قیمت سکه| قیمت سکه در بازار

افزایش قیمت دلار در مدت اخیر باعث شده است سکه نیز روندی صعودی داشته باشد. سکه پس از مدت‌ها کانال قبلی خود را پشت سر گذاشته و وارد کانال ۱۴ میلیون تومانی شده است، اما نقطه تعادلی و مقاومت آن کجاست؟

سایت شماره یک:

قیمت سکه امروز گران شد قیمت سکه نوسان دارد قیمت سکه مدام بالا و پایین می شود پیش بینی قیمت سکه کار دشواری است.

 

 قیمت سکه پس از افزایش نرخ دلار روندی افزایشی را در پی گرفت. این فلز گرانبهای داخلی اخیرا وارد کانال ۱۴ میلیون تومانی شده است.

امروز سوم خرداد ۱۴۰۱ و در لحظه تنظیم این گزارش سکه امامی در قیمت ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

نقاط مقاومتی قیمت سکه

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: نقاط مقاومتی سکه بین ۱۵ تا ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که از نقطه تعالی خود درحال فاصله گرفتن است.

او افزود: رفتار این روزهای سکه تابعی از انتظارات تورمی است. از منظر افزایش نقدینگی رفتار سکه نمی‌تواند بالاتر از سقف تاریخی خود یعنی ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار توامن پیش‌بینی شود.

دیبا گفت: درحال حاضر بزرگترین سد مقاومتی رشد سکه ۱۵ تا ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار است. نقطه تعادلی سکه نیز ۱۲ ملیون و ۸۰۰ هزار تا ۱۳ میلیون تومان است.

او در این مورد توضیح داد: اما هرچه از این منطقه دور شود حبابی را در خود جای می‌دهد که در کوتاه‌مدت می‌تواند سودآور نباشد.

این کارشناس درخصوص تاثیر دلار بر سکه بیان کرد: قیمت دلار نیز بر بازار سکه و طلای داخلی بسیار تاثیرگذار است.

دیبا کف قیمتی سکه را ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دانست. او همچنین گفت: اگر سکه بتواند خود را زیر نقطه تعادلی است برساند  ممکن است بتواند ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را نیز ببیند.

انتظارات صعودی در بازار سکه

به نقل از اقتصادنیوز، رشد این فلز داخلی روز دوشنبه درحالی اتفاق افتاد که اسکناس آمریکایی در بازار ارز تهران عقب‌نشینی کرده بود. اما رسیدن قیمت اونس طلا به بالای ۱۸۶۰ دلار و نرخ تورم موجب رشد انتظارات صعودی شده بود.

روز گذشته حباب سکه در محدوده ۹ درصد و فاصله ارزش ذاتی با قیمت نقدی آن در بازار بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

افزایش قیمت سکه در معاملات پشت خط

قیمت سکه در  معاملات پشت خطی دیشب با ۱۱ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان معامله شد؛ این قیمت نسبت به معاملات پشت خطی  یکشنبه شب ۵۵ هزار  تومان افزایش را نشان می دهد .قیمت سکه در معاملات پشت خطی  یکشنبه شب بر روی ۱۱ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان قرار داشت.

کشتی‌آرای، نائب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است قیمت طلا کاهش یافته اما بازار خریدار ندارد و مردم منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند.

بازار طلای ایران در هفته گذشته متاثر از اعیاد مذهبی و بازار جهانی طلا متاثر از تنش‌ها در مرز روسیه و اوکراین بود. اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین قیمت طلا را بالا برد. در نهایت کارشناسان معتقدند هستند جنگ بین این دو کشور سرنوشت قیمت طلا را مشخص خواهد کرد. در خصوص وضعیت فعلی طلا گفتگویی با یکی از فعالان بازار طلا در ایران داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

محمد کشتی‌آرای، نائب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: اعیاد در شرایط فعلی معنی گذشته را ندارد. در گذشته مناسبت‌ها همراه با برپایی جشن‌ بود. با وجود بیماری کرونا اعیاد به شیوه گذشته برگزار نمی‌شود. در نتیجه این مراسم‌ها در بازار تاثیری ندارد و تقاضایی در بازار ایجاد نمی‌کند.

کشتی‌آرای ضمن اشاره به کاهش قیمت دلار در ایران اظهار کرد: نکته مهم در این روزها کاهش قیمت ارز است که تاثیر خود را بر بازار طلا و سکه گذاشته است. قیمت‌ها در بازار طلا و سکه کاهش داشته اما تقاضای  خرید نیز نزولی است. مردم منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند. در شرایط فعلی دادوستدها روند عادی دارد. همچنین بازار تا به نتیجه رسیدن برجام سیر نزولی را ادامه خواهد داد.

وی افزود: در روزهای اخیر شاهد تاثیر جنگ احتمالی در اوکراین بر بازار طلا نیز بودیم. قیمت انس جهانی به واسطه مناقشه میان روسیه و اوکراین یک دلار افزایش داشته است. هر واقعه‌ای در مرز روسیه و اوکراین در روزهای آینده قیمت انس جهانی را افزایش خواهد داد. جنگ میان روسیه و اوکراین تا به این لحظه بیشترین تاثیر را بر قیمت نفت داشته و منجر به افزایش قیمت نفت شده است.

کاهش حباب سکه در بازار

نائب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تأکید کرد: اگر چه در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت در بازار ارز دیجیتال بودیم اما این ارز ها تا به این لحظه تاثیر چشم‌گیری بر قیمت طلا نداشته اند. بازار ارزهای دیجیتال در کشورها ساماندهی نشده است. تا زمانی که قانون‌مند نشوند، تاثیری بر بازار طلا و سکه نخواهند داشت.

کشتی‌آرای در پایان گفت: با توجه به کاهش قیمت ارز، انواع سکه نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شده است. به دلیل کاهش تقاضا، حباب سکه نیز کاهش چشم‌گیری داشته است. در نتیجه سکه در وضعیت آرامی به سر می‌برد. باید منتظر واکنش احتمالی بازار در روزهای نزدیک به عید نوروز باشیم. احتمالا شاهد افزایش تقاضا در بازار سکه باشیم.

در روز گذشته سکه در بالاترین قیمت ۱۱ میلیون و ۱۶۰ تومان و در پایین‌ترین نرخ ۱۱ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان بود. قیمت نیم‌ سکه شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شد و قیمت ربع سکه سه میلیون و ۶۳۰ هزار تومان در بازار تعیین شد.

قیمت سکه فرو ریخت

بازار جهانی طلا امروز هم شاهد افزایش نرخ اونس طلا بود. این فلز گران بهای جهانی امروز ۳ دلار بر ارزش خود افزود و به ۱۸۹۹ دلار رسید. این افزایش نرخ اونس طلا درحالی اتفاق افتاد که در بازار طلا ایران نرخ سکه مانند هفته گذشته فرو ریخت.

قیمت طلا ۱۸ عیار امروز با ۱ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد که نسبت به دو روز پیش ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان ارزان شده بود. در بازار سکه هم امروز نرخ سکه با ۱۱ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز پنجشنبه ۱۲۵ هزار تومان پایین رفته بود. نرخ سکه در نیمه روز ۱۱ میلیون و ۷۹۵هزار تومان بود.

 با احتساب نرخ ۲۶ هزار و ۱۲۰ تومان برای دلار، اندازه نرخ واقعی سکه ۱۱ میلیون و ۶۷۷ هزار تومان به‌دست آمد و حباب آن ۱ درصد به‌دست می‌آمد. که نسبتا کوچک بود.

شمارش معکوس برجام در بازار ارز

به نظر می‌رسد که شمارش معکوس مذاکرات هسته در وین به صدا در آمده است. اظهارات بازیگران سیاسی برجام حکایت از یک توافق دارد. ارزیابی‌های انها از روند مذاکرات برجام مثبت بوده است. مذاکرات هر روز به ایستگاه پایانی نزدیک تر می‌شود و حال باید کشورها تصمیمات سیاسی اتخاذ کنند. همین عامل توجه معامله گران بازار ارز تهران را به خود جلب کرده و نرخ دلار در سراشیبی قرار گرفته است.

اما در معاملات پشت خطی شب گذشته برای نرخ سکه چه اتفاقی افتاد؟

قیمت سکه در معاملات پشت خطی روز گذشته کانال ۱۲ میلیون تومان را از دست داد و با ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان معامله شد؛ اما در نهایت شب گذشته بر روی ۱۲ میلیون و ۴۰ هزار تومان قرار گرفت. این نرخ نسبت به معاملات پشت خطی یکشنبه شب ۱۴۰ هزار تومان ریزش کرده بود. نرخ سکه در معاملات پشت خطی یکشنبه شب بر روی ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان قرار داشت.

تحلیلگران بازار سکه معتقدند این ریزش به دنبال خبر وزارت دفاع روسیه اتفاق افتاده است. روسیه اعلام کرد تعدادی از رزمایش‌های نظامی به پایان رسیده و انتظار می‌رود نیروها به پایگاه‌ها بازگردند. معامله گران معتقدند این خبر احتمالا موجب کاهش نرخ اونس طلا در بازار جهانی شود.

از طرفی هم بازار دلار شب گذشته در حال عقب نشینی بود. همین خبر باعث شد دست خریدارن سکه در معاملات پشت خطی دیشب بیشتر کوتاه آمده و با احتیاط بیشتری وارد بازار شوند. مهم‌تر آنکه مذاکرات هسته‌ای در جریان است و این موضوع موجب می‌شود که سکه بازان بی‌گدار به آب نزنند.

معامله گران می‌گویند در صورتی که مذاکرات برجام به بن بست بخورد نرخ سکه می‌تواند تا ۱۲ ملیون و ۸۰۰ هزار تومان هم پیشروی کند اما تا آن زمان به نظر می‌رسد مقاومت بزرگ پیش روی سکه بازان همان محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی است.

در روزهای اخیر قیمت سکه بیش از هر متغیری به روند بهای دلار دقت کرده است و در صورتی که در روز جاری،‌اسکناس آمریکایی به روند نزولی خود ادامه دهد، احتمال افت بیشتر سکه وجود خواهد داشت. 

تحلیل گران فنی نیز باور دارند تا زمانی که فلز گران بهای داخلی زیر محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد، نباید انتظار رشد معنادار در بازار را داشت. 

سکه در چنین شرایطی با یک فشار کاهشی مواجه است و تنها از طریق افزایش قیمت دلار می تواند افت ارزش بیشتری را تجربه کند. در این میان، شماری از سکه بازان باور دارند که افت قیمت دلار در روز شنبه بسیار هیجانی بوده است وبا آرام شدن اوضاع، انتظار برگشت قیمت دلار را دارند.

آن ها باور دارند که معافیت های تحریمی آمریکا سیگنال مثبتی در مورد احیای برجام بود ولی هم زمان عنوان شد که آمریکا قرار نیست برای لغو ماندگار تحریم ها تضمینی بدهد و این موضوع می تواند کاهشی های بازار را کمی محتاط تر کند.

در بازار سهام، شاخص ها پس از پایان معاملات هفته با افزایش بازدهی ها روبه رو شدند. معاملات این هفته با نکات مثبتی مثل افزایش ارزش معاملات و به تبع افزایش سهم معاملات خُرد روبه رو بود. البته چالش اصلی بازار همچنان خروج پول حقیقی ها از بازار سهام است که روی پایداری رونق معاملات اثر منفی گذاشته است. با این وصف نوسان گیری معامله گران بعد از یک هفته مسیر صعودی، از هفته آینده در کانال ۱.۳ میلیون واحد دنبال می شود.

در بازار خودرو، قیمت ها تغییری نکردند. نه محصول‌های پرتیراژ ایران خودرو و نه محصول‌های پرتیراژ سایپا هیچ کدام در معاملات دیروز کاهش قیمت نداشتند. این درحالی بود که قیمت ارز در مسیر کاهشی به سر می برد و قیمت خودرو همیشه به نحوی تابعی از نرخ دلار بوده است.

هر چند که خریداران و فروشندگان فعالی هم در بازار وجود ندارند. در ادامه روند اجرای طرح‌های فروش در سه‌شنبه‌های ایران‌خودرو، این هفته که چهاردهمین طرح پیش‌فروش یکساله ایران‌خودرو است، تنها محصول تارا اتوماتیک عرضه شده است؛ طبق روال مهلت ثبت‌نام از سه‌شنبه ۱۲ بهمن به مدت سه روز بوده و قرعه‌کشی آن شنبه هفته آتی (۱۶ بهمن ماه) برگزار خواهد شد.

قیمت طلا پس از افزایش ملایمی که روز گذشته داشت، در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی ثابت بود.بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و در ۱۷۹۷ دلار و ۶۴ سنت ایستاد.در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۹۷ دلار و ۶۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۹ دلار و ۸۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، در ۱۷۹۶ دلار و ۴۰ سنت بسته شد.

تغییرات محدود سکه امامی

بازار طلا و سکه روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه با توجه به نوسانات محدود و ناچیز نرخ دلار در بازار داخلی، تغییرات کمی را شاهد بود، به‌طوری‌که سکه امامی روز گذشته با اندکی افزایش نسبت به معاملات روز دوشنبه در قیمت ۱۲‌میلیون و ۲۵۵‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

علاوه‌بر این لازم به ذکر است که عدم‌افت سکه را می‌توان به روند معکوس قیمت دلار در بازار داخلی و بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی ارتباط داد، به‌طوری‌که با افت دلار سکه تمایل به کاهش قیمت دارد، اما در مقابل افزایش ارزش طلای جهانی باعث می‌شود تا ترمز ریزش سکه کشیده شود و تحرکات بسیار ناچیزی برای این فلز گرانبهای داخلی شاهد باشیم. تحلیلگران فنی معتقدند که سطح فعلی این سکه یک سطح حمایتی قوی به‌حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید.

قیمت سکه شب گذشته در معاملات پشت خطی بر مدار کاهش قرار گرفت

بازار سکه روز گذشته شاهد افت شدید قیمت سکه بود. این فلز گران بهای داخلی دیروز  ۱۲۵ هزار تومان عقب نشینی کرد و بر روی ۱۲ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان قرار گرفت. این کاهش قیمت در حالی اتفاق افتاد که سرنوشت قیمت دلار آمریکا هم در بازار ارز تهران نزولی بود. قیمت اونس طلا هم که هفته ی گذشته تا ۱۸۵۰ دلار پیشروی کرده بود زیر مرز ۱۸۰۰ دلار بود.  

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر