مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران:

در سند چشم انداز تحول دولت مردمی حضور بانک های قرض الحسنه در سطح منطقه و بین الملل پیش بینی شده ،تاکید شده و برای اجرا و ضرورت این حضور هم تاکید شده است.به همین علت باتوجه به اینکه بانک های قرض الحسنه در کشور به ثبات و پایداری نسبی رسیدند این جلسه را با عنوان فرصت‌های نوین بانکداری قرض الحسنه در نظام بین الملل برگزار شد.

سایت شماره یک:

 

 

یکی از برکات نظام جمهوری نزدیک 15 سال تاسیس دو  بانک قرض الحسنه است که در این سال ها شاهد رشد و شکوفایی بیشتر بانک های قرض الحسنه هستیم. در بانک قرض الحسنه مهر در طول سال 4 نشست تخصصی در حوزه بانکداری قرض الحسنه طراحی کردیم که امروز دومین نشست برگزار شد.

سعید شمسی نژاد مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در نشست نشست تخصصی فرصت‌های نوین بانکداری قرض الحسنه در نظام بین الملل  ما از فعالیت های بانک و چشم اندازهای آتی بانک قرض الحسنه مهر ایران در عرصه بین الملل و فعالیت های برون مرزی با تبریک ایام دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت:فضای بانکداری قرض الحسنه در دو ده اخیر فضای بسیار مثبتی بوده و این موضوع در شاخص های مالی و ارزیابی عملکرد و فضاهایی که در چند سال اخیر ما شاهد هستیم قابل ملاحظه هست.بطوریکه حداقل 2 بانک قرض الحسنه مهر ایران و رسالت توانسته اند بر اساس آمار 25 میلیون نفر از آحاد جامعه از خدمات این دو بانک استفاده کرده اندتقریبا حدود 25 درصد جامعه از خدمات این دو بانک قرض الحسنه بهره برده اند.

تقریبا نزدیک 4.5 میلیون وام قرض الحسنه از طریق این دو بانک پرداخته می شود و فضای خوب و قابل توسعه ای را این دو بانک شاهد بوده اند.در شاخص های عملیاتی هم این دو بانک بسیاری از معوقاتشان پایین بوده  و طبق افکار سنجی های انجام شده مردم رضایت نسبی و خیلی خوبی از تعامل با شیوه های مختلف هر دو بانک شاهد هستیم.

یکی از محورهایی که حداقل در برنامه ریزی های سال های آینده برای بانک های قرض الحسنه پیش بینی شده جدای از فرهنگ مقدس قرض الحسنه ولی در اذهان بیرونی ممکن است قرض الحسنه را یک عقد بسیار  سنتی با شیوه های بکارگیری |ان دیده شود.

در حال حاضر شاهد هستیم که بانک قرض الحسنه رسالت به صورت فول اتوماتیک فعالیت دارد و بانک قرض الحسنه مهر هم با سامانه های بسیار خوبی کهدر اختیار دارد در حال حاضر جز پر مشتری ترین سامانه های بانکی هستند و به نوعی مردم از این سامانه ها استفاده می کنند.

این دو بانک از لحاظ تراکنش بانکی که نشان دهنده یکی از شاخص های مواجه  مردم با شبکه بانکی هستند جز 10 بانک اول هستیم و عملا مردم تعاملات مالی بسیار  خوبی را با این دو بانک ایجاد کرده اند.

بنابراین این ذهنیت که بانک های قرض الحسنه بانک های سنتی هستند کاملا از ذهن مردم کم کم بیرون رفته و در راستای ایجاد نئوبانک های جدید و راستای استفاده خوب مشتریان و خدمات های به روز در کل آحاد زندگی مردم است با شعار هایی که دو بانک قرض الحسنه داده اند که در ابعاد زندگی مردم قرض الحسنه را جاری می کنند این محقق شده و رشد خوبی انجام شده است.

در حال حاضر به روزانه 10 هزار افتتاح حساب جدید در بانک های قرض الحسنه رسیده ایم که بالاترین آمار در شبکه بانکی است که تقریبا 70 درصد آن به صورت غیر حضوری انجام می شود و جز شاخص های بسیار خوبی است.

در این شرایط ما بر آن شدیم که از ابعاد مختلف سلسله نشست هایی را برگزار کردیم تا بتوانیم این رشد و بالندگی بانک های قرض الحسنه را توسعه دهیم.

این بانکداری قرض الحسنه به واسطه نوع عملیات و بانکداری میتونه در عرصه بین الملل و در حوزه فعالیت های کشور های مسلمان توسعه بسیار خوبی را داشته باشیم.

این اقدامات بر آن خواهد بود که یکسری پیش نیاز ها و اصلاحاتی را در اکو سیستم فرآیند بانکی انجام دهیم تا شبکه را گسترش دهیم مانند موضوع کارمزد که آیا مسلمان ها از فارغ از عقاید مختلف و نگرش های دینی موجود آیا می توانند در شبکه اکوسیستم قرض الحسنه ما ورود پیدا کنند یا خیر؟

در یک سال اخیر در بانک قرض الحسنه مهر بالغ بر 2.5 میلیون نفر به شبکه اکوسیستم وصل شدند .بنابراین در چند سال آینده متوسط رشد منابع این 2 بانک بالای 70 درصد در طی 5 سال اخیر بوده است.که این بدان معناست که 2 برابر بانک های دیگر در رشد منابع و ارائه سرویس ها و خدمات و توسعه فرآیندهای مجازی  فعال بوده ایم.

تصویب حذف کارمزد وام قرض‌الحسنه بانک رسالت 

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت از تصویب حذف کارمزد وام قرض‌الحسنه بانک رسالت در شورای فقهی بانک مرکزی خبر داد.

محمدحسین حسین‌زاده گفت: ۱۵ سال است که بر مدل اجرایی حذف کارمزد وام قرض‌الحسنه کار کردیم که این موضوع به تازگی در شورای فقهی بانک مرکزی به تصویب رسید و به زودی ابلاغ خواهد شد. 

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت ادامه داد: از سال آینده وام‌های قرض الحسنه بانک قرض الحسنه رسالت بدون‌کارمزد خواهد بود. در این مدل، هزینه خدمات اعم از دریافت کارت و پیامک و ... را خود مشتریان پرداخت خواهند کرد‌چرا که بانک رسالت نیز بدون شعبه است و طبیعتا بانک هزینه‌ای برای خدمات نمی‌پردازد بنابراین وام‌ها‌ هم کارمزدی نباید داشته باشند. این مدل در جامعه اسلامی و نظام بین‌المللی قابل اجراست که از لحاظ شرعی نیز بدون هیچ مشکل و ابهامی است. 

برداشته شدن بار تسهیلات تکلیفی را از نظام بانکداری قرض الحسنه

حسن چنارانی گفت: دولت سعی کرد تا بار تسهیلات تکلیفی را از نظام بانکداری قرض الحسنه برداشته شد تا بتوانند با سهولت بیشتری به مردم تسهیلات پرداخت کنند.

 حسن چنارانی دبیر کمیسیون اقتصاد دولت در این نشست تخصصی گفت: دو رویکرد در برنامه ریزی دولت می‌تواند وجود داشته باشد؛ یکی جمع آوری برنامه‌ها و انتخاب از بین آنها است، دوم برنامه نویسی توسط خبرگان و نقد و اجرا به دست مجریان.

چنارانی تشریح کرد: دولت سیزدهم روش دوم را اجرا کرد، خبرگان برنامه را نوشته و مجریان آن را اجرا کنند، سند تحول در این زمینه نوشته شده و تمرکز ویژه ای بر اصلاح ساختاری بانک‌ها است، یکی از موضوعات مهم تمرکز بر بانکداری قرض الحسنه است و جایگاه بانک قرض الحسنه به صورت جداگانه بررسی می‌شود، دولت سعی کرد تا بار تسهیلات تکلیفی را از نظام بانکداری قرض الحسنه برداشته شد تا بتوانند با سهولت بیشتری به مردم تسهیلات پرداخت کنند.

این مقام مسئول گفت: اعتقاد داریم تا با مدل سازی جدید بانک‌های قرض الحسنه را بزرگ، قوی و ریشه دار کرده تا بتوانیم تعاملات منطقه‌ای بانکی در زمینه قرض الحسنه داشته باشیم، شاخص‌های عملکردی و ثبات در تصمیم گیری بانک‌های قرض الحسنه به شدت مهم بوده و این موضوع می‌تواند ابزار مهمی برای چانه زنی بانک‌ها برای تعاملات بین المللی باشد.

در ادامه نشست مفید حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور به قرض الحسنه را با نگاه دینی بررسی کرده و از چانه زنی این موضوع با مسلمانان جهان سخن گفته و تشریح کرد: مقوله قرض الحسنه یک مقوله جهانی است و در تمام دنیا فعالیت بدون ربا متوجه است، حتی ادیان غیرتوحیدی هم نگاه قرض الحسنه وجود دارد این مقوله بین المللی است. قرض الحسنه یک موضوع ارزشی است، اگر چه در ابتدای قرن بیستم تلاش برای حذف دین از مقوله زندگی بود اما یک بازگشت به مبنای اخلاقی و دین را در چندین سال اخیر مواجه هستیم و ارتباط‌های میان رشته‌ای در این زمینه مطرح شده و این بازگشت در دنیای اسلام و شیعه هم وجود دارد.

مفید حسینی در ادامه گفت: فرهنگ خانواده قرض الحسنه خانوادگی در ایران به شدت رایج بوده و قرض الحسنه محدود به دو بانک نیست، بانکداری اسلامی در پاکستان و عربستان به شدت رایج بوده و حتی در اروپا نیز شعب بانک‌های قرض الحسنه وجود دارد. نیازمند نهادسازی برای فرهنگ قرض الحسنه هستیم و می‌شود با زیر ساخت‌هایی جذب سرمایه خارجی داشته باشیم و حتماً برای این باید برنامه ریزی شود.

تگ های مرتبط

ارسال نظر