قیمت خودرو | افزایش قیمت خودرو

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا گفت:اگر وزارت صنعت ادعا کرده است در حال افزایش کیفیت خودرو است این ها داستان و ادعایی بیش نیست و هیچ اتفاقی نیفتاده و رانت و مافیا همچنان با قوت کار خود را پیش می برد.

سایت شماره یک:

بازار خودرو در کنار ارز، بورس و مسکن یکی از بازارهای جذاب سرمایه‌گذاری در ایران بوده و پیش‌بینی قیمت خودرو کار ساده‌ای نیست. موازی با نوسانات چشمگیر دلار، شاهد نوسانات قیمت خودرو در بازار هستیم اوایل امسال بود که  قیمت خودرو  بین کارخانه و حاشیه بازار به شدت زیاد بود و پس از آن برای کنترل قیمت خودرو طرح قرعه کشی راه اندازی شد به هر حال  برخی معامله گران در بازار خودرو روی موج اخبار سیاسی نوسان قیمت ایجاد کردند و این امر موجب شد تا قیمت خودرو در بازار دوباره دچار نوسان باشد. قیمت خودرو صفر داخلی در روز ۴ خرداد ۱۴۰۱ با توجه به آمارها و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد.

قیمت خودرو

به گزارش شماره یک، سردار تیمور حسینی اظهار کرد:کیفیت خودروهای تولید داخل هیچ تفاوتی با گذشته نکرده است و از نظر پلیس کماکان مشکل کیفیت وجود دارد.

وی افزود: موضع ما همان است که در قبل اعلام کردیم و خودروی تولید داخل همچنان مشکلات ایمنی دارد و نیاز به ارتقاء دارد و هیچ اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده و اگر وزارت صنعت ادعا کرده است در حال افزایش کیفیت است این ها داستان و ادعایی بیش نیست و هیچ اتفاقی نیفتاده و رانت و مافیا همچنان با قوت کار خود را پیش می برد و به کسی پاسخ‌گو نیست  و همچنان شاهد مشکلات کیسه هوا در خودروها هستیم.

وی در خصوص از سرگیری شماره گذاری دو خودرو سمند و تیبا که به دلیل مسائل ایمنی متوقف شده بود گفت: پلیس نباید پاسخ این را بدهد بلکه باید سازمان استاندار اعلام کند چه اتفاقی افتاده است که خودروهایی که پیشتر اعلام کردند فاقد استاندار است حالا استاندار گرفت.

خودرو های ایرانی با چه قیمتی به فروش می رسند؟

به گزارش شماره یک به نقل از خبرآنلاین، کارشناسان بازار خودرو اعتقاد دارند که وجود آرامش در بازار ارز، یکی از عواملی است که باعث آرامش بازار خودرو شده است.

به باور آنها، ثبات چند روزه نرخ دلار موجب شده تا قیمت خودرو هم به آرامش برسد.

این در حالی است که گروهی از کارشناسان عنوان می‌کنند که یک آرامش آتش زیرخاکستر را به دلیل نبود فضای مثبت برجامی شاهد هستیم و این امکان وجود دارد که بازار خودرو در روزهای آینده رشد قیمت را ثبت کند.

با این حال، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ در بازار ۲ میلیون تومان افزایش و تیبا ۲ مدل ۱۴۰۱ در حدود ۲ میلیون تومان کاهش یافته است.

در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ۲ مدل ۱۴۰۱ در بازار ۳۰۲ میلیون تومان قیمت دارد و تیبا ۲ مدل ۱۴۰۱ نیز ۱۹۸ میلیون تومان قیمت خورده است.

این در شرایطی است که در بازار خودرو شاهد بودیم که بقیه خودروها هیچ‌گونه تغییر قیمتی پیدا نکرده‌اند و به نظر می‌رسد ترمز ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو کشیده شده است.

خودرو قیمت (تومان)
سمند LX (ساده) ۲۹۵.۰۰۰.۰۰۰
سمند LX (ساده) ۱۴۰۱ ۳۱۰.۰۰۰.۰۰۰
پژو پارس (LX ) ۱۴۰۱ ۳۷۵.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) ۱۴۰۰ ۲۹۲.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) ۱۴۰۱ ۳۰۲.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (ساده) ۳۵۵.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶ صندوقدار (v۸(۱۴۰۰ ۳۷۵.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک (۱۴۰۰) ۶۱۰.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) ۱۴۰۰ ۳۹۵.۰۰۰.۰۰۰
تندر۹۰ E۲ ۴۹۵.۰۰۰.۰۰۰
رنو تندر پلاس اتوماتیک ۶۴۰.۰۰۰.۰۰۰
تارا اتوماتیک ۱۴۰۱ ۵۹۵.۰۰۰.۰۰۰
رانا پلاس (۱۴۰۱) ۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰
دنا معمولی (رینگ فولادی) ۱۴۰۰ ۳۸۵.۰۰۰.۰۰۰
دنا معمولی ۱۴۰۱ ۴۰۳.۰۰۰.۰۰۰
دنا پلاس دنده‌ای توربو ۱۴۰۰ ۴۷۵.۰۰۰.۰۰۰
هایما s۷ توربو پلاس ۹۳۵.۰۰۰.۰۰۰
سایپا ۱۱۱ ۲۰۶.۰۰۰.۰۰۰
سایپا ۱۳۱ ۱۸۶.۰۰۰.۰۰۰
ساینا ۱۴۰۰ ۲۰۶.۰۰۰.۰۰۰
تیبا (رینگ فولادی) ۱۴۰۰ ۱۹۲.۰۰۰.۰۰۰
تیبا ۲ (رینگ فولادی) ۱۴۰۰ ۱۹۸.۰۰۰.۰۰۰
شاهینG (۱۴۰۱) ۳۶۴.۰۰۰.۰۰۰
کوییک دنده ای ۱۴۰۱ ۲۱۰.۰۰۰.۰۰۰

قیمت خودروهای پرطرفدار

تیبا هاچ‌بک پلاس هم‌اکنون با نرخ ۲۱۱ میلیون تومان معامله می‌شود.

پژو ۲۰۶ تیپ دو  مدل ۱۴۰۱ به ۳۰۱ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور تا نرخ ۳۶۰ میلیون تومان پیش رفت.

اما تارا اتوماتیک نیز امروز با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: درحال حاضر قیمت‌ها به صورت نوسانی است. اما بازار در شرایط رکودی قرار دارد. تا زمانی که مذاکرات وین و بحث واردات خودرو به کشور نهایی نشود و به نتیجه نرسد، به نظر می‌رسد این نوسانات ادامه داشته باشد.

او افزود: البته با توجه به مشکلات کمبود برق و سایر عوامل دیگر، تولید خودرو نسبت به گذشته افزایشی نیافته است. در نتیجه در بازار همچنان با کمبود عرضه خودرو مواجه هستیم.

فربد زاوه نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تاثیر نرخ ارز بر قیمت خودرو گفت: نرخ دلار به صورت لحظه‌ای بر هیچ بازاری تاثر ندارد. البته باید توجه کرد که افزایش نرخ دلار موجب افزایش موج خرید در بازارها می‌شود. اما کاهش آن تاثیر مثبتی ندارد. اما موضوع قیمت خودرو به تورم پولی کشور ارتباط دارد و نه تورم ارزی.

قیمت خودرو

علت گران شدن پراید

تا پیش از مخالفت رسمی وزیر صمت با آزادسازی واردات خودرو، قیمت پراید ۱۵۱ میلیون تومان بود اما حالا برخی سایت‌ها مانند اقتصادآنلاین قیمت این خودرو را تا ۱۵۵ میلیون تومان هم گزارش داده‌اند. سایت موج نیز اعلام کرده که این خودرو ۱۵۴ میلیون تومان در بازار است.

علت گرانی سه میلیون تا چهار میلیون تومان پراید در یک هفته چیست؟ 

عدم عرضه جدید پراید، جوابگو نبودن عرضه خودروهای مشابه آن، نوسان قیمت دلار، وجود تقاضای بالا برای خرید این خودرو ارزان‌تر از بقیه خودروها و در نهایت اظهارات اخیر وزیر صمت مبنی بر مخالفت با آزادسازی واردات خودرو، پراید را گران‌تر از قبل کرده است.

هفته گذشته، وزیر صمت به صراحت از مخالفت با آزادسازی واردات خودرو صحبت کرده بود که تجارت‌نیوز گزارش داد اگر این اظهارات به معنای لغو احتمالی آزادسازی واردات خودرو باشد شوک جدیدی برای بازار خودرو محسوب می‌شود و احتمالا قیمت خودرو را متاثر می‌کند. پیش از این پیش‌بینی می‌شد پس از آزادسازی واردات خودروهای خارجی و کاهش قیمت این خودروها در بازار، این ارزانی به پراید هم سرایت کند اما هفته گذشته با اظهارات وزیر صمت این سناریو تقریبا رنگ باخت. علاوه بر این، قرار بود در این روزهای نبود پراید در خط تولید، خودروهای جایگزین بتوانند تقاضا برای پراید را پاسخ دهند اما به نظر می‌رسد خودروسازان در تحقق این هدف ناکام مانده‌اند.

کمبود تقاضای 3 میلیونی در بازار خودرو

آن طور که تاکنون اعلام شده میزان تقاضا در بازار خودرو تا سالانه به سه میلیون دستگاه هم می‌رسد اما خودروسازان حتی به یک میلیون خودرو تولیدی هم دست نیافته‌اند. هرچند آنها اعلام کرده‌اند که میزان خودروهای معوق در طرح‌های پیش‌فروش را به کمترین حد ممکن طی سال‌های اخیر رسانده‌اند اما طبق آخرین گزارش سازمان بازرسی میزان خودروهای ناقص در پارکینگ به ۱۴۰ هزار خودرو می‌رسد. ناتوانی خودرو سازان در تامین قطعات خودرو نیز به بحران فعلی دامن زده است. در همین حال که بازار به دلیل بی‌پاسخ ماندن به تقاضاهای موجود تحت فشار است، قیمت دلار نیز نوساناتی داشته که به نظر می‌رسد این نوسانات به بازار خودرو هم سرایت کرده است. 

مشخصات فنی پراید

بررسی های فنی نشان می دهد که حدود 90 درصد از وزن یک خودرو را فولاد تشکیل می دهد و باقی آن پلاستیک و آلیاژهای مختلف است که با محاسبات روشن می‌توان قیمت پراید را تعیین کرد. در مورد خودرو پراید با وزن 915 کیلوگرم، حدود 800 کیلو فولاد به کار رفته است که با قیمت ورق داخل که کیلویی 35 هزار تومان است، 28 میلیون تومان ورق برای آن استفاده شده است. 20 درصد هزینه سربار را هم که به مبلغ فوق اضافه کنیم کمتر از 33 میلیون تومان هزینه مواد اولیه و سربار این خودرو جاودانه بازار ایران است.

هزینه متوسط بلندمدت پلتفورم این خودرو عملا باید صفر در نظر گرفته شود (به دلیل تولید به مدت بیش از 5 دهه) و قطعات حساس چندانی هم در آن به کار نرفته است و حدود 20 تا 30 درصد هزینه مواد و فناوری به کار رفته در آن است که نشان می‌دهد قیمت تمام شده خودرو پراید نمی تواند بیش از 50 میلیون تومان باشد که با سود خودروساز نهایتا باید 60 میلیون تومان به بازار عرضه شود. اما به دلیل بازی ارزی ذی نفعان گیرنده دلار 4200 تومانی و قیمتگذاری بی منطق دولت برای خودروسازان، هم اکنون قیمت پراید با دو متغیر کاهش شدید عرضه (تا قبل از اعلام توقف تولید و به تبعیت از توقف عرضه مدل های جایگزین) و بازی با نرخ ارز به 150 میلیون تومان رسیده است. در صورتی که واردات خودرو آزاد شده و دلار 4200 تومانی نیز حذف شود، مردم خواهند شنید که قیمت پراید به حداکثر 70 میلیون تومان (10 میلیون بالاتر از نرمال به دلیل چسبندگی قیمتی) رسید.

ژو ۲۰۶ تیپ پنج با افزایش سه میلیون تومانی، بیشترین رشد قیمت را در بین خودرو‌های داخلی به‌ثبت رساند و در بازار ۲۸۸ میلیون تومان فروخته شد. تیبا هاچ‌بک پلاس نیز به همین اندازه کاهش قیمت پیدا کرد و ۱۶۶ میلیون تومان قیمت خورد.

خودرو‌های مونتاژی بازار نیز روز آرامی را پشت سر می‌گذارند؛ با این حال کیا سراتو مدل ۹۸ امروز ۹۴۵ میلیون تومان قیمت دارد و در مقایسه با آخرین روز کاری هفته قبل رشد ۳۰ میلیون تومانی را تجربه می‌کند. قیمت روز خودرو‌های ایران‌خودرو و سایپا را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

پژو ۲۰۶ صندوقدار، دو میلیون تومان ارزان و ۲۸۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد. سمند EF۷ سومین روز مهر، ۲۵۴ میلیون تومان‌ و پژو پارس ۲۷۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند و هر کدام رشد یک میلیون تومانی را در مقایسه با هفته قبل به‌ثبت رساندند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر