قیمت برنج

براساس بررسی‌های انجام شده در بازار قیمت هر کیلوگرم برنج حدودا ۸۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است.

سایت شماره یک:

فعالان بازار برنج اعتقاد دارند با افزایش فرایند برداشت از هفته آینده، می‌توانیم شاهد افت قیمت‌ها در شمال کشور و بازار باشیم.

 آن‌طور که از قیمت‌ها برمی‌آید، برنج هاشمی معطر درجه یک آستانه اشرفیه در بازار ۹۸هزار تومان قیمت دارد. برنج عنبربو نیز به قیمت ۸۵ هزار تومان با فروش می‌رود.

در این میان، برنج هاشمی معطر گیلان هر کیلوگرم ۹۱هزار تومان و برنج دم‌سیاه درجه یک ۱۳۵هزار تومان به فروش می‌رود. در لیست قیمت‌ها نیز برنج ایرانی هاشمی به قیمت ۹۵هزار و ۵۰۰ تومان و برنج طارم هاشمی ۱۷۴هزار تومان دیده می‌شود.

برنج ارزان می‌شود؟

حسن تقی‌زاده، عضو انجمن صنفی برنج فروشان استان مازندران گفت: قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی و طارم درجه یک کشت اول در شمال به ۹۰ تا ۹۵هزار تومان رسیده که نسبت به هفته‌های گذشته بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان کاهش داشته است.

این در حالی است که به گفته تقی‌زاده، در هفته‌های گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی و طارم در شمال کشور به ۱۲۰هزار تومان نیز رسیده بود که با افزایش فرایند برداشت از هفته آینده، می‌توانیم شاهد افت قیمت‌ها در شمال کشور و بازار باشیم.

وی عنوان کرد، هم‌اکنون برداشت برنج درجه یک طارم و هاشمی آغاز شده است. همچنین برداشت برنج‌های پُرمحصول فجر، شیرودی و ندا از اوایل شهریور شروع می‌شود.

تقی‌زاده توضیح داد: اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی و طارم درجه یک سال گذشته با قیمت ۸۰ تا ۸۵هزار تومان از کشاورزان خریداری و با نرخ ۹۰ تا ۹۵هزارتومان در بازار عرضه می‌شود.

همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج سال گذشته فجر ۶۷هزار تومان، شیرودی ۵۵هزار تومان و ندا ۵۰هزار تومان با احتساب ۱۰ تا ۱۵درصد شکسته است که به‌ترتیب با نرخ‌های ۷۵هزار تومان، ۶۲هزار تومان و ۵۸هزار تومان در بازار شمال کشور به فروش می‌رسد.

اتفاقی مهم در بازار برنج

د این میان، طبق اعلام معاون گمرک ایران ممنوعیت فصلی واردات برنج در امسال لغو و اجرایی نمی‌شود. بر این اساس واردات این کالا به روال قبل ادامه دارد.

آن‌طور که فرود عسگری، معاون امور گمرکی گمرک ایران‌ اعلام کرده است، طبق تصمیم سی‌امین نشست ستاد تنظیم بازار و بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد ممنوعیت فصلی برنج در امسال لغو شد.

به گفته وی، لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج امروز همزمان با اول مرداد به گمرکات اجرایی ابلاغ شد.

در این رابطه یادآور می‌شود براساس بند ۸ مندرجات ذیل یادداشت فصل دهم قانون مقررات صادرات و واردات، ترخیص برنج در فصل برداشت ممنوع و زمان این ممنوعیت از اول مرداد هر سال تا پایان آبان‌ همان سال تعیین شده است.

اما با توجه به وضعیت بازار داخل و افزایش قیمت‌ها، از مدتی قبل مذاکرات برای لغو ممنوعیت واردات در امسال در جریان بود و واردکنندگان خواستار ادامه روند واردات بودند.

در سال گذشته نیز با توجه به وضعیت واردات برنج و هشدارهایی که در مورد افزایش نرخ وجود داشت، رایزنی بسیاری در مورد لغو ممنوعیت انجام ولی با آن موافقت نشده بود.

تگ های مرتبط

ارسال نظر