قیمت دلار | قیمت دلار در بازار امروز | پیش بینی قیمت دلار

برخی فعالان معتقدند که کاهش قیمت دلار ناشی از پیامدهای سیاست جدید بازار‌ساز ارزی است. علاوه بر این، افت انتظارت تورمی در روزهای اخیر اثر خود را بر ابزارهای مالی بورس کالا برجای گذاشته است.

سایت شماره یک:

قیمت دلار 3روز پشت هم است که رو به کاهش است.قیمت دلار در روزهای گذشته به شدت افزایشی شده بود و عرضه دلار فقط با بلیط وپاسپورت ارائه می شد صرافی ها هم در خرید و فروش دلار محدود بودند اما چند روزی است فروش دلار به صورت آزاد در صرافی ارائه میشود و قیمت دلار هم کاهشی شده و به علت کاهشی شدن قیمت دلار تقاضا بالا رفته یعنی قیمت دلار باز هم کاهشی  می ود؟

دیروز چهارشنبه ۲۵ خرداد ماه روند قیمت دلار در معاملات ارزی آزاد بازار تهران کاهشی بود. پس از افزایش قیمت‌های صورت گرفته در نرخ آزاد ارز طی هفته‌های اخیر، نهاد بازار‌ساز بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی را در راستای افزایش حجم عرضه موجود در بازار اتخاذ کرد.

طبق این سیاست‌ها، صادرکنندگان و افراد دارای سرمایه‌های ارزی پس از این می‌توانند با فروش دارایی‌های خود به صرافی‌ها با نرخ توافقی، حجم اسکناس‌های موجود در بازار را افزایش دهند.

پیامد‌های تصمیم اتخاذ شده پس از گذشت چند روز فضای بازار را کاهشی کرده است.

به عقیده برخی از تحلیلگران ارزی و با توجه به نوسانات قیمتی اجناس بازار در زمان وقوع نوسانات ارزی، حفظ ثبات نسبی در قیمت دلار از کاهش زود‌هنگام و هیجانی با اهمیت‌تر است.

این افراد بر این باورند که با حضور نرخ ارز در یک بازه قیمتی محدود، قیمت اجناس وارداتی موجود در بازار نیز نوسانات کمتری را تجربه می‌کنند و در نتیجه می‌توانند در نرخ تعادلی واقعی خود معامله شوند.

اما در صورتی که نرخ ارز به صورت هیجانی و تنها در راستای انتظارات مثبت کاهش یابد، اجناسی که با ارقام بالاتر خریداری شده‌اند کشش کاهش قیمت نداشته و ناهماهنگی موجود در بازار مجددا منجر به افزایش نرخ ارز خواهد شد.

سکه طلا طرح جدید نیز در بازار روز گذشته به سطوح قیمتی اولیه کانال ۱۵ میلیون تومانی رسید. پس از کاهش قیمت‌های مشاهده شده در نرخ آزاد ارز قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی روز گذشته با حدود ۶۴۰ هزار تومان کاهش نرخ در رقم ۱۵ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان معامله شد.

نرخ حباب قیمتی هر قطعه از این فلز گران‌بها که اختلاف میان ارزش ذاتی و نرخ معامله شده این کالا را نشان می‌دهد نیز روز گذشته در محدوده یک میلیون و ۳۶۰ تا یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان محاسبه شد.

بی اعتمادی بازار ارز به بانک مرکزی

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر بازار ادعای بانک مرکزی در مورد ارزپاشی و فراوانی منابع ارزی را باور کرده بود یا اعتماد کرده بود دلار باید بیشتر از این‌ها کاهش قیمت می‌داشت.

افقه با اشاره به اینکه دلار تنها از کانال ۳۳ هزار تومان، وارد کانال ۳۲ هزار تومان شده است، گفت: این کاهش اندک قیمت دلار نشان می‌دهد هنوز بازار باور نکرده که دولت توانایی عرضه ارز را دارد.

دولت نسبت به فروش نفت خوشبین نیست

این اقتصاددان گفت: ممکن است بلوف دولت در مورد ارزپاشی درست باشد، ولی تا زمانی که بازار این تداوم را نبیند و مطمئن نشود که دلار به اندازه کافی هست بازار واکنش نشان نمی‌دهد.

افقه با طرح این پرسش که چرا دولت اگر ارز دارد آن را وارد بازار نکرده و اجازه داده قیمت دلار رکوردشکنی کند، گفت: تنها یک دلیل می‌تواند داشته باشد و آن اینکه دولت خود نیز نسبت به آینده و فروش نفت خوش بین نیست؛ بنابراین مختصر پول نفتی که وارد کشور می‌شود را برای روز‌های سخت‌تر حفظ می‌کند.

سرنوشت خطرناک دلار

این استاد دانشگاه گفت: نکته دوم این است که به نظر می‌رسد ادعای فروش مقادیر زیاد نفت بلوف است تا اثر روانی روی بازار بگذارند تا قیمت دلار کاهش یابد، زیرا تاکنون دولت نشان نداده که توانایی کنترل نرخ ارز را دارد.

افقه در مورد پیش بینی قیمت دلار گفت: در اینجا دو سناریو مطرح است؛ اگر ادعای دولت در مورد فروش نفت درست باشد و دولت بتواند با دور زدن تحریم ها، مقادیر زیادی نفت بفروشد، بنابراین می‌تواند تا حدودی قیمت ارز را کنترل کند، اما اگر این ادعا تنها بلوف باشد، دلار روند صعودی خواهد گرفت و تنها نبود نقدینگی ممکن است قیمت آن را در جایی متوقف کند.

قیمت دلار بالا می رود؟ 

با این حال عده ای از معامله گران همچنان به تنش های ایجاد شده بین ایران و غرب درباره  قطعنامه اشاره می کردند. از نظر این دسته از بازیگران ارزی، با توجه به تنش ها و نرخ تورم موجود احتمال افزایش قیمت دلار همچنان وجود دارد و می تواند سقف های تازه ای را تجربه کند.

برخی از آن ها نیز احتمال می دهند پرونده ایران به شورای امنیت بازگردد و اعتقاد دارند این موضوع، عواقب ناخوشایندی برای بازار خواهد داشت.

نوسانات قیمت طلا و سکه

علاوه بر دلار، در بازار طلا و سکه نیز امروز نوساناتی وجود دارد. بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا امروز به روزرسانی نشده است. قیمت درج شده در این سایت یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۸۱۲ تومان است که به به روز پنجشنبه، نوزدهم بازمی‌گردد.

قیمت سکه نیز به همین ترتیب همچنان ۱۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان ثبت شده است. سکه هفته گذشته پیش از بازگشت به کانال ۱۴ میلیون تومانی، در سطح ۱۵ میلیون تومانی نوسان داشت.

قیمت سکه طرح قدیم نیز بر همین منوال همچنان ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

نرخ اونس جهانی نیز در لحظه تنظیم این خبر افزایشی است و به قیمت ۱,۸۷۱٫۶۱ دلار معامله می‌شود.

سیگنال‌های موثر بر بازدهی بازار دلار، طلا و سکه

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین و صدور قطعنامه شورای حکام قرار داشتند.

مذاکرات هسته‌ای در ماه پایانی سال گذشته متوقف شد. دو طرف تاکید دارند بخش زیادی از توافقات انجام شده، اما چند مورد اساسی و مهم باقی مانده است. تا چندی پیش مقامات مختلف در کشورهای طرف مذاکره معتقد بودند که توافق در دسترس است. اما حالا برخی مقامات به ویژه در آمریکا نسبت به این موضوع تردیدهایی را مطرح کرده‌اند. مقامات ایرانی نیز بی‌تصمیمی در آمریکا را عامل وقفه در مذاکرات می‌دانند.

نوسانات قیمت دلار

قیمت دلار، در ادامه روند افزایشی خود در روزهای گذشته، روز پنجشنبه بار دیگر وارد کانال جدید شد. نرخ ارز آمریکایی در صرافی ملی نیز با ۶۶ تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه، ۲۶۸۹۲ تومان ثبت شده بود.

روز چهارشنبه، ۱۸ خرداد نیز قیمت دلار برای ساعاتی به سطح جدید رسیده بود. دلار صرافی ملی نیز که این روزها در مجموع روند افزایشی دارد، با ۳۲۲ تومان افزایش نسبت به روز سه‌شنبه، ۲۶۸۲۶ تومان ثبت شد.

امروز اما روند قیمتی آن کاهشی بود.

تاثیر کوتاه‌مدت قطعنامه بر بازدهی بازارها

برخی کارشناسان با توجه صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این روند را طبیعی اما کوتاه‌مدت می‌دانند.

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در مورد تاثیر این قطعنامه بر بازارها تجارت‌نیوز می‌گوید: در بازارهای دلار، طلا و متعاقبا مسکن، به دلیل کاهش قدرت پول ملی، می‌توانیم انتظار افزایش را داشته باشیم. در بورس به دلیل واهمه سهامداران احتمال خروج مقطعی پول از بازار سرمایه برای ورود به سایر بازارهای موازی و دارایی‌های امن‌تر وجود دارد و می‌توانیم انتظار کاهش هیجانی را داشته باشیم.

این کارشناس بازارهای مالی بیان می‌کند: این اوضاع بسیار مقطعی و کوتاه‌مدت است. پیش‌بینی می‌شود که بازارها در کوتاه‌مدت به آرامش دست پیدا کنند. اما اثرپذیری بازارهای مالی از اثرات موفقیت در گسترش روابط تجاری بین‌الملل امری اجتناب‌ناپذیر است.

آرامش به بازارها باز می‌گردد؟

در عین حال اخبار دیگری هم وجود دارد که می‌تواند بر بازگشت آرامش موثر باشد. از جمله اینکه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن گفته است: مسیر مذاکرات وین از مذاکرات ایران با آژانس جدا است .

همچنین دادگاهی در یونان حکم قبلی درباره توقیف محموله نفت ایران توسط آمریکا را لغو کرده است .

البته خبرگزاری رویترز به استناد از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که ایران می‌خواهد سانتریفیوژهای جدیدی را در سایت‌های هسته‌ای زیرزمینی خود نصب کند .

پیش از این ایران در مورد اثر صدور احتمالی این قطعنامه بر مذاکرات هسته‌ای، به آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی هشدار داده بود. اما اتحادیه اروپا نیز عصر سه‌شنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی بر تعهد قاطع خود به اجرای کامل و مؤثر برجام و حمایت مستمر از آن تاکید کرد.

در جدیدترین واکنش تروئیکای اروپایی به موضوع برجام، سه کشور در این مورد بیانیه‌ای را صادر کردند. فرانسه، آلمان و انگلیس در این بیانیه آورده‌اند: ما از اینکه ایران از این فرصت دیپلماتیک برای به سرانجام رساندن توافق بهره نگرفته متأسفیم. ما از ایران می‌خواهیم الان این کار را انجام بدهد. ما آماده‌ایم توافق را به نتیجه برسانیم.

آنها در بیانیه خود نوشته‌اند: ما از ایران می‌خواهیم اجرای پروتکل الحاقی و تمامی تدابیر نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را از سر بگیرد، به تنش‌زایی هسته‌ای پایان دهد و فوراً توافقی را که برای احیای برجام بر روی میز است به نتیجه برساند .

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، نیز امروز گفت: با وجود صدور قطعنامه می‌توان مذاکرات وین را به نتیجه رساند.

او بیان کرد: اکنون باید به نحوی سعی کنیم مذاکرات وین را از سر بگیریم. البته انجام تمام این‌ها کار آسانی نیست، به‌خصوص بعد از اینکه قطعنامه صادر شد، اوضاع تغییر کرده است.

تاکید ایران به اقدام متقابل

ایران اما در مورد قطعنامه شورای حکام بر اقدام متقابل تاکید کرده است. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتر نوشت: تغییر رفتار ⁧یونان ⁩پس از واکنش مقتدرانه ایران⁩، در کنار ده‌ها تجربه دیگر نشان می‌دهد تنها راه دفاع از حقوق کشور در برابر قلدری، چه در برجام چه در ⁧آژانس و چه در سایر عرصه‌ها، اقدام متقابل است.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز در این مورد گفت: چندبار می‌خواهید ملت ایران را بیازمایید و سخنان مسئولان کشور را نشنیده بگیرید. گمان می‌کنید با صدور قطعنامه‌ها ما عقب‌نشینی می‌کنیم؟ به نام خدا و به نام ملت، ایران یک قدم از مواضع خود عقب نمی‌نشیند.

ایران ایران در روزهای گذشته تعدادی از دوربین‌های نظارتی آژانس را خاموش کرد.

بدبینی معامله‌گران دلار

در این میان، نظر می‌رسد معامله‌گران نسبت به شرایط موجود بین‌المللی نظر خوشبینانه‌ای ندارند. این در حالی است که در مقاطعی، برای مثال در ماه‌های پایانی سال گذشته، کوچک‌ترین خبر مثبت از مذاکرات وین قیمت‌ دلار را در بازار آزاد کاهشی می‌کرد. به گونه‌ای که برخی کارشناسان معتقد بودند که بازار واکنش بیش‌ از حدی به اخبار برجام نشان می‌دهد و حتی تا حدودی اثرات مثبت آن را در اصطلاح پیش‌خور کرده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی چندی پیش گفت: با پوشش کاملی که در بازارها داریم، قطعا آرامش در بازار ارز ایجاد می‌شود. البته بانک مرکزی از ظرفیت قوانین موجود استفاده می‌کند و به‌ زودی اختیارات ویژه‌ای هم به بانک مرکزی اعطا می‌شود. این امر می‌تواند به تعادل در بازار کمک زیادی کند .

این موارد یا بر نوسانات در بازارهای دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.  همچنین کارشناسان روند صعودی انتظارات تورمی ناشی از افزایش مبلغ یارانه و اخبار گرانی کالاهای اساسی را نیز در این زمینه موثر می‌دانند.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر