سایت شماره یک:

با پایان یافتن درمان ارتودنسی تان لبخندی زیبا خواهید داشت و سلامت دهان و دندانتان بهبود خواهد یافت. با این حال برای اینکه درمانتان با موفقیت به انجام برسد و نتایج مطلوبی از این درمان به دست آورید لازم است نکاتی را رعایت کنید. زندگی کردن درحالی که براکت های ارتودنسی به دندانهایتان متصل است با اینکه به تلاش بسیاری نیاز ندارد اما مواردی هست که باید رعایت کنید تا براکت ها و سیم های ارتودنسی سالم باقی بمانند و خودتان هم در طول درمان اذیت نشوید.

مسواک زدن و تمیز کردن براکت های ارتودنسی

در طول درمان ارتودنسی مسواک زدن اهمیتی بیش از گذشته پیدا میکند چرا که ذرات غذا معمولا میان براکت های ارتودنسی باقی میماند. بسیار مهم است که هر نوع باکتری که بعد از خوردن غذا یا قبل و بعد از خواب در دهانتان تجمع میکند از بین ببرید تا پلاک میکروبی و جرم روی دندان هایتان جمع نشود و دندانهایتان را پوسیده و خراب کند.

براکت های ثابت چه از نوعی که به جلوی دندانها متصل میشوند و چه از نوعی که به پشت دندان ها وصل میشوند باشد ممکن است باعث شود مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان کار دشواری باشد. پس از اینکه متخصص ارتودنسی براکت ها را به دندانتان متصل میکند توصیه خواهد کرد که مسواک مخصوص ارتودنسی، قرص های آشکارکننده پلاک میکروبی، دهان شویه oralB مخصوص ارتودنسی، نخ دندان مخصوص ارتودنسی و ابزارهای دیگری که به تمیز نگه داشتن دندان ها و براکت های ارتودنسی تان کمک خواهد کرد تهیه کنید.

در درمان ارتودنسی به جز براکت های ثابت گزینه های دیگری نیز وجود دارد که امکان خارج کردن آن از دهان وجود دارد که اصطلاحا به آن ها براکت متحرک گفته میشود. به عنوان مثال الاینر های نامرئی و شفاف این امکان را به شما میدهد تا به راحتی دندان هایتان را مسواک بزنید و تمیز کنید. کافی است قالب الاینر خود را از دهان خارج کنید و دندانهایتان را همچون گذشته مسواک بزنید و پس از اینکه زدن مسواک و کشیدن نخ دندان تمام شد میتوانید قالب الاینر را مجددا روی دندانهایتان قرار دهید. هرزمان که این قالب الاینر را از دهانتان خارج میکنید تا دندانهایتان را مسواک بزنید لازم است قالب الاینر را هم تمیز کنید. برای تمیز کردن الاینرتان میتوانید از مسواک های معمولی به همراه خمیر دندان و یا از پاک کننده های مخصوص مانند Retainer Brite استفاده کنید.

در اولین جلسه از درمان ارتودنسی دستیاران متخصص ارتودنسی تان به شما شیوه صحیح پاک کردن دندان ها و براکت ها را به شما آموزش میدهند. همچنین ممکن است ویدیوهای کوتاهی برای آموزش مراقبت از براکت های ارتودنسی و الاینر های دندان را در اخیتارتان قرار دهند.

نحوه نخ دندان کشیدن با وجود براکت های ارتودنسی

اگر تا به حال حداقل یک بار در روز نخ دندان نکشیده اید بهتر است از امروز شروع کنید. با دقت نخ دندان را از میان دندان ها و سیم های ارتودنسی عبور دهید و به آرامی نخ دندان را میان دندان ها به جلو و عقب بکشید. حتما این کار را با حوصله انجام دهید تا به براکت های ارتودنسی آسیبی وارد نشود.

با وجود اینکه ممکن است نخ دندان کشیدن درحالی که براکت های ارتودنسی به دندانتان متصل است کار دشواری به نظر برسد ابزارهایی وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد. از عبور دهنده نخ دندان یا نخ دندان مخصوص ارتودنسی استفاده کنید تا بتوانید نخ دندان را سریع و به آسانی از زیر سیم های ارتودنسی عبور دهید. این ابزارها را میتوانید از بیشتر داروخانه ها یا به صورت آنلاین از فروشگاه آنلاین محصولات بهداشت دهان و دندان تهیه کنید.

غذا خوردن با وجود براکت های ارتودنسی

پس قرار گرفتن براکت های ارتودنسی بر روی دندانها، تغییرات چندان زیادی در سبک زندگی تان ایجاد نخواهد شد اما باید در طول درمان از خوردن برخی غذاها پرهیز کنید تا از براکت های ارتودنسی و دندانهایتان مراقبت کنید. برای مراقبت از براکت های ارتودنسی ثابت نکاتی در ادامه آورده شده است. همچنین اگر الاینر هایی که در درمان ارتودنسی تان به کار رفته از نوع متحرک است شما هم می توانید این نکات را رعایت کنید.

  • رژیم غذایی سالم و متنوعی داشته باشید.
  • خوردنی مورد نظرتان را ابتدا به قطعات کوچک تر برش بزنید تا جویدن آن برای دندانهایتان راحت تر شود.
  • میوه و سبزیجات را به صورت اسموتی و سوپ مصرف کنید.
  • آب فراوان بنوشید.
  • پس از هر وعده غذایی و میان وعده دندانهایتان را مسواک بزنید.

غذاهایی که باید پرهیز کنید تا به براکت های ارتودنسی و دندانهایتان آسیب نرسد:

  • تنقلات سفت و محکم، جویدنی یا چسبناک مانند شکلات های تافی میتواند به براکت هایتان آسیب برساند.
  • گاز زدن خوردنی های سفت مانند سیب یا هویج، بهتر است اینگونه خوردنی ها را رنده کنید.
  • مصرف زیاد نوشیدنی های شکر دار
  • پاپ کورن یا ذرت بوداده ممکن است میان براکت های ارتودنسی گیر کند.
  • عادت به جویدن چیزهایی مانند آدامس، ناخن، ته مداد. اینگونه عادت ها به براکت های ارتدونسی تان آسیب میزند.

مراقبت کردن از نگهدارنده دندان

اگر میخواهید اطمینان حاصل کنید که درمان ارتودنسی تان به موقع و با موفقیت به پایان برسد علاوه بر رعایت نکاتی که در بالا آورده شد لازم است به توصیه های دندانپزشک تان برای مراقبت از براکت های ارتودنسی و الاینر تان عمل کنید. خوردن غذاهایی که خوردن آن ها در طول درمان منع شده است یا عمل نکردن به شیوه های صحیح مراقبت از براکت های ارتودنسی میتواند نهایتا منجر به شکستن براکت های ارتودنسی و طولانی شدن دوره درمانتان شود.

شکستن براکت های ارتودنسی میتواند باعث به تاخیر افتادن پایان درمانتان شود و حتی به دندان ها و لثه هایتان هم آسیب برساند. درصورتی که براکت های ارتودنسی تان دچار هرگونه مشکلی شد لازم است بلافاصله با متخصص ارتودنسی خود مسئله را درمیان بگذارید تا مشکل را برطرف کند و روند درمانتان بدون مشکل ادامه پیدا کند.

شکستن براکت های ارتودنسی و شرایط اورژانسی

در طول درمان اطلاعات دیگری درباره نحوه مراقبت از براکت های ارتودنسی و الاینر دندان در اختیارتان قرار داده می شود. عمل کردن به این راهنمایی ها بهترین راه است تا درمان ارتودنسی تان بدون تاخیر و به موقع به پایان برسد و روند درمان با مشکلی مواجه نشود. خوردن غذاهایی که طبق توصیه متخصص ارتودنسی باید از خوردن آنها پرهیز کنید و عمل نکردن به دستورالعمل های متخصص ارتودنسی میتواند باعث شکستگی براکت های ارتودنسی تان میشود و به دنبال آن روند درمانتان با تاخیر مواجه خواهد شد.

اگر ورزشکار هستید یا فعالیت های بدنی انجام میدهید که ممکن است منجر به وارد شدن ضربه به صورتتان شود حتما از محافظ دهان استفاده کنید. استفاده از محافظ دندان برای کسانی که براکت های ارتودنسی ثابت به دندانشان متصل است بسیار ضروری است. همچنین کسانی که از الاینر نامرئی و شفاف هم استفاده میکنند باید از این محافظ ها استفده کنند چرا که از دست دادن دندان در اثر وارد شدن ضربه به صورت میتواند تاثیر منفی زیادی بر روند درمان این افراد بگذارد.

شکستگی براکت های ارتودنسی میتواند باعث عقب افتادن روند درمان ارتودنسی شود و برای دندان ها و لثه ها هم ممکن است آسیب رسان باشد. اگر هرگونه مشکلی برای براکت های ارتودنسی تان به وجود آمد بدون معطلی مشکل را با متخصص ارتودنسی خود درمیان بگذراید تا مشکل هر چه زودتر رفع شود و روند درمان از سر گرفته شود.

به تمام دستورالعمل های متخصص ارتودنسی خود عمل کنید.

مهمترین توصیه برای مراقبت از براکت های ارتودنسی این است که همیشه به توصیه ها و دستورالعمل های متخصص ارتودنسی خود عمل کنید. گام های سختگیرانه ای را که متخصص ارتودنسی تان به شما توصیه کرده است حتما دنبال کنید. توصیه های او را نه به عنوان پیشنهاد بلکه به عنوان راهی برای کمک به مراقبت بهتر از براکت های ارتودنسی و دندان هایتان در طول درمان ارتودنسی ببینید.

همیشه در تمام قرار های ملاقات با متخصص ارتودنسی تان حاضر شوید. متخصص ارتودنسی باید بررسی کند که آیا روند درمانتان به خوبی پیش میرود و اگر مشکلی در براکت های ارتودنسی تان به وجود آمده مشکل را برطرف کند و به شما اطلاع دهد چه تغییراتی باید ایجاد کنید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر