خبر24 بررسی می‌کند؛

اخبار دریافتی حکایت از آن دارد که سعید حجاریان، به عنوان یکی از پیشران های طیف اصلاح طلبان ساختاری ماموریت جدیدی برای اجتماعی سازی و ادراک سازی در فضای عمومی- رسانه ای یافته است.

سایت شماره یک:
 
 

به گزارش خبر24، بررسی ها در این زمینه نشان می دهد حجاریان در راستای تئوریزه سازی عدم مشارکت در انتخابات ماموریت یافته که گزاره «قبح زدایی از عدم مشارکت و تحریم انتخابات» را در فضای رسانه ای- سیاسی طرح و بیان سازد.

در همین راستا حجاریان، ضمن تلاش برای تعریف دوگانه «صندوق یا خیابان» به عنوان گزاره ای مغالطه آمیز تاکید دارد که این تلاش از سوی طیف های امنیتی گفتمان سازی شده و نباید اصلاح طلبان در این دام گرفتار شوند.
حجاریان همچنین تلاش دارد ضمن تعریف جریان اصولگرا به عنوان جریانی ضد انتخابات تصریح کند که بیان مطالبی از  این دست که عدم شرکت در انتخابات، به معنای حضور در خیابان است، بی معنا بوده و  از انتخابات تا خیابان، منازل زیادی وجود دارد؛ یعنی تاکتیک‌های مختلفی در دنیا تجربه شده است که اصولگرایان به آن جاهل هستند.
وی همچنین ضمن تلاش برای بیان این گزاره که نمی توان در جهان جدید به حرمت شرعی متوسل شد و برای آن جزایی تعیین کرد، تاکید می کند، من از صندوق رای استاندارد، غیراستصوابی و آزاد دفاع می‌کنم؛ حتی اگر یک اصلاح‌طلب انتخاب نشود. از سوی دیگر تاسف می‌خورم که ما سال‌هاست به‌جای آنکه دغدغه توسعه کشور را داشته باشیم، گرفتار آفت‌زدایی از انتخابات شده‌ایم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، همچنین با تاکید بر اینکه مساله وی سرریز تحریم‌های دینی به امر سیاست و دیگر امور اجتماعی است، تصریح می کند، فرض کنید افرادی بخواهند انتخابات را تحریم کنند. اولا، در شرع چنین بابی گشوده نشده است. ثانیا، قانون برای این عمل وصف مجرمانه قائل نشده است، ولی با این حال می‌بینیم اگر کسی تفوه به این معنا کند خونش مباح می‌شود و انواع تیرهای ملامت به سمت وی گسیل می‌شود. اینجا باید پرسید نقص در کجاست؛ شرع یا قانون؟ در هر دو صورت مقنن باید این خلأ را پر کند. بنا بر تاکید حجاریان، به همان سیاق که امروز نمی‌توان براساس یک گفتار در خفا از فردی سلب حیات کرد، نمی‌توان از یک حزب به‌ واسطه عدم مشارکت در انتخابات سلب مجوز کرد یا حتی فعالان سیاسی را مورد عتاب قرار داد. فراتر از اینها، چندی پیش شاهد بودیم که رهبری در پیامی در واکنش به هتک حرمت قرآن در سوئد از محاکمه فرد هتاک در «محکمه» سخن گفت و مستقیما حکمی صادر نکرد. این مفهومش این است که شرع باید به قانون منضم شود نه آنکه یکسره اجرا شود.
گفتنی است حجاریان با بیان این مطالب علاوه بر قبح زدایی از عدم مشارکت در انتخابات می کوشد تا تحریم و عدم مشارکت در انتخابات را به عنوان یک کنش سیاسی معقول تعریف و تفسیر کرده و از جانب دیگر به تهییج و تشجیع حامیان این گفتمان بپردازد.

انتهای پیام/

24-news.ir/vdc

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر