‌ها اقدام نمایید.  به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به آموزش شستن موکت و کفپوش‌ها بپردازیم. پس تا آخر مطالب ما را همراهی کنید تا نحوه شستن موکت و نکاتی مفید برای افزایش طول عمر آن‌ها را با یکدیگر بررسی کنیم.

2

چرا تمیز نگه داشتن موکت‌ها اهمیت دارد؟

موکت‌ها نوعی کفپوش هستند که از مواد اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن ، پلی آمید و یا ترکیبی از موارد بافته می‌شوند. از آن جهت که موکت‌ها هم به عنوان عایق صوتی و حرارتی کاربرد دارد و هم نقش پررنگی در زیبایی دکوراسیون داخلی ایفا می‌کند، زیبایی و سلامت آن‌ها حائز اهمیت است.

همچنین آشنایی با طریقه شستن موکت رابطه مستقیمی با ماندگاری کفپوش و زیبایی ظاهری منازل و محیط‌های داخلی دارد. پس شستشوی موکت باید به طور منظم و طبق اصول انجام شود. با تمیز نگه‌داشتن سطح این دسته از کفپوش‌ها می‌توان محیط‌های داخلی را عاری از باکتری، آلودگی و علائم آلرژی‌زا کرد.

توصیه ما این است که برای افزایش طول عمر موکت و رعایت اصول بهداشتی، هر 6 ماه یکبار، از روش‌های زیر برای شستشوی کفپوش‌ها و موکت‌ها استفاده نمایید. توجه داشته باشید که چسبیده و یا جدا بودن کفپوش‌ها باعث می‌شود تا نحوه تمیز کردن موکت متفاوت باشد.

3

آموزش شستن موکت

در این بخش دو روش ساده و کارآمد برای تمیز کردن موکت دفاتر اداری و منازل مسکونی را خدمت شما معرفی خواهیم کرد. پس تا آخر مطالب ما را دنبال کنید.

توجه داشته باشید که قبل از هرگونه اقدام باید لکه کثیف و گرد و غبار را از روی سطح موکت برطرف کنید. از طرف دیگر، بیشترین میزان گرد و غبار در سمت دیوارها بر روی سطح موکت‌ها جمع می‌شود. به همین خاطر باید ابتدا آن قسمت را با دقت جارو بزنید. سپس با استفاده از روش و نحوه تمیز کردن موکت که در زیر آورده شده است، موکت‌ها را با حداقل امکانات در منزل تمیز نمایید.

·آموزش شستن موکت با استفاده از شامپو فرش :

از مرسوم‌ترین روش‌های تمیز کردن فرش و موکت، شستشو با شامپو فرش است که اکثر افراد حداقل یکبار آن را امتحان کرده‌اند. توجه داشته باشید که در این روش، جنس موکت و کیفیت آن اهمیت زیادی دارد؛ لذا در هنگام خرید موکت باید نهایت دقت را در انتخاب خود داشته باشید. موکت‌ها با الیاف محتلف تولید می‌شوند و باید شامپو فرش را براساس الیاف آن‌ها انتخاب نمود تا آسیبی به رنگ، الیاف و پرزهای آن وارد نشود.

طریقه شستن موکت با شامپو فرش بدین صورت است که باید ابتدا مقداری از آن را براساس دستورالعمل، در ظرفی از آب حل نمایید. سپس با استفاده از یک اسفنج آغشته به مایع تمیز کننده، لکه‌های موکت و یا فرش را از بین ببرید.

توجه داشته باشید که شستشو برخی از موکت‌ها به خصوص موکت‌های پرز بلند با استفاده از پودرهای تمیز کننده باعث می‌شود تا پودرها در لابه‌لای الیاف‌ها باقی بماند و به مرور پرزهای آن کمی زبر و بدحالت شوند. از طرف دیگر شوینده‌های شیمیایی قوی می‌‌تواند به رنگ و الیاف موکت آسیبی جدی وارد نماید.

همانطور که می‌دانید زیبایی و دوام موکت‌ها همانند فرش‌های ماشینی است. امروزه زیبایی و قیمت مناسب موکت‌ها باعث شده تا تمایل افراد به استفاده از این عنصر در دیزاین دکوراسیون داخلی افزایش یابد. برای مثال، قیمت موکت پالاز موکت آنقدر مناسب و مقرون به صرفه است که باعث برتری این محصول در مقایسه با دیگر رقبا شده و توانسته مسیر خود را برای ورود به منازل و حتی اتاق کودکان پیدا کند. در برخی از مدل‌های موکت ظریف مصور از الیاف طبیعی و پشمی استفاده می‌شود که ذاتی نرم و بادوام دارد. این دسته از محصولات، در حین زیبایی، بسیار حساس و ظریف هستند و شوینده‌های شیمیایی می‌تواند به ظاهر و بافت آن‌ها آسیب بزند.

 

·آموزش شستن موکت با استفاده از بخارشوی خانگی

از دیگر روش‌های تمیز کردن موکت و کفپوش‌ها، استفاده از بخارشوی خانگی است که باعث پاک‌سازی عمقی آلودگی‌ها از لا‎به‎لای بافت موکت می‌شود.

 نکات مهم و کاربردی در رابطه با نحوه تمیز کردن موکت با استفاده از بخارشوی به شرح زیر است :

  1. ابتدا باید مخزن دستگاه بخارشوی را با آب داغ و ماده شوینده مناسب پر کنید. سپس دستگاه را بر روی تمام قسمت‌های موکت بکشید.
  2. سپس مخزن را از ماده شوینده خالی کرده و مجدد با آب تمیز پر نمایید و دوباره تمام قسمت‌های کفپوش و موکت را تمیز کنید. این کار کمک می‌کند تا هیچ گونه ماده شوینده‌ای در بافت موکت باقی نماند.

 

4

 

خلاصه آنکه ...

همانطور که قبلا هم عنوان کردیم، کفپوش‌ها یکی از عناصر دکوراتیو خانه و محیط‌های کاری به حساب می‌آیند و موکت‌ها نوعی کفپوش مناسب برای دفاتر کاری، اتاق خواب و تمامی سطوح داخلی است که امروزه به دلایل مختلف به آن‌ها توجه کافی نمی‌شود. به همین خاطر کفپوش‌های سرد و بی‌روح جای این دسته از کفپوش‌های نرم و گرم را پر کرده‌اند و علت این مسئله، دشوار بودن نظافت برخی از موکت‌ها و کفپوش‌ها است. اگر شما در هنگام خرید موکت اداری، تزیینی، کودک و ... آگاهی کامل از برندها و الیاف به کار رفته در موکت‌ها را داشته باشید، دیگر لازم نیست نگران طریقه شستن موکت و یا تغییر رنگ آن باشید. تمیز کردن کفپوش‌ها در نگاه اول کمی دشوار به نظر می‌رسد اما بعد از مطالعه مقاله فوق و استفاده از راهنما آموزش شستن موکت که در این مقاله آورده شده است، موفق خواهید شد تا با استفاده از وسایل موجود در خانه به راحتی آلودگی‌ها را از عمق الیاف موکت تمیز نمایید. امیدواریم که مطالب فوق مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته باشد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر