قیمت سکه | کاهش قیمت سکه | قیمت سکه امروز

سکه امامی، امروز به 1554900 (پانزده میلیون و پانصد و چهل و نه هزار) تومان رسید که نسبت به 2روز پیش، کاهش 0.62 درصدی داشته است

سایت شماره یک:

قیمت سکه التهابات زیادی را پشت سر می‌گذارد.قیمت سکه امروز کاهشی شد.قیمت سکه حباب دارد.قیمت سکه در کانال 15 میلیون تومان است.قیمت سکه در زندگی متقاضیان آن، نقش مهمی ایفا می‌کند.

قیمت سکه

اهمیت قیمت سکه

سکه طلا از مسکوکات قانونی جمهوری اسلامی ایران است که از سال 1358 به پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی وقت و به مناسبت و یادبود پیروزی انقلاب اسلامی 57، ضرب آنها در قطع های مختلف آغاز گردید و به تناوب تا امروز ادامه یافته است. ضرب سکه صرفا بر عهده ضرابخانه بانک مرکزی می باشد که پس از ضرب، از طریق حراج در بانک کارگشایی یا از طریق بانک های عامل و صرافی های مجاز به بازار عرضه می شوند. عیار این سکه ها همگی 900 در 1000 است و در 4 قطع تمام سکه، نیم سکه، ربع سکه و یک گرمی عرضه می شوند. این سکه ها دارای دو طراحی مختلف می باشند که با عناوین طرح قدیم ( ضرب شده بین سال های 1358 تا 1370 ) و طرح جدید ( ضرب شده بین سال های 1370 تا کنون) شناخته شده و به صورت عمده ( که به آن پک سکه هم اطلاق می شود ) یا خرد ( خرید های رایج و عمومی به تعداد محدود از سکه فروشی یا صرافی ها ) به قیمت روز، خرید و فروش و معامله می گردند.

قیمت سکه

تفاوت قیمت سکه امامی و قیمت سکه 86

از سال 1358 به پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی وقت و به مناسبت و یادبود پیروزی انقلاب اسلامی 57، ضرب سکه در قطع های مختلف آغاز گردید و به تناوب تا امروز ادامه یافته است. از ابتدا یکی از قطع های سکه های ضرب شده، "سکه تمام" بود که از سال 1358 تا سال 1370 ضرب آن ادامه داشت و به عنوان "سکه تمام بهار آزادی" از آن یاد می شد. طراحی این سکه ها از سال 1370 و با تایید هیئت وزیران، به طور کامل تغییر پیدا کرد و سکه طرح جدید متولد گردید. به همین جهت به سکه هایی که در قطع تمام بین سال های 58 تا 70 و پیش از سکه طرح جدید، ضرب و عرضه گردید در حال حاضر "سکه بهار آزادی" یا "سکه طرح قدیم" اطلاق می گردد.

در سال 1370 و با هدف تکریم و گرامیداشت نام و یاد امام خمینی (ره)، با پیشنهاد بانک مرکزی و موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند 2 قانون اصلاحیه ضرب مسکوکات طلا، هیئت وزیران اصلاحیه ای در این قانون به تصویب رساند و طی آن بانک مرکزی را موظف به تغییر طرح مندرج در روی سکه و درج تصویر امام بر روی یک طرف سکه‌ها نمود و بدین ترتیب سکه هایی که از سال 1370 لغایت حال حاضر ضرب گردیدند به جهت منقش بودن به نگاره امام خمینی "سکه امامی" و به جهت اینکه پس از دوره نخست ضرب سکه ها که "طرح قدیم" نام گرفتند به بازار عرضه می شدند با عنوان "طرح جدید" نام گرفتند.

این دو نوع سکه از نظر وزن و عیار هیچ تفاوتی ندارند و هر دو با عیار ۹۰۰ در هزار و وزن ۸٫۱۳۵۹۸ گرم ضرب شده اند و لذا باید از نرخ یکسانی برخوردار باشند اما در عمل این گونه نیست و در اغلب مواقع سکه امامی یا طرح جدید ارزش بالاتری نسبت به طرح قدیم دارد.

مورد دیگر آنکه تمامی سکه هایی که در سال های 87 ,88, 89 و بعد از آن ضرب شده با تاریخ ضرب سال 1386 می باشد. به گفته بانک مرکزی هدف از این کار جلوگیری از اختلاف قیمتی برای سکه هایی با سال ضرب جدید می باشد اما در واقع و در بازار معاملات سکه عموما طرح جدید و قدیم با اینکه از نظر اندازه یا خلوص و عیار طلای بکار رفته در آنها یکسان و برابرند اما دارای اندکی تفاوت قیمت بوده و غالبا سکه طرح قدیم با نرخ های پایین تری داد و ستد می شود.

نرخ سکه تمام که معیار مشخصی برای سنجش وضعیت بازار انواع سکه به حساب می‌آید، همواره به دو شکل طرح جدید (سکه امامی) و طرح قدیم (بهار آزادی) در بازار وجود داشته است. البته آن نرخی که به عنوان شاخص اصلی برای قیمت سکه در بازار تعیین کننده است و به نوعی بیان‌گر وضعیت کلی بازار سکه در جهت ثبات یا نوسان نرخ‌ها محسوب می‌شود سکه تمام طرح جدید (امامی) است و معمولا دیگر سکه‌ها مانند نیم، ربع و گرمی تحت تاثیر نرخ سکه تمام طرح جدید هستند.

قیمت سکه

حباب قیمت سکه

سکه در بازار اغلب به قیمتی متفاوت از قیمت تئوریک معامله می‌شود که علت اصلی آن را می‌توان به پیش‌بینی معامله گران از قیمت آتی طلا در بازارهای جهانی و نرخ دلار در بازار داخلی مرتبط دانست. چنانچه سرمایه‌گذاران این بازار قیمت جهانی طلا را صعودی پیش‌بینی کنند در این حالت سکه کمی بالاتر از قیمت تئوریک دادوستد خواهد شد؛ بنابراین قیمت سکه در عمل علاوه بر ارزش تئوریک خود به برآیند انتظارات سرمایه‌گذاران و بازیگران اصلی از آینده این بازار نیز وابسته است.

در بازار سکه اغلب افراد به‌اشتباه تفاوت قیمت بازار و قیمت تئوریک را به‌عنوان حباب قیمت سکه معرفی می‌کنند که این تلقی چندان صحیح نمی‌باشد. این درحالی‌که است که حباب در دانش مالی به تفاوت ارزش ذاتی یک سهم با قیمت جاری آن اطلاق می‌شود. در خصوص سکه نیز این برداشت صحیح‌تر است. محاسبه حباب سکه با روش زیر مقدور می باشد:

ارزش ذاتی سکه - قیمت بازار سکه = حباب قیمتی سکه

قیمت سکه

عوامل مهم بر قیمت سکه

چنانچه اکثر فعالان بازار سکه در کشور قیمت جهانی طلا را به دلیل تبعات سیاسی و اقتصادی آن صعودی پیش‌بینی نمایند و از طرفی به دلیل کاهش قیمت نفت و به‌ تبع آن کاهش درآمدهای دلاری دولت، نرخ دلار را بیش از رقم فعلی برآورد نمایند بنابراین قیمت معاملاتی سکه با قیمت تئوریک آن قطعاً متفاوت خواهد بود. به این قیمت که ماحصل انتظارات سرمایه‌گذاران و فعالان از آینده یک بازار می‌باشد ارزش ذاتی می‌گویند. جهت برآورد ارزش ذاتی سکه می‌توان از رابطه زیر پیروی نمود:

( 12 / دوره سرمایه گذاری * نرخ سود مورد انتظار ) + 1 / قیمت تئوریک سکه ( با در نظر گرفتن پیش بینی نرخ دلار و اونس ) = ارزش ذاتی سکه

شایان‌ ذکر است ازآنجاکه تعیین ارزش ذاتی سکه بر پایه چند عامل ذهنی و برآوردی ازجمله پیش‌بینی قیمت آتی اونس جهانی، پیش‌بینی نرخ آتی دلار و همچنین سود مورد انتظار صورت می‌گیرد بنابراین ممکن است ارزش ذاتی محاسبه‌شده توسط یک فرد با فرد دیگر متفاوت باشد. حتی ممکن است به تعداد سرمایه‌گذاران یک بازار، ارزش ذاتی وجود داشته باشد. همین ویژگی است که معاملات سهام و سکه را موجب می‌شود. اگر همه سرمایه‌گذاران در یک بازار به یک ارزش ذاتی واحد دست می‌یافتند در آن صورت قطعاً تصمیمات یکسانی اتخاذ نموده و معامله‌ای در بازار رقم نمی‌خورد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر