قیمت خودرو| قیمت خودرو خارجی

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به عوامل موثر در افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر گفت: تقاضا برای خودروهای مدل 1401 بیشتر است و این موضوع باعث افزایش حدود 20 میلیون تومانی این خودروها شده است.

سایت شماره یک:

قیمت خودرو چند سالی است رو به افزایش است.با توجه به خدماتی که شرکت ها می دهند قیمت خودرو بالا است.قیمت خودرو در ایران زیادی بالا رفته است.آیا قیمت خودرو  کاهش می یابد؟

سعید موتمنی در مورد دلایل افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر، گفت: افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر دلایل متعددی دارد، اما یکی از دلایل آن کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان به بازار است. 

وی افزود: در روزهای اخیر نسبت به اواخر سال گذشته عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش یافته است و همین موضوع بر افزایش قیمت خودرو در بازار تاثیر گذاشته است. 

* نوسان نرخ ارز عامل افزایش قیمت خودرو

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اظهار داشت: نوسانات ارزی و همچنین مباحث مطرح شده در رابطه با ممنوعیت واردات خودرو نیز بر افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر موثر بوده است. 

موتمنی بیان داشت: اگرچه خودرو یک کالای مصرفی است، اما با توجه به وضعیت تولید و عرضه در مبادلات ما یک کالای سرمایه‌ای قلمداد می‌شود، بنابراین تغییرات نرخ ارز بر قیمت آن موثر است و با کاهش یا افزایش قیمت شاهد تغییرات قیمت در این کالا هستیم. 

* اختلاف ۲۲ میلیون تومانی خودروهای مدل ۱۴۰۱ نسبت به مدل ۱۴۰۰

وی همچنین به تقاضای بیشتر برای خودروهای مدل ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در روزهای نخست سال اختلاف قیمت خودروهای مدل ۱۴۰۱ با خودروهای مدل ۱۴۰۰ حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان بود که این اختلاف قیمت اکنون بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان است. 

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو اظهار داشت: برخی از خریداران خودرو در انتظار ورود خودروهای مدل ۱۴۰۱ به بازار بودند بنابراین تقاضا خرید این خودرو در بازار افزایش یافته است و افزایش تقاضا نیست باعث افزایش قیمت این خودروها شده است. 

وی افزود: اگرچه تقاضا خرید خودرو در بازار زیاد نیست، اما تقاضا نسبت به عرضه بیشتر است و همین موضوع نیز منجر به افزایش قیمت‌ها و اختلاف قیمت بازار و کارخانه می‌شود. 

موتمنی اظهار داشت: آشفتگی و نابسامانی در بازار خودرو از اواخر سال ۹۷ یعنی از زمانی که عرضه خودرو به بازار کم شده، ایجاد شده است. 

وی افزود: سال گذشته قرار بود یک میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود اما تولید آن حدود ۸۰۰ هزار دستگاه بود. نیاز کشور به خودرو سالانه یک میلیون دستگاه است بنابراین وقتی تقاضای مورد نیاز تامین نمی‌شود واسطه‌گری هم افزایش می‌یابد.  

* واردات خودرو قیمت‌ها را متعادل می‌کند

وی بیان داشت: اگر نمی‌توان نیاز بازار را تامین کرد باید اجازه واردات را بدهند زیرا با تامین نیاز بازار می‌توان تعادل قیمت را در بازار ایجاد کرد. 

وی با بیان اینکه قیمت کارخانه‌ای خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۴۹ میلیون تومان است ، گفت: این درحالی است که این خودرو در بازار به قیمت ۲۸۷ میلیون تومان عرضه می‌شود. 

وی گفت: بر اثر عرضه کم خودرو قیمت خودرو کارخانه‌ای و قیمت خودرو در بازار حدود ۱۲۰ میلیون تومان تفاوت دارد و مشتری مجبور به پرداخت هزینه بیشتر است. 

موتمنی اظهار داشت: وقتی نیاز بازار تامین نمی‌شود در نتیجه مصرف کننده نهایی باید هزینه زیادی بپردازد و این در حالی است که می‌تواند با واردات خودرو بازار خودرو را متعادل کرد. 

وی در پاسخ به این سوال که در پایان سال گذشته مدیران دو خودرو سازی بزرگ کشور اعلام کردند که عرضه خودرو به بازار را افزایش می‌دهند، آیا افزایش عرضه در بازار مشهود است، گفت: خیر اثری از افزایش عرضه خودرو در بازار مشاهده نمی‌شود، زیرا اگر افزایش عرضه صورت گرفته بود، قیمت‌ خودرو افزایش نمی‌یافت. 

وی گفت: در روزهای اخیر نیز عرضه خودرو نسبت به اواخر سال گذشته از سوی خودروسازان کاهش یافته است و همان طور که اشاره شد این موضوع نیز یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو است. 

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو بیان داشت: در مجموع قیمت خودروهایی مانند پژو پارس، ۲۰۶، کوئیک نسبت به اواخر سال گذشته حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان و خودروهایی مانند پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۱ نیز حدود ۴ تا ۵ میلیون افزایش یافته است.

بازار خودرو در شوک معافیت های تحریمی

اکنون در بازار خودروی تهران شاهد دو جبهه افزایش قیمت و کاهش قیمت شده‌ایم. برخی از خودروها همچون تیبا پلاس، ساینا و کوییک پس از ماه‌ها افزایش قیمت، امروز دچار کاهش شدیدی شدند و این در حالی است که خودروهای دیگر بازار که از قضا پرتیراژ هم هستند، همچنان گران‌تر شده‌اند.

 

سمند ال ایکس از جمله خودروهایی است که دچار افزایش قیمت شده و اکنون با ۴ میلیون تومان رشد قیمتی نسبت به هفته گذشته، به ۲۷۳ میلیون تومان رسیده است. ظاهرا در این میان برخی از خودروها نسبت به مذاکرات برجامی و لغو برخی تحریم‌ها بی‌تفاوت بوده‌اند و مثلا پژو ۲۰۶ با قیمت ۲۶۹ میلیونی و پژو با قیمت ۲۸۰ میلیونی ثابت مانده است.

در بازار متلاطم خودرو برخی‌ها از جمله پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با ۵ میلیون کاهش قیمت و با نرخ تمام شده ۳۱۹ میلیونی در حال خرید و فروش هستند. دنا که هفته گذشته رشد قیمتی ۱۰ میلیون تومانی را تجربه کرده بود، امروز حدود ۴ میلیون تومان ریزش داشت.

 

خودروهای گروه خودروسازی سایپا نیز در این میان نوساناتی را تجربه کردند و پراید ۱۱۱ که اواخر هفته گذشته با قیمت ۱۹۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، امروز به قیمت ۱۸۹ میلیون رسید. البته برخی از خودروها همچون پراید ۱۳۱ بدون تغییر قیمت مانده‌اند.

 

اما تیبا در بازار خودروی تهران دو میلیون افزایش قیمت را تجربه کرد و به سطح قیمتی ۱۸۳ میلیون تومان رسید. شدیدترین ریزش قیمتی از آن خودروی کوییک بوده که امروز حدود ۲۱ میلیون تومان به عقب بازگشته است. پس از آن ساینا دنده‌ای با ۱۷ میلیون و بعد از آن تیبا پلاس با ۱۵ میلیون تومان کاهش قیمت در رتبه‌های بعدی قرار دارند. به نظر شما شوک معافیت های تحریمی آمریکا به بازار خودرو کشور ادامه‌دار است؟

بازار خودرو | خودرو تابعی از حرکت دلار

در بازار خودرو نیز قیمت ها متاثر از عقبروی های قیمت دلار در کانال 26 هزار تومان وارد مسیر نزولی شد. به نظر می رسد بازار دوباره با شرایط نزولی همراه شود. هر چند که در صورت افزایش قیمت دلار در روز دوشنبه، بازار دوباره احتمالا دوباره میل به صعود خواهد کرد. این در حالی است که در بازار هنوز نه خریداران و نه فروشندگان فعالی وجود ندارند. 

وضعیت بازار خودرو

 

این هفته، قیمت «سمندLX با موتورEF7» ، «رانا پلاس»، «دنا معمولی»، «کوییک معمولی»، «کوییک R» و «ساینا» کاهش های یک تا چهار میلیون تومانی را تجربه کردند و «دنا معمولی» بیشترین کاهش قیمت را در میان خودروها ثبت کرد. این در حالی بود که قیمت تمامی محصولات خانواده پژو 206 یعنی «پژو 206 تیپ2»، «پژو 206 تیپ 5»، «پژو 206 صندوقدار» در کنار «شاهین»، «تیبا صندوقدار» و  «تیبا2 معمولی» این هفته ثبات قیمت در پیش گرفتند و تغییر قیمتی را نسبت به هفته قبل در کارنامه معاملاتی خود ثبت نکردند.  

قیمت خودرو های پرطرفدار

نخستین روزهای زمستان برای سایر خودروهای پرطرفدار بازار نوسانی پشت سر گذاشته شد.

«دنا پلاس توربو» که هفته قبل رکورددار افزایش قیمت در بازار شده بود این هفته هم به افزایش قیمت ادامه داد و با 6 میلیون تومان رشد قیمت مرز 500 میلیون تومان را پشت سر گذاشت. دنا پلاس توربو در هفته ای که گذشت از سوی فعالان بازار خودروها 505 میلیون تومان قیمت داده شد. «رانا پلاس» در این هفته یک میلیون تومان کاهش قیمت یافت و 306 میلیونی شد و «دنا معمولی» هم با بیشترین کاهش قیمت در بازار 350 میلیون تومان قیمت خورد. در هفته ای که گذشت دنا معمولی چهار میلیون تومان ارزان شد.  

 

دربازار خودرو  چه در پیش است؟

اما پرسشی که شاید این روزها ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده باشد، رفتار منحنی قیمت خودرو در آینده است. اینکه قیمت‌ها به روند صعودی خود ادامه می‌دهند یا سر به زیر می‌شوند، تا حد زیادی به این بستگی دارد که سرنوشت مذاکرات برجام چه شود و بازار ارز به کدام‌سو برود.

هرچند برخی معتقدند برجام درصورت احیا شدن این‌بار هم موقت خواهد بود (البته اگر در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، کاخ سفید به دست جمهوری‌خواهان به‌ویژه دونالد ترامپ بیفتد) با این حال اکثر کارشناسان بر این باورند که زنده شدن برجام می‌تواند انتظارات تورمی و قیمت ارز را کاهشی کند. در این صورت، بازار خودرو نیز به احتمال فراوان با کاهش قیمت مواجه خواهد شد. این در حالی است که به بن‌بست رسیدن مذاکرات و احیا نشدن برجام می‌تواند زمینه‌سازرشد بیش از اینهای انتظارات تورمی و قیمت ارز شود و این یعنی، خودرو هم گران‌تر خواهد شد. این وسط البته باز هم نمی‌توان از نقش افزایش عرضه در کنترل قیمت خودرو در بازار غافل شد. با این حال به نظر می‌رسد سهم آن در مقایسه با انتظارات تورمی و قیمت ارز بسیار کمتر است.

  چه خبر از بازارخودرو؟

اما به بازار خودرو برویم و ببینیم در دومین هفته دی‌ماه منحنی قیمت در چه وضعی است. در این بین، قیمت سمند مدل ال‌ایکس به 257میلیون تومان رسیده و برای خرید پژو 405 نیز همین حول و حوش باید هزینه کرد. طبق اطلاعات رسیده از بازار، قیمت پژوپارس ساده نیز به 283میلیون تومان رسیده و پژو 206 تیپ2 هم 275میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که قیمت پژو 206 تیپ5 به 325میلیون تومان رسیده است. گویا ایران‌خودرویی‌ها تولید این مدل را متوقف کرده‌اند و در حال حاضر پژو 206 تنها در مدل تیپ2 و صندوقدار تولید می‌شود. به گفته فعالان بازار، قیمت پژو 207 اتوماتیک نیز در بازار به 540میلیون تومان رسیده و مدل دنده‌ای آن نیز 355میلیون تومان قیمت دارد.

رانا نیز در دو مدل پلاس و ال‌ایکس به ترتیب 270 و 247میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین دنا معمولی قیمتی برابر 357میلیون تومان دارد؛ اما برای خرید مدل پلاس توربوی دنده‌ای آن باید 475میلیون تومان هزینه کرد. اما از بازار پراید نیز خبر می‌رسد قیمت این خودرو به 186 میلیون تومان رسیده و ساینا نیز به خودرویی 191میلیون تومانی تبدیل شده است. برای خرید کوئیک هم باید 197 میلیون تومان هزینه کرد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر