سازمان هواشناسی نسبت به رشد ابرهای همرفتی، وزش باد شدید وافزایش سرعت باد، خیزش گرد و خاک و افزایش ارتفاع موج در دریای عمان تا سه متر خبر داد.

سایت شماره یک:

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از رشد ابرهای همرفتی و تقویت بارش‌های رگباری همراه با رعدوبرق،رگبار باران و تندباد لحظه ای و در مناطق مستعد احتمال تگرگ از چهارشنبه تا پنج‌شنبه (۱۵ تا ۱۶ تیرماه) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب شرق فارس خبر داد.

در این شرایط جوی جاری شدن رواناب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و احتمال اختلال در پرواز و کمک رسانی به مناطق زلزله‌زده مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی خودداری از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودروها در کنار درختان کهن‌سال، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی شهرداری و دستگاه‌های امدادی را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی از وزش باد شدید همراه با گردوخاک از چهارشنبه و پنجشنبه (۱۵ و ۱۶ تیرماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، سمنان، غرب خوزستان، ایلام، شرق و جنوب خراسان رضوی، شمال و شرق اصفهان و شرق کرمان و پنج‌شنبه در شرق خراسان جنوبی، شرق خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردو خاک و صنعت کشاورزی، تاخیر و یا احتمال لغو پرواز پیش‌بینی می‌شود.

به توصیه سازمان هواشناسی باید خودداری از فعالیت در فضای باز، احتیاط در تردد به‌ویژه در خارج از شهرها، آمادگی دستگاه‌های امدادی و فرمانداری‌ها، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ دیگری از افزایش سرعت باد سمت جنوب شرقی همراه با تشکیل ابرهای همرفتی، رخداد رگبار و رعدوبرق و افزایش ارتفاع موج تا ۱.۵ تا ۲متر از پنج‌شنبه تا صبح جمعه (۱۶ و ۱۷ تیرماه) در تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان خبر داد.

بر اثر این مخاطره خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیت‌های دریایی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی ممنوعیت شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار، سازمان هواشناسی از افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین ۲ تا ۳ متر از پنج‌شنبه تا شنبه (۱۶ تا ۱۸ تیرماه) در شرق دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر