سایت شماره یک:

 

 

جالب است بدانید که ترکیه با تمامی مشکلاتی که با کشور ارمنستان دارد، بازار این کشور را چه از نظر صادرات کالاهای مختلف و هم از نظر بسته بندی تصاحب کرده است.

در صورتی که متاسفانه ایران در حال داد و ستد کالاهای خود به شکل فله ای بدون هیچگونه نام و نشانی میباشد. سیاست گذاری های غلط، تحریم های پیش رو و افزایش قیمت در مواد اولیه باعث شده است که صادر کنندگان برای ضرر نکردن، محصولات خود را بدون بسته بندی به فروش برسانند و این کالاها با نام کشورهای دیگر بسته بندی شده و هیچ اثری از اسم ایران و ایرانی وجود نخواهد داشت.

طبق گفته دبیر سابق انجمن ملی صنعت پخش ایران " اگر بخواهیم پیشرفت گسترده ای در زمینه تولیدات و صادرات بین المللی را تجربه کنیم، حتما باید نگاهی ویژه به بسته بندی و خدمات چاپ کالاهای تولیدی داشته باشیم."

متاسفانه ضعف در بسته بندی باعث شده است که کشورهای دیگر از وضعیت ایران سوءاستفاده کنند و با یک بسته بندی شکیل و با کیفیت ترین، کالاهای ایرانی را به اسم خود بزنند و آنها را با برند و نام تجاری خودشان وارد بازار کنند.

به نظر شما چیزی دردناک تر از این موضوع وجود دارد؟ واقعا چرا باید زحمات  میوه ، صیفیجات و سبزیجات کشاورزان و باغداران یا حتی قطعات صنعتی مکانیکی و الکترکی مرغوب نادیده گرفته شده و آنها به این فکر بیفتند محصولاتی که بسیار برای آنها زحمت کشیده اند را به شکل فله ای بفروشند و هچ نامی از آنها به میان نیاید.

آرزویی که سال ها ایران در سینه دارد، موفقیت در صادرات محصولات غیرنفتی میباشد. اما متاسفانه هیچگاه اجرایی و عملی شدن این موضوع صورت نمی گیرد.

اینکه با توجه به ظرفیت های تولیدی بسیار و امکان بسته بندی های روز دنیا و کارآمد هنوز نتوانستیم یک چهره تاثیرگذار در حوزه بازار بین المللی از خود به جا بگذاریم، موضوعی است که در این مقاله به طور شفاف درباره آن توضیحاتی را عنوان خواهیم کرد.

گرانی قیمت، عاملی موثر در ضعف بسته بندی!

اگر بخواهیم به دور از حاشیه و خیلی صادقانه در این باره سخن بگوییم، گران شدن متریال تولیدی یکی از اساسی ترین معضلاتی است که یک تولیدکننده با آن روبرو است. متریال دریافتی برای تولید یک بسته بندی مناسب در سال های اخیر رشد بسیاری داشته و گرانی سرسام آوری به همراه دارد.

یک تولید کننده یا صادر کننده با توجه به گرانی های تولید برای بسته بندی می بایست نسبت به گذشته هزینه بالاتری پرداخت کند و زمانی که محصولاتش را به بازار عرضه کرد برای آن که دچار ضرر نشود، مجبور است درصدی به قیمت کالا اضافه کند.

این درصد اضافه شده توسط خریداران که همان مردم سطح جامعه میباشند، تامین میشود. زمانی که گرانی اعمال شد سبد خرید مردم و افراد نیز کمتر شده و تقاضا برای تولید کاهش می یابد و تولید کننده مجبور است اکثر کالاهایش را بدون هیچ بسته بندی وارد بازار کند تا تقاضا کم نشده و بتواند فروش خوبی داشته باشد.

