قیمت مرغ | کاهش قیمت مرغ

در این خبر به بررسی قیمت انواع مرغ در بازار پرداختیم.

سایت شماره یک:

چندی پیش قیمت مرغ به صورت ناگهانی افزایش یافت و اعتراضات مردم را برانگیخت. کاهش یا افزایش قیمت مرغ پس از گوشت قرمز، نقش مهمی را برای مردم در بازار دارد. قیمت مرغ در بازار روزانه، از مسائل اقتصادی پر حاشیه است که با کوچکترین تغییرات در آنها، واکنش های مختلف مردم برانگیخته می شود. افزایش قیمت مرغ تا چندی پیش، سبب خرید هجومی افراد در پروتئینی ها می شد، اما این بار مردم به استقبال کمی برای خرید گوشت مرغ پرداختند. قیمت مرغ همچنان تداوم ندارد و ممکن است همچنان افزایش یابد.

قیمت مرغ

با فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، میزان مصرف برخی کالاها مثل مرغ افزایش پیدا می‌کند.

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در این خصوص گفت: با توجه به شرایط مساعد عرضه، قیمت مرغ در ایام ‌تاسوعا و عاشورا نوسانی ندارد. با توجه به مازاد عرضه و کاهش تقاضا، قیمت هر کیلو مرغ طی روزهای اخیر یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰‌تومان کاهش یافته است.‌

 

قیمت مرغ

 

 کاهش ۱۰ درصدی قیمت مرغ در بازار

او قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده را ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و مرغ گرم ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان اعلام کرد. با توجه به کاهش تقاضا در برابر عرضه، بخشی از مرغ های تولیدی توسط پشتیبانی امور دام از سطح بازار ذخیره سازی و جمع آوری می شود.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: با وجود زیان تمامی مرغداران اعم از تولیدکنندگان جوجه یکروزه، مرغ گوشتی و تخم‌گذار باید تمهیدات اساسی برای تعادل بازار و کاهش زیان تولیدکنندگان اتخاذ شود.

دلیل سرازیر شدن قیمت مرغ روز در بازار ماه محرم است؟

به گزارش سایت شماره یک، به نقل از خبرآنلاین، گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر هر کیلو مرغ زیر نرخ مصوب بازار یعنی ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

بر همین اساس، قیمت هر کیلوگرم مرغ به کمتر از ۵۰ هزار تومان در بازار رسیده و بر اساس مشاهدات میدانی در تهران ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت دارد.

همچنین قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم میادین میوه و تره‌بار تهران ۴۷ هزار و ۹۰۰ است.

در همین رابطه، رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در اظهارنظری گفته بود: مرغ در بازار به صورت فراوان وجود دارد که تحت تاثیر چنین مساله‌ای ممکن است قیمت مرغ در بازار بیش از قیمت فعلی کاهش پیدا کند.

به گفته مهدی یوسف‌خانی، طی چند وقت گذشته با کاهش قیمت‌ها در بازار مرغ مواجه بودیم و اکنون این کالا با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب در حال فروش است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران نیز در اظهارنظری تازه گفته است؛ سه دلیل عمده برای کاهش قیمت مرغ در بازار وجود دارد. نخست اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده و واقعا تقاضا برای مرغ کم شده است و اکنون عرضه در بازار بیش از تقاضا شده و قیمت ها را پایین آورده است.

حبیب اسداله‌نژاد افزوده است؛ دومین دلیل این‌که بدون توجه به هشدارهای کارشناسی، با اعلام وزارت جهاد کشاورزی جوجه‌ریزی‌ها در ماه‌های اخیر افزایش یافته و به همین دلیل در کنار کاهش تقاضا، باعث انباشت مرغ در ویترین مغازه ها شده است.

وی با اشاره به دلیل سوم کاهش قیمت مرغ، تصریح کرده است؛ در حالی که انباشت مرغ در بازار وجود دارد، شرکت پشتیبانی امور دام هم سرعت عمل لازم برای جمع‌آوری مرغ مازاد ندارد.

قیمت مرغ

چرا قیمت مرغ پایین آمد؟

در این‌باره حبیب اسدالله می‌گوید: سه دلیل عمده برای کاهش قیمت مرغ در بازار وجود دارد نخست اینکه عرضه در بازار بیش از تقاضا شده و از سوی دیگر تقاضا کم شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران، افزود: با اعلام وزارت جهاد کشاورزی جوجه‌ریزی‌ها در ماه‌های اخیر افزایش یافت‌ و به همین دلیل در کنار کاهش تقاضا، موجب انباشت مرغ در ویترین مغازه ها شده است.
وی با اشاره به دلیل سوم کاهش قیمت مرغ گفت:‌ در حالی که انباشت مرغ در بازار وجود دارد شرکت پشتیبانی امور دام هم سرعت عمل لازم برای جمع آوری مرغ مازاد را ندارد.
به گفته این مسئول، شرکت پشتیبانی امور دام کشور مسئول جمع آوری مرغ مازاد کشور شده اما با حرکت کندی که دارد نتوانسته است تناسبی بین عرضه و تقاضا ایجاد کند.
اگر چه کاهش قیمت مرغ، خبر خوشایندی برای مصرف کننده است اما در دیگر سو تولید‌کنندگان از این کاهش قیمت‌ها ناراضی‌اند و می‌گویند هزینه‌های تولید آنها افزایش یافته و آنها در هر کیلو 15 هزار تومان ضرر می‌کنند.
در این‌باره حبیب اسدالله نژاد می‌گوید: اکنون مرغداران در فروش هر کیلو مرغ 15 هزار تومان ضرر می‌کنند، هزینه‌های تولید چند برابر شده‌ و نرخ مرغ هم به کمتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار رسیده است.

وی به این نکته هم اشاره کرد که ادامه کاهش قیمت‌ها، تولید را کاهش خواهد داد مثلا در ماه تیر جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کشور 90 میلیون قطعه شده در حالی که ماه ‌های پیشین 130 هزار قطعه بود و این زنگ هشداری‌ برای تولید و افزایش قیمت مرغ در آینده است.

قیمت مرغ

چرا تولیدکنندگان مرغ از کاهش قیمت ناراضی‌اند؟

‌اگرچه کاهش قیمت‌های بازار را باید به فال نیک گرفت اما باید به نحوی هم از تولید‌کننده حمایت کرد که هزینه‌های تولید‌ پایین بیاید و تولید برای تولیدکننده به صرفه باشد، تفکر اشتباهی وجود دارد و آن این است که هر چه هزینه‌های تولید بالا می‌رود باید قیمت را بالا برد تا هزینه‌ها جبران شود اما راه دومی هم است و اینکه هزینه‌ها را کاهش بدهند.‌

دو هزینه عمده در تولیدات محصولات پروتئینی وجود دارد که بیشترین تاثیر را در رشد هزینه‌های تولید دارد که شامل خوراک و انرژی است که البته کار خاصی در این زمینه نشده است.
‌قیمت خوراک‌ دام بیش از 70 درصد هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد و پس از حذف ارز 4200 تومانی حدود 5 برابر شده است؛ در موضوع هزینه انرژی، قرار بود در 17 هزار مرغداری کشور پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دولت دوم احمدی‌نژاد اصلاح انرژی انجام شود اما بر اساس گزارش صورت مالی بهینه‌سازی مصرف سوخت، پیشرفت این طرح پس از بیش از 10 سال صفر است.

کاهش قیمت تخم مرغ به زیر نرخ مصوب

ا‌دامه بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد امروز در بازار قیمت هر شانه تخم مرغ 30 عددی به 70 هزار تومان رسیده است.
یک فروشنده در منطقه 19 تهران در‌باره دلیل کاهش قیمت تخم‌مرغ گفت: معمولا روال همه ساله است قیمت تخم‌مرغ در فصل تابستان کم می‌شود زیرا در این فصل گرم مصرف تخم مرغ کمتر می شود.
بر اساس این گزارش، قیمت گوشت تقریبا ثابت مانده و البته بسیار متفاوت است و از کیلویی 130 تا 220 هزار تومان بستگی به گوساله یا گوسفند یا شقه یا خالص فرق دارد.
دامداران می‌گویند مازاد تولید در کشور وجود دارد و مجوز صادرات از وزارت جهاد کشاورزی گرفته‌اند اما قیمت‌های بازار هم بالاست و این سوال است که آیا صادرات قیمت‌ها را افزایش نخواهد داد؟

صادرات قیمت گوشت را بالا می برد؟

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، در این‌باره اظهار داشت: فکر نمی‌کنم رشد قیمتی در مورد گوشت وجود داشته باشد زیرا صادرات دام زنده بیش از 200 هزار راس نخواهد شد و با این حال نیاز ماهانه کشور به خوبی تامین می‌شود و علاوه بر آن صادرات از استان‌هایی انجام می شود که دام آنها تاثیری در قیمت بازار داخل ندارد.

وی گفت: بر اساس گزارش معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، 4 میلیون راس دام مازاد آماده کشتار و نیز 3 میلیون راس دام مازاد نیم‌گوشت (لاغر) در کشور وجود دارد.
پوریان در‌باره این تضاد که اگر مازاد گوشت در کشور وجود دارد چرا قیمت ها پایین نمی‌آید؟ گفت: هزینه های تولید بالاست و صادرات موجب خواهد شد که بخشی از ضرر و ز‌یان دامداران جبران شود و آنها بتوانند نقدینگی برای تامین هزینه ها داشته باشند.
تگ های مرتبط

ارسال نظر