سایت شماره یک:

مدرک دیپلم رسمی یکی از با ارزش‌ترین اسناد و مدارک برای افراد مختلف در کشور ایران است. چرا که با در دست داشتن این مدرک، آن‌ها می‌توانند به دانشگاه و یا موسسات آموزش عالی مد نظر خود راه پیدا کرده و یا کسب و کاری مناسب برای خود دست و پا کنند. برخی از افراد نیز تمایل به مهاجرت به دیگر کشورها داشته و یا می‌خواهند حقوق و دستمزدهای جاری و یا بازنشستگی خود را افزایش دهند. ارتقای موقعیت، پایگاه و جایگاه اجتماعی و شغلی از دیگر دلایلی است که اهمیت اخذ این مدرک را افزایش می‌دهد. در واقع و بنا بر این دلایل بیشتر افراد به دنبال دستیابی به این مدرک بوده و اخذ دیپلم رسمی برای آن‌ها موضوع بسیار مهمی است. در این مقاله به ارائه مطالبی در زمینه این مدرک تحصیلی، چگونگی گرفتن آن و انواع دیپلم رسمی خواهیم پرداخت .

مدرک دیپلم متوسطه چیست ؟

همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر نظام آموزشی در کشور ایران ۶_۳_۳ است. یعنی دانش آموزان ۶ سال ابتدایی، سه سال متوسطه اول و سه سال متوسطه دوم را پشت سر می‌گذارند. بعد از گذراندن این مدت زمان ۱۲ ساله، دانش آموزان قادر به اخذ مدرک دیپلم رسمی خواهند بود.

در شرایط کنونی اقداماتی از قبیل خرید دیپلم نیز رایج شده و طرفدارانی هم دارد. برای این افراد آگاهی از نرخ و قیمت دیپلم هم مهم است. بسیاری از موسسات و مجموعه‌ها ادعا می‌کنند که می‌توانند فرآیند خرید دیپلم با استعلام را تسهیل و تسریع گردانند.

البته از نظر برخی دیگر این اقدامات وجهه قانونی نداشته و امکان دارد موسسات مدارک جعلی را به جای مدارک اصل به متقاضیان واگذار نمایند. در هر صورت این که شما چه هدفی از گرفتن این مدرک دارید، مسیر اخذ آن را نیز مشخص خواهد نمود.

برای نمونه اگر می‌خواهید مدرک دیپلم خود را در یک سازمان و یا نهاد و دستگاه دولتی ارائه دهید لازم است حتما از مسیرهای قانونی و رسمی اقدام نموده و شرایط اصلی و اولیه اخذ این مدرک را به طور کامل رعایت کنید .

انواع دیپلم درسی

نظام آموزشی ایران به گونه‌ای طراحی شده که دانش آموزان می‌توانند دوران تحصیل خود را به صورت منظم در کلاس‌های برگزار شده و در مدارس پشت سر گذاشته و با طی این مسیر و با کسب موفقیت در ابتدای سال دهم تحصیلی به انتخاب رشته دست بزنند.

از جمله رشته‌هایی که دانش آموزان قادر به انتخاب و تحصیل در آن هستند می‌توان به رشته‌های نظری، کار و دانش، فنی و حرفه‌ای اشاره کرد. اگر دانش آموزان نتوانند این دوران تحصیل را به صورت منظم در کلاس‌ها ثبت نام نموده و این سال‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند باید در مقطع بزرگسالان به ادامه تحصیل مشغول شوند.

این مقطع نیز رشته‌های نظری و کار و دانش را در بر می‌گیرد. یعنی دانش آموزان با پشت سر گذاشتن  مقطع بزرگسالان، قادر به اخذ دیپلم نظری و یا کار و دانش خواهند بود .

2

اخذ مدرک دیپلم رسمی از آموزش و پرورش

مدرک دیپلم رسمی از آموزش و پرورش دو نوع دیپلم را شامل شده و دیپلم نظری و کار و دانش را دربرمی‌گیرد. دیپلم نظری خود شامل دیپلم ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی است. هرچند دانش آموزان زیر ۱۸ سال قادر به دریافت دیپلم فنی و حرفه‌ای هم هستند.

دیپلم مجدد چیست ؟

برخی از افراد توانسته‌اند مدرک دیپلم خود را به دست آورند؛ اما تمایل دارند معدل دروس خود را افزایش داده و یا آن را ترمیم کنند. برخی نیز می‌خواهند نمرات خود را ارتقا داده و یا رتبه‌شان را افزایش دهند تا بتوانند به مهاجرت دست اقدام کنند.

این افراد باید دوباره دیپلم خود را دریافت کنند. آن‌ها می‌توانند در رشته‌های نظری و یا کار و دانش ادامه تحصیل بدهند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این دسته از دانش آموزان برای دریافت این مدرک به صورت مجدد باید در رشته‌هایی ادامه تحصیل بدهند که متفاوت از دیپلم قبلی‌شان است. 

برای انجام این کار باید در ابتدا و با مراجعه به سازمان آموزش و پرورش فرم دیپلم مجدد دریافت نمایید و دیپلم اول خود را با رشته‌ای که در نظر دارید تطبیق دهید. بعد از این کار و برای ادامه تحصیلات خود باید به مدارس بزرگسالان مراجعه نمایید تا بتوانید واحدهای درسی مدنظرتان را پشت سر بگذارید .

دیپلم ردی به چه کسی گفته می‌شود ؟

دیپلم ردی به افرادی گفته می‌شود که در سال آخر دیپلم بوده اما موفق به گذراندن دروس و واحدهای خود نشده‌اند. این افراد می‌توانند دروس پشت سر گذاشته را تطبیق داده و دروس جدیدی بردارند تا بتوانند مدرک خود را به دست آورند.

در فرآیند اخذ این مدرک اختلافی میان دیپلم ردی‌های انسانی، تجربی و یا ریاضی، نظام قدیم، نظام جدید و یا کار و دانش نیست.

اخذ دیپلم بزرگسالان 

برای گرفتن این مدرک در ۳ رشته نظری، دانش‌آموزان باید ۱۰۵ واحد درسی را پشت سر بگذارند. این مدت زمان چیزی در حدود دو سال و نیم به طول خواهد انجامید. چرا که این افراد باید تمامی واحدهای درسی خود را به صورت ترم به ترم در دبیرستان پاس کنند.

پس از اینکه دانش‌آموزان به سال سوم دبیرستان رسیدند باید در چهار درس تخصصی هر رشته امتحان و آزمون شوند. این امتحانات به صورت نهایی برگزار شده و دانش آموزان باید نهایت تلاش و سعی خود را به کار گیرند تا نمره قبولی را اخذ نمایند.

از آنجایی که برگ‌ه‌های این آزمون‌ها در حوزه‌های امتحانی اداره کل آموزش و پرورش تصحیح خواهند شد، پس معلمان هیچگونه دخل و تصرفی در نمرات نخواهند داشت و نمی‌توانند به دانش آموزان خود کمک کنند .

3

دیپلم کار و دانش بزرگسالان

برای دریافت این مدرک دانش آموزان ملزم به پشت سر گذاشتن و یا پاس کردن ۹۶ واحد درسی هستند. چیزی در حدود ۵۴ عدد از این واحدها به دروس عمومی مرتبط بوده و ۲۴ تا ۴۲ واحد هم مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را دربرمی‌گیرد.

دانش آموزان بزرگسال باید دروس عمومی خود را در مدارس شبانه پشت سر گذاشته و یا از آموزش‌های غیرحضوری و از راه دور بهره مند گردند. این افراد باید مهارت‌های فنی و حرفه‌ای خود را در موسسات و آموزشگاه‌های زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای پشت سر بگذارند.

اگر پیش از این موفق به پشت سر گذاشتن دروس عمومی نشده‌اید می‌توانید در حدود یک سال و نیم مدرک دیپلم رسمی کار و دانش خود را اخذ نمایید. اما اگر این دروس را قبلا پاس کرده و یا تا سال دوم دبیرستان تحصیل کرده‌اید می‌توانید یک دوره شش ماهه، مهارت‌آموزی نموده و با صرف مدت زمانی کمتر دیپلم رسمی خود را در این رشته دریافت کنید.  

تگ های مرتبط

ارسال نظر