می بینید این چرخه گرانی نهایتا بر تولیدات داخلی و ملی اثرات جبران ناپذیری می گذارد و این می شود که کالاهای با کیفیت ایرانی با قیمت های ناچیز و مفت توسط سایر کشورها خریداری می شوند و با نام و نشان همان کشور به سراسر جهان ارسال می گردند.

روش هایی که ترکیه بازارهای ارمنستان را قبضه کرده است، چیست؟

12

سوالی که شاید ذهن خوانندگان این مطلب را به خود معطوف کرده باشد آن است که با این اوصاف چرا ترکیه یکه تاز میدان تولید بسته بندی شده به گونه ای که کشورهای همسایه خود را تحت پوشش قرار داده است؟

یکی از سوال های دیگر این است که چگونه ارمنستان با وجود تمام مشکلاتی که با ترکیه دارد رضایت به همکاری با آن را داده است؟!

میتوان سیاست گذاری های آسان و تسهیل شده در زمینه قراردادها و عملی شدن آنان و انجام شدن کارها به نحواحسن کارها را عامل موثر این موضوع دانست.

ترکیه برای تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران خارجی قواعد سخت و سنگین برای همکاری ندارد و بر اساس توافق طرفین خیلی از کارها انجام میگیرد.

نکته بعدی بسیار مهم که در این قسمت هم راجع به آن مفصل صحبت خواهیم کرد، جعبه و کارتن بسته بندی و پک های مقوایی کالاهاست.

13

در اوایل نوشته عنوان کردیم که متاسفانه به دلیل عوامل متعدد، کالاهای ایرانی به شکل فله ای فروخته میشوند و در جای دیگری بسته بندی شده و به سراسر جهان ارسال میگردند که این موضوع باعث آسیب رسیدن  به کالا، برند و هویت محصولات ایرانی است.

ایران در برخی از موارد متاسفانه هنوز به روش سنتی عمل میکند. مثلا یک تولیدکننده زعفران برای ارزش گذاری زحمت کشت و برداشت کار خودش هم که شده می بایست از بسته بندی زعفران مناسب استفاده کند نه اینکه آسان ترین راه یعنی فروش فله ای زعفران ایرانی را پیش بگیرد.

طراحانی که در حوزه چاپ و بسته بندی فعالیت میکنند و کارهایی که در این زمینه ارائه میدهند از نظر کیفیت و جذابیت ظاهری چیزی از نمونه های خارجی کم ندارند. ولی تولیدکنندگان داخلی هنوز به این باور نرسیده اند که بسته بندی و چاپ و طراحی آن به چه میزان میتواند در فروش محصولات تاثیرگذار باشد و از پتانسیل طراحان این حوزه استفاده نمی کنند.

توانایی و دیزاین طراحان ایرانی در سال های اخیر به قدری رشد داشته است که مشاهده نمونه کارهای آنان در کشورهای اروپایی هستیم.

با توجه به این موضوع کشورهای دیگر از طراحی های ایرانی و طراحان این حوزه استفاده میکنند و درخواست سفارش طراحی از سوی آنها هستیم. پس متوجه می شویم در این رابطه، مسئله اصلی نگاه ما به این قضیه است.

نگاه برخی از تولیدکنندگان ایرانی نسبت به تولیدات بسته بندی هزینه اضافی تلقی میشود، یعنی هنوز نمی پذیرند که بسته بندی میتواند فروش فوق العاده را شامل حال محصولات کند و همچنین عدم آن میتواند باعث بدنامی برند و نام تجاری کسب و کار شود.

این موضوع مایه ناراحتی و تاسف است که با وجود داشتن زیر ساخت های فنی و افراد متخصص در حوزه چاپ و بسته بندی شاهد عرضه محصولات داخلی و تولیدات ملی مان با نام های متفرقه هستیم.

اگر یک تولید کننده کالا یا محصول هستید در خصوص بسته بندی، میتوانید با یک شرکت کارتن سازی در این زمینه مشورت تا بهترین انتخاب باکس را برای محصول خود اشته باشید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر