سایت شماره یک:

 

روسیه از بهترین کشورها برای زندگی و تحصیل است و علت آن نیز مقرون‌به‌صرفه بودن مخارج زندگی در این کشور است. منابع زیادی نشان می‌دهند که این کشور هفتمین مقصد تحصیلی محبوب در میان دانشجویان خارجی است. البته برای اینکه شانس خود را برای پیوستن به ده‌ها هزار دانشجوی بین‌المللی در روسیه امتحان کنید باید میانگین دقیق هزینه‌ زندگی دانشجویی در روسیه را بدانید.

بنابراین برای کمک به شما،‌ در این مطلب اطلاعات دقیقی درباره هزینه ‌ زندگی دانشجویی در کشور روسیه در اختیارتان می‌گذاریم برای شروع محاسبه بودجه خود، بیاید با هزینه‌های تحصیل و زندگی در روسیه آشنا شویم

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه برای تحصیل

در بخش ابتدایی قصد داریم به هزینه زندگی دانشجویی در روسیه برای تحصیل در دانشگاه بپردازیم. درواقع روسیه یکی از ده کشور برتر برای تحصیل با کیفیت بالا و کمترین هزینه ممکن است، ‌زیرا هزینه‌های تحصیل در روسیه در مقایسه با اکثر کشورهای جهان نسبتاً پایین است.

ادامه تحصیل در روسیه برای مقاطع مختلفی امکان‌پذیر است که ما قصد داریم هزینه مربوط به مقاطع زیر را بررسی کنیم

  • مقدماتی
  • لیسانس
  • کارشناسی ارشد
  • دکترا

هزینه تحصیل مقدماتی روسیه

دانشجو قبل از شروع تحصیل مقدماتی باید برای یادگیری زبان روسی اقدام کند، می‌توان گفت که میانگین  این آموزش مقدماتی، بستگی زیادی به شهر و دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید دارد؛ اما در حالت کلی این هزینه‌ها در بازه 1000-5000 دلار است.

هزینه تحصیل در مقطع لیسانس

تحصیل در مقطع لیسانس در روسیه با توجه ‌به رشته انتخابی بین 3 تا 5 سال طول می‌کشد و اخذ این مدرک شما را واجد شرایط درخواست برای مدرک کارشناسی ارشد در هر دانشگاه روسیه می‌کند.

می‌توان گفت که هزینه تحصیل در مقطع لیسانس در روسیه بین 240-260 هزار روبل یا معادل 3400 تا 3800 دلار در سال متغیر است

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد

 دانشگاه‌های روسیه طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی را برای دانشجویان ارشد ارائه می‌دهد و متوسط هزینه رشته‌های کارشناسی ارشد تمام‌وقت در روسیه بین 260- 280000 روبل یا معادل 3700-4000 دلار آمریکا در سال است.

هزینه تحصیل در مقطع دکترا

دوره‌های دکتری تمام‌وقت در روسیه معمولاً 3 سال طول می‌کشد و افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند می‌توانند برای این دورها درخواست دهند. که متوسط هزینه دوره‌های دکتری تمام و وقت در روسیه بین 280-300 هزار روبل یا معادل 4000-4300 دلار آمریکا در سال است.

هزینه‌ زندگی دانشجویان در روسیه برای تحصیل به انگلیسی

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه برای تحصیل به زبان انگلیسی با زبان روسی متفاوت است. برای بررسی دقیق‌تر درباره هزینه تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع مختلف به موارد اشاره‌شده در زیر توجه فرمایید.

  • میانگین هزینه تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی برای مقطع لیسانس بین 3000-6000 دلار در سال است.
  • میانگین هزینه تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی برای کارشناسی ارشد بین 2000 تا 5000 دلار در سال دارد.
  • می‌توان گفتن شهریه یک سال تحصیلی برای مقطع دکترا بین 2000 تا 5000 دلار است.

8

هزینه زندگی دانشجویان در روسیه برای مسکن

در این بخش می‌خواهیم به هزینه زندگی دانشجویان در روسیه برای مسکن را اشاره‌کنیم فراموش نکنید که مخاطب اصلی این مقاله دانشجویان هستند ازاین‌رو به بررسی هزینه‌های مسکن برای دانشجویان می‌پردازیم

اقامت در خوابگاه کم‌هزینه‌ترین گزینه برای دانشجویان بین‌المللی است و خوابگاه‌ها معمولاً داخل یا خارج از محوطه دانشگاه قرار دارند. البته در این مورد نیز هزینه خوابگاه دانشگاه بستگی به دانشگاه انتخابی و شهر دارد، هزینه‌ها معمولاً بین 500 – 5000 روبل در ماه متغیر است. پرداخت می‌تواند ماهانه یا به‌صورت تک پرداخت برای کل‌ترم و یا پیش‌پرداخت برای کل‌ترم و یا پیش‌پرداخت برای کل سال تحصیلی باشد. در این صورت ممکن است از هزینه‌های مسکن دانشگاه تخفیف بگیرید.

البته اگر می‌خواهید خارج از دانشگاه زندگی کنید یا دانشگاه شما دارای خوابگاه دانشگاهی نیست می‌توانید یک اتاق یک‌نفره در یک آپارتمان مشترک با دانشجویان دیگر پیدا کنید و یا حتی بسته به بودجه خود یک استودیو با یک آپارتمان کامل اجاره کنید.

هزینه متوسط اجاره یک اتاق برای یک دانشجو 7000-10000 دلار در ماه است. اگر می‌خواهید در مسکو زندگی کنید ممکن است اجاره اتاق بین 15-20 هزار روبل در ماه یا معادل 215-286 دلار آمریکا باشد.

https://hodhodcompany.com

9

هزینه زندگی دانشجویان در روسیه 2022

تا اینجا درباره هزینه زندگی دانشجویی در روسیه برای تحصیل و حمل‌ونقل صحبت کردیم اما برای زندگی در این کشور نیاز دارید تا هزینه‌هایی برای خرید اینترنت، لباس و خوراکی‌ها پرداخت کنید

 در این بخش نگاه کلی نیز به قیمت آن‌ها می‌اندازیم.

  • معمولاً استفاده از اینترنت برای دانشجویان دانشگاه‌های روسیه در محیط دانشگاه رایگان است؛ اما قیمت سیم‌کارت معمولاً بین 300 – 400 روبل است که 4-6 دلار آمریکاست.
  • هزینه غذا و نوشیدنی حدود 10000 روبل یا 143 دلار آمریکا، در یک ماه است.
  • فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و سرگرمی هزینه حدود 20205 روبل که حدود 289 دلار آمریکا برای یک ماه است.
  • دانشجویان  از تخفیف در خرید کارت‌های اعتباری برای حمل‌ونقل با مترو و اتوبوس برخوردار هستند.  قیمت بلیت یک‌طرفه برای اتوبوس حدود 7/0 دلار است.
  • با توجه به سرد بودن هوا در کشور روسیه، خرید کاپشن زمستانی از ملزومات است و هزینه خرید آن در روسیه از 80 -110 دلار است.
  • برای خرید تی‌شرت در روسیه، باید هزینه‌ای حدود 10 دلار پرداخت کنید و برای خرید شلوار جین نیز باید حداقل 20 دلار پرداخت شود.

سؤالات متداول

1. کل هزینه‌های زندگی  دانشجویی در کشور روسیه ماهیانه چقدر است؟

هزینه یک ماه زندگی در روسیه همراه با تحصیل حدود 20205 روبل معادل 289 دلار است.

2. آیا شرایط روسیه ازنظر هزینه زندگی خوب است؟

بله نسبت به سایر کشورهای اروپایی از شرایط ایده آل تری برای زندگی و تحصیل برخوردار است.

3. آیا هزینه زندگی در شهرهای مختلف روسیه با یکدیگر فرق می‌کند؟

بله اگر قصد دارید در شهرهایی مانند مسکو یا سن‌پترزبورگ زندگی کنید برای پوشش هزینه‌های زندگی به پول بیشتری نسبت به سایر شهرها نیاز دارید.

نتیجه‌گیری

این گزارش نگاه کلی به هزینه‌های مربوط به تحصیل،‌ مسکن، خوراک و پوشاک داشت. البته تمامی هزینه‌های ذکرشده در این مقاله از موسسه اعزام دانشجو روسیه هدهد ، تقریبی هستند و قیمت‌ها بسته به دانشگاه و شهر محل زندگی با یکدیگر متفاوت است. در جمع‌بندی صحبت‌هایمان می‌توانیم هزینه زندگی دانشجویی در این کشور را نسبت به سایر کشورهای اروپایی مقرون‌به‌صرفه‌تر بدانیم.

در پایان اگر هرگونه سؤالی در رابطه به هزینه‌های زندگی دانشجویی در کشور روسیه داشتید می‌توانید در بخش دیدگاه آن‌ها را مطرح کنید یا با کارشناسان  مؤسسه اعزام دانشجو روسیه هدهد ، در ارتباط باشید، موسسه هدهد (روس مهاجر) همواره آماده ارائه مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی به دانشجویان در رشته های مختلف است.

تگ های مرتبط

ارسال نظر