سایت شماره یک:

 

 

بورس تهران از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون با رشد قابل ملاحظه‌ای رو به رو بوده است. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بورس معتقدند در صورت شناسایی بهترین سهام، امکان کسب سود افراد نسبت به بازارهای مالی موازی مانند دلار و سکه بیشتر خواهد بود.

بازار بورس از سهم‌های متعددی تشکیل شده است که در مجموع از سه ماه گذشته تاکنون با افزایش قیمت همراه بوده و بازدهی بالایی را نصیب سهامداران کرده‌اند. البته تمام سهم‌ها بازدهی مشابهی با یکدیگر ندارند. برای مثال ممکن است سهام یک شرکت در این مدت ۳۰٪ بازدهی داشته اما سهام شرکت دیگری ۱۵۰٪ بازدهی را ثبت کرده باشد. در این میان شرکت‌هایی نیز هستند که بازدهی منفی داشته‌اند.

برای این که بتوانید بهترین سهام را برای خرید در بورس انتخاب کنید باید توانایی تحلیل سهام و پیش‌بینی قیمت آنها را داشته باشید.

نحوه انتخاب بهترین سهام در بورس

تحلیل تکنیکال و بنیادی دو نوع تحلیل اصلی هستند که جهت انتخاب بهترین سهام و کسب بیشترین بازدهی در بورس از آنها استفاده می‌شود. بنابراین شما برای تحلیل سهام باید این دو نوع تحلیل را یاد بگیرید. اگر زمان کافی برای یادگیری ندارید یا نمی‌توانید از بین سهم‌های مختلف، بهترین‌ها را انتخاب کنید، بهتر است از تحلیل سهام سایت‌ معتبر آموزش بورس استفاده کنید. با استفاده از این تحلیل‌ها می‌توانید سهم‌های پربازده را شناسایی کنید.

از مهمترین ویژگی‌های یک تحلیل اصولی در بورس ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحلیل بنیادی سهام با استفاده از گزارشات و صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال
  • تحلیل تکنیکال سهام
  • تحلیل اخبار اقتصادی و سیاسی مرتبط با بازار بورس ایران
  • بررسی قیمت کالاها در بازارهای جهانی و تاثیر آنها بر بورس

برای این که کسب سود در بورس و جلوگیری از ضرر کردن، باید مجموعه عوامل بالا را برای خرید سهام در نظر بگیرید.

مثالی از تحلیل سهام

از نمونه‌های تحلیل سهام در بورس می‌توان به تحلیل نماد شستا اشاره کرد. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» در بورس حضور دارد. برای بررسی ارزندگی سهام شستا و انتخاب آن به عنوان بهترین سهام باید:

  • عملکرد ماهانه، فصلی، ۶ ماهه و سالانه‌ی آن را بررسی کنید.
  • تاثیر بالا رفتن تورم و نرخ ارز را بر شرکت در نظر بگیرید.
  • تغییرات قیمت سهام شرکت‌هایی که نماد شستا مالک بخش عمده‌ای از آنها است را در نظر بگیرید.
  • تحلیل تکنیکال نمودار شستا را انجام دهید.

در نهایت اگر بعد از بررسی‌های به عمل آمده سیگنال خرید سهام شستا برای شما صادر شد باید با تکیه بر قوانین مدیریت ریسک و سرمایه در بهترین نقطه وارد سهم شوید. همان طور که قبلا نیز اشاره شد، می‌توانید از تحلیل سهام اساتید معروف بورسی در ایران استفاده کنید. این افراد با تشکیل گروهی از کارشناسان و اساتید خبره تمام سهم‌های ایران را زیر نظر دارند و جدیدترین تحلیل‌ها و سیگنال خرید را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

نکات مهم برای انتخاب سهام پربازده در بورس

  • سعی کنید دانش تحلیل تکنیکال و بنیادی را در حد مبتدی هم که شده یاد بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل از تحلیل سهام استفاده کنید.
  • از نظرات عامه مردم که در سایتهای اینترنتی یا کانال‌های تلگرامی وجود دارد، به هیچ وجه استفاده نکنید چون نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.
  • همواره از منابع معتبر برای دریافت سیگنال سهام استفاده کنید.
  • از مراجعی استفاده کنید که سیگنال سهام را همراه با نقاط دقیق ورود به معامله و خروج از آن به شما ارائه می‌دهند.
  • ورود در بهترین زمان برای خرید سهام به تنهایی برای کسب سود کافی نیست. شما باید بهترین زمان برای خروج را نیز بدانید تا قبل از کاهش قیمت با بیشترین سود از آن سهم خاص خارج شوید.
  • درصد سودآوری گذشته سایت‌های ارائه دهنده سیگنال و تحلیل سهام را بررسی کنید.
  • در رابطه با مدیریت ریسک و سرمایه مطالعه کنید و از قوانین آن در معاملات خود استفاده کنید.

پیش‌بینی رشد بورس در ادامه سال ۱۴۰۲

بورس تهران سال جدید را با رشد مناسبی شروع کرده است و بسیاری از کارشناسان بورسی پیش‌بینی می‌کنند که این رشد بیشتر نیز خواهد شد و رسیدن شاخص کل به ۳ میلیون واحد دور از انتظار نخواهد بود.

روند ادامه دار رشد بازار بورس به بسیاری از فاکتورها وابسته است اما در بدترین حالت ممکن بورس نیز رشدی به اندازه تورم خواهد داشت. هنوز سهم‌های بسیاری در این بازار وجود دارند که پتانسیل افزایش قیمت بیشتری دارند.

از طرف دیگر بسیاری از بازارها مانند دلار و طلا در ایران اشباع شده‌اند و احتمال روانه شدن سرمایه افراد به سمت بازار بورس بیشتر است. با این حال این بدان معنی نیست که تمام سهم‌های موجود در بازار ارزنده هستند.

اگر به یادگیری اصولی بورس بپردازید و زمانی را برای تمرین کردن اختصاص دهید می‌توانید به تدریج با کسب تجربه و مبالغ کم سرمایه‌گذاری در این بازار را شروع کنید اما ممکن است تا زمان آمادگی شما برای انجام معاملات در بورس، دوران اوج آن تمام شده و وارد فاز اصلاحی یا ریزش شده باشد. به همین جهت پیشنهاد می‌کنیم از تحلیل تکنیکال و بنیادی که توسط افراد خبره در این بازار ارائه می‌شود، استفاده کنید تا از رشد بازار بورس جا نمانید.

در چه شرایطی بورس در سال ۱۴۰۲ به رشد خود ادامه می‌دهد؟

بازدهی بالای بورس در چند ماه گذشته و اشباع شدن بازارهای مالی موجب شده تا تقاضای زیادی برای خرید سهام در این بازار به وجود بیاید اما آیا رشد بورس در سال ۱۴۰۲ تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

به نقل از سایت ایرنا، اقدامات مشترک سازمان بورس و دولت در سال گذشته موجب شده که بازدهی بالایی را در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ از بورس انتظار داشته باشیم.

شرایط رشد بورس در سال جدید را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • حذف قیمت‌گذاری دستوری در کشور
  • عدم دخالت دولت در سازوکار معاملات بورس
  • به رسمیت شناختن عرضه و تقاضا در بازار
  • اعمال تغییرات در لایحه بودجه کشور به نفع بورس
  • جلوگیری از ایجاد صف خرید و فروش در بورس با باز کردن بیشتر دامنه نوسان

دبیر کل کانون کارگزاران بورس معتقد است که اگر نرخ ارز، تورم و قیمت فلزات اساسی نسبتا ثابت بماند، سودآوری شرکت‌ها بیشتر می‌شود.

انتظار رشد بورس در ادامه سال چندان دور از انتظار نیست بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای کسب بیشترین بازدهی از نظرات افراد حرفه‌ای و تحلیل سهام آنها جهت سرمایه‌گذاری استفاده کنید.

تگ های مرتبط

ارسال نظر