سایت شماره یک:

 

 

 

پایین آمدن قیمت تتر از سطح 1 دلار می‌تواند کابوسی باشد که علاوه بر سرمایه‌گذاران، تریدرها و در کل فعالان بازار رمز ارزها، هولدرهای این رمز ارز نیز گهگاه در خواب شبانه خود می‌بینند! فرض همیشه بر این است که قیمت USDT ثابت باقی مانده و صرف نظر از رفتار سایر بازیگران اعم از بیت کوین و اتریوم، قیمت تتر درگیر هیچ نوسانی نمی‌شود. البته تغییر قیمت لحظه ای تتر به اندازه چند صدم یا چند دهم سنت طبیعی است و گهگاه رخ می‌دهد، اما نگرانی اصلی بابت زمانی است که افت قیمت در حد چند سنت باشد، و با گذشت زمان درست نشود! آیا این امکان وجود دارد که روزی چنین اتفاقی برای ارز دیجیتال Tether رخ بدهد؟

با شنیدن عنوان ارز دیجیتال، به احتمال زیاد اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند اسم بیت کوین است. بله، این نخستین رمز ارز دنیا است و شکل جدیدی از پول را به ما معرفی کرده است. BTC الهام‌بخش بی‌شمار رمز ارز دیگر بوده و بعد از آن ده‌ها هزار آلت کوین ایجاد شده‌اند. اما واقعیت این است که با وجود محبوب‌ترین بودن، اکنون مهمترین، پراستفاده‌ترین و پرکاربردترین رمز ارز نیست و این القاب به گزینه‌ای دیگر تعلق دارند؛ USDT از نظر حجم معاملات روزانه با اختلاف زیاد از پادشاه ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده بالاتر است و توسط تعداد بیشتری از مردم سراسر دنیا استفاده می‌شود. علت را باید در ثبات قیمت تتر دنبال کرد. ابتدا بد نیست به یک شناخت کلی از این دارایی برسیم.

تتر قیمت ثابتی دارد، چون یک استیبل کوین است

قیمت usdt

از دیدگاه‌های مختلف، رمز ارزها انواع گوناگونی دارند. به عنوان مثال باید به میم کوین‌ها و توکن‌های گیمینگ اشاره کنیم. اما بین تمام آن‌ها، استیبل کوین‌ها یا رمز ارزهای پایدار و باثبات مهمترین هستند، به طوری که طبق پیش‌بینی اکثر تحلیلگران و کارشناسان فضای کریپتو، قانون‌گذاری این حوزه از آن‌ها آغاز خواهد شد. به زبان ساده، یک استیبل کوین به یک دارایی دیگر گره خورده و ارزش آن را تقلید می‌کند. آن دارایی حکم پشتوانه و وثیقه را برای رمز ارز مورد نظر دارد. به این شکل اکنون ارزهایی با پشتوانه طلا و بشکه نفت وجود دارند. اما پراستفاده‌ترین‌ها ارزش پول‌های فیات را دنبال می‌کنند. با توجه به قدرت دلار آمریکا، محبوب‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها دنبال‌کننده ارزش پول رسمی ایالات متحده هستند. Tether هم جزو آن‌ها است. قیمت تتر با یک دلار آمریکا برابری می‌کند و همیشه ثابت است.

البته همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، گهگاه در قیمت لحظه ای تتر بالا و پایین رفتن‌های جزئی را مشاهده می‌کنیم، اما این نوسان‌ها علاوه بر جزئی و بسیار کوچک بودن، گذرا هستند و وضعیت خیلی زود به حالت طبیعی برمی‌گردد. مثلا با مراجعه به وب سایت‌های ردیابی ارزهای دیجیتال که متوسطی از قیمت‌ها در صرافی‌های مختلف را نشان می‌دهند، خواهید دید که ارزش هر واحد USDT برخی مواقع مثلا به 0.9998 کاهش یا مثلا به 1.004 افزایش پیدا می‌کند، اما نه تنها این تغییر کوچک و قابل اغماض است، بلکه کاملا موقتی است. البته در طول تاریخچه نزدیک به 10 ساله ارز دیجیتال مورد بحث، قیمت USDT برخی مواقع در حد چند سنت هم ریزش داشته و به 0.97 هم رسیده است، اما اکنون می‌بینیم که اوضاع با گذشت مدتی نه چندان طولانی برایش مرتب شده است.

خود استیبل کوین‌‌ها دو مدل متمرکز (دارای پشتوانه فیات) و غیر متمرکز (دارای پشتوانه رمز ارز) دارند. پرحجم‌ترین ارزهای دیجیتال با ثبات شامل Tether در دسته‌بندی نخست قرار می‌گیرند. منظور از فیات، پول‌های رایج صادر شده توسط بانک‌های مرکزی نظیر دلار، یورو و ریال ایران هستند. تتر از نوع با وثیقه پول واقعی است، به این معنی که به ازای هر یک واحد ارز دیجیتال USDT یک عدد اسکناس دلار در یک حساب بانکی ذخیره می‌شود. قیمت تتر دقیقا به این شکل بدون تغییر نگه داشته می‌شود. وضعیت درباره دیگر انواع استیبل کوین‌ها نیز چنین است. مثلا شرکت‌ ایجادکننده پکسوس گلد (یک رمز ارز دنبال‌کننده ارزش طلا) برابر همان مقدار از توکن‌های صادر شده، طلای واقعی (فیزیکی) ذخیره می‌کند.

ثابت ماندن قیمت لحظه ای تتر سبب شده افراد زیادی به استفاده از آن تمایل پیدا کنند. هیچکس نمی‌تواند از مزایای سیستم‌های پولی غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین چشم‌پوشی کند؛ افرادی که سال‌ها برای فرستادن پول به سایر نقاط دنیا زمان زیادی انتظار کشیده و کارمزدهای فراوانی پرداخت می‌کردند، اکنون می‌توانند طی چند ثانیه هر مقدار پول را به فرد یا شرکتی واقع در آن سوی کره زمین بفرستند و هزینه‌ای معقول و بسیار پایین به این منظور بپردازند. به همین دلیل حتی افرادی که هیچ علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال عادی ندارند، در معاملاتشان به شدت متکی به تتر هستند.

سقوط قیمت تتر، کابوس همه فعالان کریپتو

احتمال از دست رفتن تعادل قیمت تتر با دلار آمریکا، نه فقط برای هولدرهای USDT و تریدرهای رمز ارزها، بلکه برای هر فردی که در فضای کریپتو فعالیت می‌کند وحشتناک است، و این موضوع به اهمیت Tether‌ مربوط می‌شود. این ارز دیجیتال به اندازه‌ای مهم است که سقوط قیمت لحظه ای تتر حتی بازیگران قدرتمندی مثل بیت کوین و اتریوم را هم به زیر خواهد کشید، و سبب ریزش سنگین آن‌ها خواهد شد. از طرفی اعتمادها به پراستفاده‌ترین نوع ارزهای دیجیتال از بین می‌رود، پس فعالیت در بلاک چین‌ها به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد که نتیجه‌اش نابود شدن برخی پروژه‌ها و کاهش شدید قیمت رمز ارز بومی بقیه است. شاید تا کنون از این زوایا به قضیه نگاه نکرده بودید،‌ اما ریزش قیمت تتر می‌تواند تمام این اتفاقات را منجر شود!

درباره برابر نبودن میزان پشتوانه فیات تتر با تعداد توکن‌های صادر شده، برخی اوقات شایعاتی شنیده می‌شود، اما تا کنون هیچ کدام به اثبات نرسیده‌اند. شرکت صادرکننده ارز دیجیتال USDT یعنی Tether Limited به صورت دوره‌ای گزارشی از حساب‌های ذخیره خود منتشر می‌کند تا پشتوانه‌دار بودن تک تک توکن‌های USDT را نشان بدهد. تا زمانی که این گزارش‌ها به طور مستمر منتشر و تایید می‌شوند، می‌توان از برابر ماندن قیمت تتر با دلار ایالات متحده اطمینان داشت. به منظور مشاهده آن‌ها می‌توانید به آدرس tether.to/en/transparency مراجعه کنید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر