سهام عدالت | وام سهام عدالت | اخبار سهام عدالت

ارزش سهام عدالت امروز کاهش چشم گیری پیدا کرد.

سایت شماره یک:

سهام عدالت متقاضیان زیادی دارد.سهام عدالت از سوی دولت به افراد تعلق می‌گیرد.سهام عدالت به دو صورت آزادسازی می‌شود.سهام عدالت نقش مهمی را در زندگی مردم بازی می‌کند.سهام عدالت در تاریخ معین واریز می‌شود.

سهام عدالت

چیستی سهام عدالت

در زمان دولت نهم، از طریق تعاونی عدالت استانی به افراد واجد شرایط نوعی یارانه پرداخت شد که در آن زمان به عنوان سهام عدالت شناخته می شد. این روش از پرداخت یارانه برای اقشار خاص و کمتر برخوردار جامعه بود و در این طرح که از سال 1385 شروع به کار کرد، افرادی که می توانستند بر اساس اظهارنامه های پر شده و همچنین بررسی شرایط و صلاحیت نسبت به خرید سهام عدالت اقدام کنند به فروش رسید.

این سهام در ابتدا مختص افرادی بود که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی یا رزمندگان بیکار و فاقد شغل ارائه می شد و سپس به افراد دیگر جامعه که مانند دسته اول کمتر برخوردار از رفاه اجتماعی بودند پرداخت شد. در ابتدای طرح سهام عدالت، ارزش اوراق بهادار برابر با 500 هزار تومان بود ولی بعد به یک میلیون تومان نیز رسید. اما پشتوانه سهام عدالت چیست؟ باید بدانیم که هیچ برگه ای به خودی خود ارزش پیدا نمی کند و به عنوان اوراق بهادار شناخته نمی شود تا زمانی که یک سازمان یا دولت از آن پشتیبانی مالی داشته باشد که در مورد سهام عدالت می توان گفت که دولت به عنوان پشتیبان این سهام شناخته می شود.

در واقع پشتیبانی از سهام عدالت توسط شرکت ها و کارخانجات دولتی انجام می شود و 60 شرکت فرابورس دولتی نسبت به پرداخت سود به سهامداران اقدام می کردند. اولین دوره ای که دولت ایران نسبت به پرداخت سود سهام عدالت به سهامداران اقدام کرد، سال 1387 بود که دستور پرداخت آن در سال 1388 انجام شد. اما در سال 1399 و با رشد بازار بورس و با دستور مستقیم رهبر و رئیس جمهور، امکان خرید و فروش سهام عدالت در بازار بورس پیدا شد و از این زمان بود که می توان گفت که بازار بورس با سهام عدالت توانست رشد بیشتری را تجربه نماید.

ثبت نام سهام عدالت

همانطور که گفته شد، ثبت نام سهام عدالت در سال 1385 انجام شد و تا مدتی نیز این روند ادامه داشت، اما در سال های گذشته خبری در زمینه ثبت نام سهام عدالت به صورت مستقیم و خرید این اوراق از سوی دولت نبود و از این روی می توان گفت که این اوراق تنها یک بار ارائه شد. البته با هر بار واریز سود سهام عدالت به سمت سهامداران این اوراق، باعث شد تا سایت ها و مراکز خبری، اخباری را در زمینه ثبت نام این سهام ارائه و پوشش دهند که معمولا این اخبار صحت نداشت و بیشتر به دنبال جذب مخاطب بود.

در واقع ثبت نام این سهام شاید از سوی دولت کار پیچیده ای باشد چرا که هر اوراق باعث می شود که دولت یک دین به سوی سهامداران داشته باشد و پیش از ثبت نام باید منابع پیش بینی شوند. در این خصوص در ادامه بیشتر توضیحاتی را ارائه خواهیم داد و اطلاعاتی را در این خصوص با شما به اشتراک می گذاریم که قطعا می تواند برای شما مفید باشد.

 سهام عدالت

جاماندگان سهام عدالت

حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، از برگزاری جلساتی با سازمان بهزیستی و کمیته امداد خبر داد و گفت: در این جلسات، فهرست اشخاصی که مشمول هستند، اما سهام عدالت ندارند، استخراج شده است. حدود 3.5 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند که سهام عدالت ندارند.ر اساس آخرین آمارها، سه میلیون و 337 هزار نفر از جاماندگان سهام عدالت، در اولویت دریافت این سهام هستند که از این تعداد، حدود دو میلیون و 25 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و حدود یک میلیون و 300 نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

در بحث ثبت نام سهام عدالت شاید این نکته بسیار حائز اهمیت باشد که افراد جامانده از ثبت نام چه کار باید بکنند؟ در این خصوص باید گفت که دولت تا خرداد سال 1399 هیچ تصمیمی را در خصوص ثبت نام مجدد در این باره نگرفته است که این امر را می توان ناشی از عدم وجود کارخانه های فعال دولتی دانست و بر این اساس دولت نمی تواند یک پشتیبان برای اوراق سهامی ارائه دهد. البته شاید در ماه های آتی در صورت بررسی های مجدد، امکان ثبت نام برای افراد جامانده از این سهام ارائه شود که در این خصوص می توانید به وب سایت samanese.ir مراجعه کرده و با پیگیری اخبار مربوط به ثبت نام سهام عدالت بیشتر در این زمینه اطلاعات کسب کنید.

به یاد داشته باشید که این سامانه تنها مرجع معتبر و موثقی است که در این خصوص فعالیت می کند و در صورتی که فرد یا سایتی قصد داشت نسبت به ثبت نام خارج از برنامه دولت برای شما اقدام کند، بهتر است بدانید که این شگرد مختص بسیاری از کلاهبردارانی است که می خواهند از عدم اطلاعات کافی مردم سوء استفاده نمایند.

آزادسازی سهام عدالت

آزاد سازی سهام عدالت به دو صورت انجام می شود : مستقیم و غیر مستقیم. در روش مستقیم سهام عدالت شما به صورت مستقیم در بازار فرابورس ارائه می شود و شما می توانید سهام خود را در این بازار معامله کنید.

افرادی که این سهام را دارند می توانند به صورت مستقیم برای سهام خود تصمیم گیری نمایند که این امر یک بار تا 10 خرداد 1399 زمان داشت که یک بار تمدید شد و روش دیگر که به روش غیر مستقیم نیز شناخته می شود، روشی است که در آن فرد سهام خود را نگه می دارد و می تواند سود سهام خود را مانند گذشته دریافت کند. در ادامه بیشتر در این خصوص با شما صحبت خواهیم کرد.

در روش مستقیم برای آزادسازی این سهام شما باید در یکی از کارگزاری های معتبر که از سوی دولت مجوز فعالیت دارند ثبت نام کنید و همچنین نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنید. شایان ذکر است که دریافت کد بورسی از طریق سامانه سجام انجام می شود و در صورتی که آشنایی کافی با دریافت کد بورسی نداشته باشید، می توانید در این زمینه با مطالعه مقاله مربوطه اطلاعات مورد نظر را دریافت کرده و سپس به صورت مستقیم از طریق کارگزاری نسبت به آزاد سازی بخشی از سهام خود که از سوی دولت آزاد شده است اقدام نمایید.

باید در نظر داشته باشید که این شیوه برای کسانی است که قصد دارند سهام خود را جابجا کنند و آن را به فروش برسانند. در واقع زمانی که شما از روش مستقیم برای آزادسازی سهام خود استفاده کنید، می توانید بدون اینکه هزینه ای پرداخت کنید، در بازار بورس فعال شوید و در ازای فروش سهام خود، سهام های دیگر را خرید و فروش نمایید و از این راه کسب سود داشته باشید.

نحوه وام گرفتن با سهام عدالت

بخشی عمده‌ای از افراد جامعه سهامدار سهام عدالت هستند و اکنون بانک‌ها به واسطه کارت اعتباری سهام عدالت وام می‌دهند.

البته در ماه‌های اخیر بانک‌های ملی و تجارت کارت اعتباری سهام عدالت به مبلغ هفت میلیون به دارندگان سهام عدالت پرداخت می‌کردند.

محسن خدابخش، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نیز چند هفته قبل گفت که هر بانک با توجه به منابع خود می‌تواند به سهامداران وام دهد. البته سهام عدالت ضمانت وام است.

از سوی دیگر مجید عشقی، رئیس سازمان بورس نیز زمستان سال گذشته گفته بود که صاحبان ETF و همچنین اوراق بدهی می‌توانند از اولین ماه سال 1401 اقدام به دریافت وام کنند. قرار بر این بود که از فروردین 1401 با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، این امکان فراهم شود تا اوراق بهادار، سهام و تمام دارایی‌های مالی در بازار مالی بتوانند پشتوانه و توثیق وام‌های بانک به صورت الکترونیکی قرار گیرند.

ارزش سهام عدالت

تغییر در آیین نامه اجرایی سهام عدالت

مجید عشقی گفت: سهام عدالت در شورای عالی بورس در حال بررسی بوده و تقریبا عمده تصمیم گیری‌ها انجام شده است. در این راستا چند تغییر در آئین نامه اجرایی سهام عدالت صورت می‌گیرد و اساسنامه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نیز تغییر خواهد کرد که این تغییرات طی یک تا دو هفته آینده اعلام می‌شود.

او گفت: برنامه ریزی شده است که اکثر عرضه‌های اولیه شرکت‌های دانش بنیان از طریق روش صرف سهام باشد تا منابعی که جمع می‌شود مستقیم وارد کسب و کارهای دانش بنیان شود.چند شرکت دانش بنیان در صف پذیرش هستند و برخی شرکت‌ها در حوزه پرداخت و IT در مرحله آخر پذیرش قرار دارند.

رئیس سازمان بورس  گفت:  لازم بود اساسنامه دو صندوق دارا یکم و پالایشی یکم اصلاح شود که اصلاحات آن انجام شده است، اما از آنجایی که مصوبه هیات وزیران بود باید در این هیات اصلاحات صورت بگیرد.

 این پیشنهاد در دولت وجود دارد و سازمان پیگیر آن است تا اصلاحات هر چه سریعتر انجام، ابلاغ و اجرا شود. بر اساس این اصلاحات مدیر صندوق می‌تواند صدور ابطال بزند تا قیمت صندوق به ارزش ذاتی خود برسد.

ارزش سهام عدالت

با کاهش شاخص بازار سهام امروز 4 مرداد 1401، ارزش سهام عدالت امروز به 10 میلیون و 858 هزار و 275 تومان رسید.

امروز سه شنبه (4 مرداد 1401)، ارزش سهام عدالت 490 هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه های شرکت های بورسی در این سهام به 10 میلیون و127 هزار و877تومان رسید.

شاخص کل بازار بورس نیز با9680 واحد کاهش در ارتفاع 1.438.448 و شاخص هم  وزن در ارتفاع 388.299 واحدی قرار گرفته است.

پس از پایان معاملات امروز بازار بورس ایران (4 مرداد1401) ارزش سهام عدالت 532 هزارتومانی دارندگان این سهام به 10 میلیون و858 هزار و275تومان رسید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر