یارانه معیشتی | دریافت یارانه معیشتی | یارانه معیشتی جدید

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد، قبل از واریز دور چهارم یارانه جدید (در بیستم مردادماه) معوقات مربوط به حساب جاماندگان از دریافت یارانه نقدی واریز خواهد شد.

سایت شماره یک:

یارانه معیشتی به زودی حذف می شود. یارانه معیشتی شامل همه افراد نمی شود. یارانه معیشتی مبلغ چندانی نداشت. یارانه معیشتی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف یارانه معیشتی را بخوانید.

یارانه جدید

جزئیات جدید یارانه معیشتی

قائم مقام وزیر صمت از امکان انتخاب بین یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک در آینده نزدیک خبر داده است؛ معایب و مزایای هر یک از 2 شیوه چیست و کدام یک به نفع خانواده هاست؟

اظهارات قائم مقام وزارت صمت نشان می دهد که در چشم انداز اجرای طرح یارانه به صورت کالابرگ، امکان دادن اختیار به مصرف کننده برای انتخاب دریافت یارانه به صورت نقدی یا کالایی وجود دارد. با این اوصاف، یک سوال مهم این خواهد بود که کدام شیوه پرداخت یارانه مزایا یا معایب بیشتری نسبت به دیگری خواهد داشت.

به گزارش خراسان، مجلس در قانون بودجه  امسال، نحوه مردمی سازی یارانه ها را مشخص و مقرر کرده که: «چنان چه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف کند، باید قبلا ترتیبات قانون جبران زیان مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی  و ... به انجام رسانده باشد، به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور 1400 و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.» با این حال، بعد از به صدا درآمدن زنگ حذف ارز 4200، چگونگی اجرای آن با توجه به اقتضائات اجرایی با تغییراتی روبه رو شد به طوری که طبق اظهارات مسئولان دولت، مقرر شده تا زمان فراهم شدن زیرساخت های اجرای کالابرگ الکترونیک، پرداخت نقدی در دستور کار قرار بگیرد. تا الان هم دو مرحله از یارانه های کمک معیشتی واریز و یک مرحله آن قابل برداشت شده است. با این حال، اظهارات دیروز قائم مقام وزارت صمت نشان می دهد که شکل اجرای کالابرگ الکترونیک به طور خلاصه منطبق با آن چه عموماً تصور می شود، نیست.

به گزارش ایسنا، محمدصادق مفتح در گفت وگویی رادیویی اظهار کرد: یکی از طرح‌های دولت این است که به جای پول نقد، یارانه را در قالب کالای ارزان عرضه کند تا مطمئن شویم میزان گوشت، شیر و ... که بر اساس استانداردهای بهداشتی، یک خانواده باید دریافت کند، دریافت کرده است. این یک حلقه تکمیلی پرداخت یارانه‌هاست. وی افزود: یعنی افراد می‌توانند به جای این که پول را دریافت کنند و مرغ با قیمت بالاتر بخرند، در یک کیلوگرم مشخص به ازای هر نفر کالاهای اساسی را ارزان تر بخرند. این امکان به مرور زمان فراهم خواهد شد. بر این اساس دهک فرد و یارانه تخصیص داده شده به او با کد ملی مشخص می‌شود اما چیزی به اسم کوپن بانکی وجود نخواهد داشت. بلکه نظام سبد کالا مبتنی بر کارت‌های بانکی که در اختیار مردم هست، اجرا می‌شود. با این روش بعد از تکمیل سامانه، افراد مایل به دریافت کالای ارزان، می‌توانند به مکان‌های مشخص مراجعه کنند. این طرح در حال تکمیل است اما فعلاً صرفاً پرداخت پول مستقیم انجام می‌شود. وی اما در بخشی دیگر، به تغییری که نظام یارانه ها پس از تکمیل زیرساخت ها خواهد داشت اشاره کرد و گفت:  بعد از این که امکانات زیرساختی فراهم شد، به افراد اختیار داده می‌شود که هم بتوانند به صورت ریال و هم به صورت کالا این یارانه را دریافت کنند.

یارانه معیشتی

یارانه معیشتی یا کالابرگ؟

به گزارش خراسان، اکنون سوال این جاست که دو شیوه نقدی و کالابرگ هر یک چه مزایا و معایبی خواهند داشت؟

انحراف از هدف: اگر یک شاخص اثربخشی یارانه ها را اطمینان از رسیدن مواد غذایی لازم به جامعه هدف بدانیم، باید گفت که پرداخت کالابرگی یارانه، قابلیت بیشتری در این زمینه دارد چرا که افراد پس از دریافت نقدی یارانه و به هم زدن ترکیب سبد مصرفی خود، می توانند آن را در مسیرهای دیگری خرج کنند. البته می توان این را هم متصور شد که افراد پس از خرید ارزان تر کالاهای یارانه ای می توانند به قصد تامین نقدینگی، آن را در بازار آزاد بفروشند و در نهایت، اثربخشی آن را کاهش دهند اما در هر صورت یارانه کالایی بیشتر به هدف اصابت می کند.

حمایت بیشتر از چرخه صنایع غذایی: به حرکت درآمدن چرخ تولید و اشتغال، یکی از اهداف دولت ها در طرح های اقتصادی است. با این اوصاف، می توان گفت که پرداخت یارانه از مسیر کالابرگ، تقاضای تضمین شده ای را پیش روی صنایع غذایی مشمول این طرح قرار خواهد داد یا به نوعی می توان گفت با کالابرگ الکترونیک، هدایت نقدینگی در این بخش رخ خواهد داد. موضوعی که به تقویت چرخه صنایع غذایی و خودکفایی و اشتغال در این حوزه کمک خواهد کرد اما در پرداخت نقدی الزاماً این قضیه برقرار نیست و یارانه نقدی پرداختی با تغییر سبد کالایی مصرف کننده می تواند تقاضا در بازارهای دیگر و حتی بازارهای سفته بازی را رونق دهد.

قدرت انتخاب مصرف کننده: طبیعی است که در شیوه نقدی پرداخت یارانه، قدرت انتخاب مصرف کننده بیشتر حفظ  می شود و همین موضوع، کمک بیشتری به سلامت سیستم قیمت ها خواهد کرد. این مسئله زمانی که اعتماد زیادی به کیفیت کالاهای کالابرگی وجود نداشته باشد، تقویت خواهد شد. با وجود این می توان گفت با اعمال تغییراتی، امکان انعطاف پذیری بیشتر سیستم کالابرگ به طوری که هم قدرت انتخاب مصرف کننده افزایش یابد و هم هدف سیاست گذار برای تامین امنیت غذایی جامعه حفظ شود، وجود خواهد داشت. به عنوان مثال، دولت می تواند برای سبد کالای معرفی شده، تنوع کیفی قائل شود یا این که مثلاً در آستانه ماه مبارک رمضان، با استفاده از زیرساخت عرضه کالاهای یارانه ای، عرضه کالاهای موازی اقلام اساسی نظیر خرما، شکر و ... را انجام دهد.

ایجاد تورم: توزیع گسترده یارانه، آن هم منفک از نظام مالیاتی و حتی با منشأ فروش نفت، ذاتاً تورم زاست. این بدان معنی است که اجرای طرح یارانه ها، از یک منظر خود به خود موجب ایجاد تورم در جامعه خواهد شد. با این حال، به جرئت می توان گفت که شیوه پرداخت نقدی، سرعت ایجاد تورم بیشتری نسبت به شیوه پرداخت کالایی یارانه ها دارد. البته با توجه به اظهارات قائم مقام وزارت صمت، در صورتی که دولت در مراحل بعدی پرداخت یارانه ها، امکان تبدیل یارانه کالایی به نقدی را نیز برای مشمولین طرح فراهم کند، طبیعی است که نتایج اجرای یارانه کالابرگ الکترونیک به پرداخت نقدی نزدیک خواهد شد.

ثبت نام یارانه معیشتی

این سامانه در چهارچوب «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» به آدرس https://my.gov.ir امکان ثبت نام را برای جاماندگان فراهم کرده است. همچنین به دلیل آزمایشی بودن این سامانه در صورت قطع شدن دسترسی به مراحل ثبت نام، متقاضیان در صورت بروز مشکل می‌توانند با شروع دوباره مراحل و بروزرسانی صفحه مرورگر خود به مراحل ثبت نام ادامه دهند.

ورود به این سامانه با یک شماره تماس و ارائه کد ملی ممکن خواهد بود.

در صورت مشمول پرداخت یارانه بودن افراد، این سامانه به‌صورت اتوماتیک فرد یارانه بگیر را شناسایی و پنجره ثبت نام برای این افراد باز نخواهد شد.

یارانه معیشتی جدید چیست؟

یارانه معیشتی جدید دولت رئیسی برای اولین بار از اردیبهشت سال 1401 پرداخت شد. با توجه به افزایش قیمت‌ها، دولت سیزدهم برای جبران رفاه از دست رفته خانوار و کمک به معیشت آن‌ها اقدام به افزایش یارانه معیشتی کرده است. با افزایش یارانه معیشتی سه دهک پایین درآمدی توسط دولت به هر نفر 400 هزار تومان، قدرت خرید دهک اول درآمدی روستاییان (فقیرترین دهک) 2.5 برابر می‌شود.

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما شب گذشته ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی یارانه معیشتی ادامه پیدا می‌کند.

تا کنون 3 مرحله از یارانه جدید 300 و 400 هزار تومانی به حساب یارانه بگیران واریز شده است. این درحالی است که حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر اخیرا و بعد از بررسی اعتراضها مجدد به صف یارانه بگیران اضافه شده اند. همچنین دولت شرایطی را فراهم کرد که متقاضیان دریافت یارانه نقدی که از سنوات قبل یاراانه دریافت نیمکرده‌اند، امکان ثبت درخواست و ارائه تقاضای دریافت یارانه را ارائه کنند.

افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی 300 هزار تومانی در صورتی که در دهک دهم قرار گرفته باشند، مجددا فرصت اعتراض به این دهک بندی را خواهند داشت.

اول پیگیری از سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در خصوص نحوه اقدام جاماندگان از دریافت یارانه نقدی نشان میدهد، نشان میدهد، افرادی که تا ابتدای سال 1401، یارانه دریافت نکردند، یا در سال‌های قبل یارانه‌شان قطع شده بوده یا انصراف داده بودند یا به هر علتی ثبت‌نام نکرده بودند می‌توانند با مراجعه به سامانه my.gov.ir اقدام به ثبت نام کنند.

لازم به ذکر است، سامانه مذکور در بستر درگاه ملی خدمات دولت است و با ثبت شماره تلفن همراه و ثبت کد ملی‌ و شماره شبا، ثبت نامشان کامل می‌شود.

همچنین افرادی که از ابتدای اردیبهشت 1401 یارانه‌شان قطع شده است با مراجعه به سامانه hemayatmcls.gov.ir می‌توانند درخواست بازبینی خودشان را ثبت و منتظر بررسی وزارت رفاه باشند.

اخیرا سرپرست وزارت رفاه اعلام کرده است، اگر متقاضی به این سامانه مراجعه کرده و درخواست بازبینی ارائه داده است، ولی کماکان جزو دهک 10 است، تا 10 روز آینده این سامانه مجددا باز خواهد شد تا متقاضیان دریافت یارانه بتوانند اطلاعات لازم را برای بررسی مجدد وارد کنند.

از سال بعد سیاست جدیدی برای یارانه بگیران تعیین خواهد شد

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر