قیمت خودرو| قیمت خودرو خارجی|قیمت خودرو ایرانی

معاون وزیر صمت با تاکید براین که هیچ تصمیمی در مورد تغییر قیمت کارخانه ای خودرو نگرفته ایم گفت: فعلا وقتِ تغییر قیمت خودرو در کارخانه نیست.

سایت شماره یک:

قیمت خودرو مدام درحال نوسان است قیمت خودرو در این چندسال وحشتناک گران شده قیمت خودرو دیگر ارزان نمیشود قیمت خودرو همچنان رو به گرانی است.

منوچهر منطقی در پاسخ به این سوال که طبق مصوبات قبلی، قیمت خودرو هر ۶ ماه یک بار باید تغییر کند و در همین راستا، خرداد ماه موعد تغییر قیمت خودرو است، آیا وزارت صمت برنامه‌ای برای تغییر قیمت دارد یا خیر، اظهار کرد: هنوز هیچ تصمیمی در مورد تغییر قیمت کارخانه‌ای خودرو نگرفته‌ایم اما نکته این است که فعلاً وقتِ تغییر قیمت خودرو در کارخانه نیست.

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: برای تغییر قیمت خودرو باید بررسی‌های زیادی انجام شود و احتمالاً تا فصل تابستان به طول بکشید.

وی ادامه داد: نکته این است باید هزینه‌های خودروسازی کاهش یابد در این صورت، قیمت خودرو در کارخانه هم چندان دستخوش تغییر نمی‌شود؛ در واقع مدیریت قیمت خودرو در دو بخش انجام می‌شود که یک بخش توسط خودروساز و یک بخش توسط وزارت صمت انجام می‌شود.

منطقی به بازار خودرو اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر قیمت‌ها در بازار آزاد بسیار بالاست بنابراین در صورت واردات خودرو و متعادل شدن وضعیت عرضه و تقاضا، قیمت خودرو در بازار ریزش می‌کند که می‌تواند نکته مثبتی برای جلب رضایت مشتریان تلقی شود.

گفتنی است، تا پاییز سال گذشته شورای رقابت متولی قیمت گذاری خودرو بود اما در ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۰ با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا از گردونه قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شد و این مسئولیت در اختیار ستاد تنظیم بازار زیرمجموعه وزارت صمت قرار گرفت.

قیمت خودروهای پرطرفدار

نرخ خودرو تیبا هاچ بک پلاس به ۲۱۴ میلیون تومان رسید.

پژو ۲۰۶ تیپ دو با دو میلیون تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۳۱۴ میلیون رسید. پژو ۲۰۶ تیپ پنج  نیز پنج میلیون تومان افزایش قیمت داشت. این خودرو در بازار کشور به ۳۵۰ میلیون تومان رسید.

خودرو پژو پارس اتوماتیک نیز به ۴۴۵ میلیون تومان رسید.

اما خودروی تارا اتوماتیک با سه میلیون تومان افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت ۵۹۰ میلیون تومان رسید.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با فروش خودرو در سامانه یک‌پارچه وزیر صمت گفت: به نظر نمی‌رسد تاثیری در میزان عرضه و روند بازار داشته باشد. اما باید اجرایی شود تا نتیجه و تاثیر آن را در بازار مشاهده کرد.

او بیان کرد: با وجود این، در حال حاضر عرضه خودرو کم است. اما توقف عرضه خودرو به بازار تاثیر منفی دارد و ممکن است باعث افزایش دوباره قیمت خودروها شود.

دربازار خودرو  چه در پیش است؟

اما پرسشی که شاید این روزها ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده باشد، رفتار منحنی قیمت خودرو در آینده است. اینکه قیمت‌ها به روند صعودی خود ادامه می‌دهند یا سر به زیر می‌شوند، تا حد زیادی به این بستگی دارد که سرنوشت مذاکرات برجام چه شود و بازار ارز به کدام‌سو برود.

هرچند برخی معتقدند برجام درصورت احیا شدن این‌بار هم موقت خواهد بود (البته اگر در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، کاخ سفید به دست جمهوری‌خواهان به‌ویژه دونالد ترامپ بیفتد) با این حال اکثر کارشناسان بر این باورند که زنده شدن برجام می‌تواند انتظارات تورمی و قیمت ارز را کاهشی کند. در این صورت، بازار خودرو نیز به احتمال فراوان با کاهش قیمت مواجه خواهد شد. این در حالی است که به بن‌بست رسیدن مذاکرات و احیا نشدن برجام می‌تواند زمینه‌سازرشد بیش از اینهای انتظارات تورمی و قیمت ارز شود و این یعنی، خودرو هم گران‌تر خواهد شد. این وسط البته باز هم نمی‌توان از نقش افزایش عرضه در کنترل قیمت خودرو در بازار غافل شد. با این حال به نظر می‌رسد سهم آن در مقایسه با انتظارات تورمی و قیمت ارز بسیار کمتر است.

رکود بازار خودرو ادامه‌دار است

یک کارشناس بازار خودرو گفت: رکود در بازار خودرو در هفته اول فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد. چنانچه مردم قصد خرید خودرو دارند می‌توان نوید ثبات و حتی کاهش نرخ را در آینده داد. البته مشروط به اینکه مذاکرات وین به نتیجه برسد.

وضعیت بازار خودرو

این هفته، قیمت «سمندLX با موتورEF7» ، «رانا پلاس»، «دنا معمولی»، «کوییک معمولی»، «کوییک R» و «ساینا» کاهش های یک تا چهار میلیون تومانی را تجربه کردند و «دنا معمولی» بیشترین کاهش قیمت را در میان خودروها ثبت کرد. این در حالی بود که قیمت تمامی محصولات خانواده پژو 206 یعنی «پژو 206 تیپ2»، «پژو 206 تیپ 5»، «پژو 206 صندوقدار» در کنار «شاهین»، «تیبا صندوقدار» و  «تیبا2 معمولی» این هفته ثبات قیمت در پیش گرفتند و تغییر قیمتی را نسبت به هفته قبل در کارنامه معاملاتی خود ثبت نکردند.  

 

منبع: مهر

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر