حقوق بازنشستگان | اخبار حقوق بازنشستگان | مصوبه حقوق بازنشستگان

مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان ابطال شد.

سایت شماره یک:

حقوق بازنشستگان برای این افراد اهمیت زیادی دارد.حقوق بازنشستگان هر سال تعیین می‌شود.حقوق بازنشستگان قرار است افزایش پیدا کند.حقوق بازنشستگان با نظر نمایندگان مجلس افزایش پیدا می‌کند.حقوق بازنشستگان منبع تامین معیشتی بازنشستگان است.
 

حقوق بازنشستگان

بررسی حقوق بازنشستگان

حسین گودرزی در جلسه علنی چهارشنبه 25 خرداد ماه مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار داشت: قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته، لازم است صدای آنها شنیده شود و اقدامات لازم برای رفع مشکلات معیشتی آنان در نظر گرفته شود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باید متناسب با میزان تورم باشد و بر این اساس لازم است هیئت دولت درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان تجدیدنظر کند و نرخ تورم را در این موضوع مورد توجه قرار دهد.

سیدکاظم دلخوش در جلسه علنی یکشنبه 29 خرداد مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار داشت: آئین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان در حال تدوین است که از مجلس می‌خواهیم برای نظارت بر روند اجرای آن یک نفر را به عنوان مأمور جهت نظارت بر این مساله معرفی کند.

وی با تقدیر از هیئت تطبیق مقررات برای پیگیری افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، گفت: این هیئت اخیراً جلسه‌ای در این باره برگزار کرد و فردا هم جلسه‌ای دارد که امیدواریم شاهد حل مشکل حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باشیم.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس است. لازم است به سرعت این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس تعیین تکلیف شود و به سرانجام برسد.

دلخوش اظهار داشت: قرار بود آئین نامه بودجه 1401 در یک ماه نوشته شود اما هنوز روی میز مانده است. همچنین هنوز سهم قیر برخی از روستاییان داده نشده که باید رئیس جمهور دستور آن را صادر کند.

وی درباره وضعیت تراکنش‌های بانکی گفت: در حال حاضر می‌بینیم افرادی که دارای دستگاه پوز هستند بیش از حد مالیات می‌پردازند که باید این موضوع هم مورد توجه قرار گیرد.

مجید انصاری در تشریح دستورکار بیست‌ودوم خردادماه_ کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در این نشست افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت که به تازگی حواشی مختلفی را به همراه داشته است چرا که آنچه در شورای عالی کار مصوب شده بود با مصوبه هیات دولت تفاوت‌هایی دارد.

وی افزود: اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد هستند مصوبه هیات دولت با قوانین مرتبط از جمله ماده 96 قانون تامین اجتماعی تعارض‌هایی دارد؛ در این ماده آمده است سازمان تامین اجتماعی مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: دولت اعلام کرده است تورم سال جاری حدود 38 درصد است و اگر قرار باشد به ماده 96 توجه کنیم، دولت نباید رقمی کمتر از این میزان تورم را برای افزایش حقوق مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی لحاظ کند؛ در پیشنهاد ارائه شده به هیات دولت نیز این تورم رعایت شده است.

انصاری ادامه داد: در مصوبه هیات دولت بخشی از مستمری‌بگیران از حقی که در ماده 96 به آن اشاره شده است محروم شده‌اند و ما معتقدیم باید این مصوبه مورد بازنگری قرار گیرد چرا که در آن قانون رعایت نشده است، ضمن اینکه ظاهراً رییس جمهور هم به آقای مخبر دستور داده‌اند که این افزایش حقوق باید با توجه به مشکلات معیشتی که بازنشستگان با آن مواجه هستند، صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: اگر دولت در مصوبه خود تجدیدنظر کرده و همان ملاکی را که در پیشنهاد اولیه از طرف شورای عالی کار مطرح شده بود را لحاظ کند به نتیجه مطلوب دست پیدا خواهیم کرد.

نماینده ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این نشست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونانش و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی از کانون‌های مختلف بازنشستگان و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

حقوق بازنشستگان

منتفی شدن افزایش حقوق بازنشستگان

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در جلسه هیئت تطبیق مقررات، مصوبه 10 درصد افزایش حقوق بازنشستگان را مغایر با ماده 96 قانون کار تشخیص داده است و بر اساس اصل 138 قانون اساسی این مصوبه را ابطال و به هیئت دولت ارجاع خواهد داد.ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با تسنیم، با اشاره به نشست عصر امروز (دوشنبه 30 خرداد ماه) هیئت تطبیق مصوبات درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ، گفت: هیئت تطبیق مصوبه 10 درصد افزایش حقوق بازنشستگان را مغایر با ماده 96 قانون کار تشخیص داده است و بر اساس اصل 138 قانون اساسی این مصوبه را ابطال و در نهایت این مصوبه برای اصلاح به هیئت دولت ارجاع داده خواهد شد.

وی یادآور شد: شورای عالی کار افزایش حقوق بازنشستگان را 38 درصد و دولت 10 درصد مصوب کرده بود، در جلساتی که داشتیم هیئت تطبیق ادله کمیسیون اجتماعی مبنی بر خلاف بودن این مصوبه هیئت دولت را پذیرفت.   رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: البته هیئت تطبیق مصوبات دولت به صورت رسمی در این زمینه اعلام نظر خواهد کرد.اسماعیلی گفت: این جلسه پیرو تصمیم گیری نشست روز شنبه برای تصمیم گیری نهایی پیرامون مصوبه هیئت دولت در هیئت تطبیق مقررات برگزاری شده بود.

قربانعلی مهری درباره در جلسه فوق‌العاده دوشنبه سی‌ام خردادماه هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین اظهار کرد: هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین به استناد اصول 85 و 138 قانون اساسی و قانون نحوه اجرای این اصول به طور مستمر در جلسات خود تمامی مصوبات تصویب نامه‌های هیأت وزیران را بررسی و نظرات خود را در این خصوص با تأیید ریاست مجلس به دولت اعلام می‌کند.

وی با تشریح فرایند بررسی و رسیدگی به مصوبات در این هیأت افزود: به استناد قانون، نتیجه بررسی‌های ابتدایی هیأت، به دولت اعلام می‌شود تا از فرصت قانونی حداکثر 10 روزه نسبت به اصلاح مصوبه مورد ایراد و یا ارسال پاسخ مستند و مستدل اقدام کند.

دبیر هیأت تطبیق مصوبات دولت تصریح کرد: امروز نیز پس از چندین جلسه بررسی و استماع آرای کارشناسی کلی اطراف ذینفع، مصوبه موضوع تعیین مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال 1401 را مغایر با قوانین تشخیص داد و موارد مغایرت را با عنوان رأی مقدماتی به دولت اعلام می‌کند.

مهری ادامه داد: دولت بعد از وصول ایراد هیأت، یک هفته مهلت دارد تا نسبت به اصلاح مصوبه خود اقدام کند و در غیر این صورت و یا عدم وصول پاسخ مستند و مستدل از سوی دولت، نظر هیأت تطبیق قطعی شده و به دولت اعلام خواهد شد و پس از آن مصوبه دولت ملغی‌الاثر خواهد شد.

دبیر هیأت تطبیق مصوبات در پایان با تشریح ابعاد حقوقی این مصوبه خاطرنشان کرد: با تعامل خوبی که میان دولت و هیأت تطبیق برقرار است اطمینان داریم بهترین تصمیم گرفته خواهد شد و با اصلاح مصوبه، مشکلی وجود نخواهد داشت.

تگ های مرتبط

ارسال نظر