سایت شماره یک:

از گذشته تا به امروز سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های حفظ سرمایه و دستیابی به سود مناسب است. بنابراین بسیاری از افراد به فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازار‌های مختلف می‌پردازند. در این بین در کنار روش‌های پرریسک سرمایه گذاری، روش‌هایی با درصد ریسک پایینتر و امنتر نیز برای سرمایه گذاران مهیا شده است. یکی از روش‌های کم ریسک سرمایه گذاری، انتخاب صندوق‌های سرمایه گذاری است. در ادامه قصد داریم تا ابتدا تعریفی از صندوق سرمایه گذاری عنوان کرده و پس از آن بهترین صندوق سرمایه گذاری را به شما معرفی کنیم.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق سرمایه گذاری یکی از نهادهای مالی است که در قالب یک شرکت مشغول به کار می‌شود. این شرکت با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خود را قانونی کرده و به امر سرمایه گذاری کمک می‌کند. صندوق‌های سرمایه گذاری نهادی مالی مطمئن محسوب می‌شوند و اغلب توسط بانک‌ها یا شرکت‌های کارگزاری تاسیس می‌شوند.

این صندوق‌ها سرمایه‌های کم و زیاد افراد را جمع‌آوری کرده و در دارایی‌های مختلف سرمایه‌ گذاری می‌کنند. دارایی‌هایی که اغلب برای سرمایه گذاری در صندوق انتخاب می‌شوند عبارتند از: سهام شرکت‌های بورسی، اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و… که هر کدام از صندوق‌ها با توجه به کاربری خود و در نظر گرفتن ریسک و بازدهی مورد انتظار، در آن‌ها سرمایه گذاری می‌کنند.

اطمینان و امنیت مورد انتظار از صندوق سرمایه گذاری را سازمان بورس و اوراق بهادار با نظارت‌های خود تامین می‌کند. قوانین خاصی برای فعالیت این شرکت‌ها وجود دارد. برای مثال تمام صندوق‌ها باید گزارش‌های عملکرد هفتگی، ماهانه، سه‌ماهه و… خود را منتشر کنند تا عملکرد  صندوق به صورت شفاف قابل بررسی باشد و در دسترس افراد قرار بگیرد.

بازدهی صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری با استفاده از شاخصی که به ارزش خالص دارایی‌ یا NAV مشهور است، بررسی و ارزیابی می‌شود. پس از این که ارزیابی واحدهای صندوق انجام شد، واحدهای آن قیمت‌گذاری می‌شوند. ارزش خالص دارایی همان قیمتی است که سرمایه‌گذار باید برای خریداری یک واحد از صندوق سرمایه ‌‌گذاری پرداخت ‌کند. این ارزش از تقسیم ارزش کل سرمایه ‌گذاری در صندوق بر تعداد سهام موجود در آن به دست می‌آید. NAV  در پایان هر روز معاملاتی با توجه به تغییرات قیمت دارایی محاسبه می‌شود.

بازدهی برخی از صندوق‌های سرمایه گذاری بر اساس نوع دارایی آن‌ها در امیدنامه صندوق ذکر شده است. معمولا بر اساس استراتژی مدیر صندوق، دارایی سرمایه گذاران بین سهم‌های پرریسک، کم‌ریسک، سهام بلند مدت یا کوتاه ‌مدت، اوراق مشارکت و ... تقسیم می‌شود و با توجه به نظارت مستقیم سازمان بورس روی گزارشات عملکرد، امکان انجام تخلف در این روند وجود ندارد.

ابطال واحد صندوق هزینه مشخصی دارد و یکی از هزینه‌های موجود برای سرمایه گذاری در صندوق‌ها است که باید به آن توجه کرد. هزینه ابطال شامل هزینه ثابت و متغیر است. هزینه متغیر ابطال معمولا بر اساس فاصله زمانی میان تاریخ صدور و تاریخ ابطال محاسبه می‌شود.

مزایای سرمایه‌‌گذاری در صندوق‌ها

یکی از مزیت‌های سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری، نقدشوندگی بالای واحدهای صندوق است. این مسئله به خصوص در صندوق‌هایی که تحت کاربری در سهام مشغول به کارند، بیشتر به چشم می‌آید. واحدهای این صندوق‌ها را می‌توان به راحتی در بازار بورس معامله کرد.

علاوه بر این مدیریت حرفه‌ای صندوق‌ها که توسط کارشناسان و متخصصان انجام می‌شود، از دیگر مزایای بزرگ سرمایه گذاری در صندوق‌ها محسوب می‌شود. شاید به عنوان یک علاقه‌مند به بازار بورس، حتی سرمایه کافی برای معاملات داشته باشید، اما دانش بورسی و معاملاتی چطور؟ برای فعالیت موفق در بازار بورس باید از آموزش مفاهیم بورسی شروع کنید. صندوق‌های سرمایه گذاری این مشکلات را با مدیریت حرفه‌ای حل خواهند کرد و امکان سرمایه‌ گذاری امن را به شما هدیه می‌کنند.

صندوق‌های سرمایه گذاری قابل اطمینان بوده و در کنار ایجاد تنوع در میزان ریسک‌پذیری افراد، دانش و آگاهی متخصصان خود را برای سرمایه ‌گذاری‌ به کار می‌گیرند.

از موارد دیگری که می‌توان به عنوان مزیت صندوق های سرمایه گذاری به آن اشاره کرد، امکان بررسی بازدهی آن‌ها طی سال‌های فعالیت، امکان ورود با سرمایه کم به صندوق‌ها، ارائه اساس‌نامه و امیدنامه‌ای که تمام قوانین را ابتدای کار توضیح می‌دهند و هیچ مورد مشخص نشده‌ای باقی نمی‌گذارند و در نهایت ارائه ترکیب دارایی‌ها در گزارش عملکرد، اشاره کرد.

معرفی بهترین صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار بورس

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری باید عملکرد صندوق‌های مختلف را بررسی کنید. همچنین این شما هستید که با توجه به روحیه خود باید تعیین کنید که کدام نوع صندوق سرمایه گذاری را انتخاب کنید. در ادامه قصد داریم تا برخی از بهترین صندوق های سرمایه گذاری را به شما معرفی کنیم:

_ صندوق سرمایه گذاری در سهام زمرد آگاه

_ صندوق درآمد ثابت همای آگاه

_ صندوق درآمد ثابت یاقوت آگاه

_ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام هستی بخش آگاه

_ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام مشترک آگاه ( پربازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در کشور )

سخن پایانی

فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری تنها با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ممکن است. این سازمان عملکرد صندوق‌ها را بررسی کرده و به این ترتیب امنیت سرمایه‌گذاری در این نهاد مالی را تامین می‌کند. از جمله مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌ها نقدشوندگی آن‌ها است که نسبت به دارایی‌های باارزشی مانند ملک یا زمین که زمان زیادی برای نقد شدن نیاز دارند، سرمایه‌گذاران این حوزه اطمینان دارند که در زمان کوتاهی می‌توانند به سرمایه خود به صورت نقد دسترسی داشته باشند. در این متن بهترین صندوق سرمایه گذاری را به شما معرفی کردیم تا با بررسی آن‌ها بهترین تصمیم را متناسب با روحیه معاملاتی خود اتخاذ کنید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر