آیفون 14

با فاصله کمی پس از برگزاری مراسم رونمایی از سری گوشی آیفون 14، مشخصاتی از این محصول منتشر شد که ما آن­ها را به طور کامل در این مقاله مورد بررسی قرار داده­ایم.

سایت شماره یک:

چندی پیش، شایعات گوناگونی درباره سری جدید گوشی­های اپل یعنی آیفون 14 دست به دست می‌­شد. اما با فاصله کمی پس از برگزاری مراسم رونمایی از سری گوشی آیفون 14، مشخصاتی از این محصول منتشر شد که به تمامی این شایعات خاتمه داد و برخی را نیز تایید کرد. طبق گفته­‌ها، قرار بر این است که شرکت اپل از جدیدترین سری گوشی‌­های خود در تاریخ چهارشنبه 16 شهریور یا به عبارتی 7 سپتامبر رونمایی کند. ظاهراً این سری شامل 4 مدل گوشی است که مدل مکس یا پلاس جایگزین نسخه مینی این گوشی‌­ها می ­شود. در ادامه­ این مقاله جزئیات مشخصات و قیمت احتمالی سری آیفون 14 را نیز بررسی خواهیم کرد.​

آیفون 14

طراحی و مشخصات ظاهری آیفون 14

طبق شایعات، انتظار می‌­رود آیفون 14 از نظر ظاهری تفاوت چندانی با آیفون 13 نداشته‌باشد. در عوض مدل پرو آن به احتمال قوی کمی متفاوت از آیفون 13 است. در مورد رنگ­‌های مختلف این گوشی باید بگوییم که یک منبع گفته­ است که طبق معمول رنگ‌­های گوناگون برای این مدل گوشی وجود خواهد داشت و احتمالاً رنگ آبی فعلی با آبی آسمانی روشن­تری جایگزین می­شود. همچنین یک منبع چینی نیز ادعا کرده که در کنار رنگ­های معمول آیفون، امسال رنگ بنفش تیره هم اضافه خواهد شد! علاوه بر این­ها، گزارشات نشان می­دهند که آیفون 14 و آیفون 14 پرو استاندارد با صفحه نمایش 6.1  اینچی، و آیفون 14 مکس یا پلاس نیز با صفحه نمایش 6.7 اینچی عرضه می­شوند. این بدان معناست که دیگر خبری از آیفون مینی 5.4 اینچی نخواهد بود.

دوربین ­های آیفون 14

طی بررسی آیفون 14 متوجه شدیم که یکی از تغییرات جدیدی که در نسخه پرو آیفون 14 شاهد آن خواهیم بود، بزرگ­تر شدن فریم دوربین­ها است. به گفته مینگ چی کو، تحلیل­گر اپل، همه مدل ­های آیفون 14 دارای دوربین جلوی ارتقا یافته هستند. احتمالاً اپل برای دو مدل آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس به سراغ دوربین­های 48 مگاپیکسلی خواهد رفت تا ثبت عکس‌هایی با جزئیات بیشتر و کنترل بهتر بر نور و در نتیجه کیفیت کلی را امکان­پذیر کند.

دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی امکان ضبط ویدیوهای 8K را به کاربران می­دهد. این دوربین­ها از فناوری ادغام پیکسل­ها به صورت 4 به 1 نیز استفاده می­کنند. همچنین به نظر می­رسد اپل در سری گوشی ­های آیفون 14 خود، امکان زوم دوربین تله فوتو را بیشتر کند. انتظار می­رود دوربین فوق عریض نیز با بهبودهای خوبی همراه باشد.

آیفون 14

چیپست و باتری آیفون 14

 

برخی از شایعات نشان می­دهند که آیفون 14 از تراشه A15 Bionic استفاده خواهد کرد؛ در حالی که انتظار می­رود نسخه پرو تراشه جدید A16 را دریافت کند. کاری که ممکن است آیفون 15 نیز انجام دهد! گفته­ها حاکی از آن است که هر چهار مدل آیفون 14 دارای رم 6 گیگابایتی هستند که نسبت به سری آیفون 13 افزایش قابل توجهی دارند. در مورد فضای ذخیره­سازی نیز انتظار داریم اپل همانند آیفون 13 از 128 گیگابایت حافظه شروع کرده و برای مدل­های پرو تا 1 ترابایت نیز ادامه دهد.

 

همانطور که می­دانید قبلا شارژدهی یکی از نقاط ضعف گوشی­های آیفون به حساب می­آمد اما از سری آیفون 11، اپل آن را به یک نقطه قوت تبدیل کرد. از این رو امسال نیز شاهد بهینه­تر شدن تراشه و سیستم عامل خواهیم بود. همچنین مارک گورمن، خبر از افزایش عمر باتری مدل­ های آیفون 14 پرو داده­است؛ گرچه او هیچ اشاره­ای به بهبود ظرفیت باتری برای مدل­های استاندارد آیفون 14 نمی­کند. احتمالاً هر دو مدل آیفون 14 پرو تا 30 وات شارژ شوند، در حالی که آیفون 14 و آیفون 14 مکس از شارژ 20 واتی برخوردار خواهند بود. امیدواریم در سری جدید آیفون نه تنها عمر باتری بیشتر شود، بلکه شارژ سریع­تر نیز به آیفون 14 برسد.

سایر ویژگی‌­های آیفون 14

 

پیش­تر تصویر برگه­ای شامل یک سری مشخصات آیفون 14 در شبکه اجتماعی چینی ویبو منتشر شد که بسیاری از ابهامات را در مورد این گوشی برطرف کرد. یکی از چیزهایی که در این برگه به چشم می­خورد، اطلاعاتی درباره وزن گوشی­های سری جدید اپل است. طبق این اطلاعات، مدل­های پلاس و پرو مکس نمایشگر یکسانی دارند اما آیفون 14 پرو مکس لقب سنگین­ترین عضو خانواده آیفون 14 را به خود اختصاص داده­است. این مدل وزنی برابر 255 گرم خواهد داشت؛ در حالی که مدل پلاس وزن 245 گرمی و آیفون 14 و آیفون 14 پرو نیز به ترتیب وزن 173 و 215 گرمی دارند. همچنین حذف مدل مینی از سری جدید گوشی­های اپل، به خوبی نشان می­دهد که این نوع گوشی مورد استقبال چندانی واقع نشده­بود.

علاوه بر موارد ذکر شده، با توجه به امکانات iOS 16 به نظر می­رسد حداقل نسخه­های پرو و پرو مکس از قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن برخوردار باشند. البته این قابلیت قبلاً شایعه­ای بیش نبود در حالی که چندین سال است که اندروید و ویندوز فون از آن بهره می­برند. همچنین قرار است قابلیت دیگری به نام pro motion به آیفون 14 اضافه شود و تجربه­ای جدید را برای کاربران به ارمغان آورد. شایعه دیگری که در مورد این گوشی جدید اپل وجود دارد، اتصال ماهواره­ای است. البته گویا این اتصال تنها مختص پیام­های اضطراری باشد و امکان مکالمه و دیتا بر بستر ماهواره وجود ندارد.

 

آنطور که خبرها نشان می­دهند، شرکت اپل قرار است خانواده آیفون 14 را با تغییرات قابل توجهی نسبت به مدل­های قبلی عرضه کند. همچنین در بین مدل­های مختلف آیفون 14، تفاوت چشمگیری میان نسخه معمولی و پرو وجود خواهد داشت که البته این اولین باری نیست که شاهد برتری مدل پرو آیفون نسبت به نسخه معمولی آن هستیم. اما به طور کلی از جمله ویژگی ­های آیفون 14 پرو و پرو مکس می­توان به حذف ناچ، دوربین تله فوتو در پنل پشتی، به کار رفتن چیپ A16 Bionic و همچنین امکان promotion و صفحه نمایش 120 هرتزی اشاره کرد. ضمن این که طبق آخرین اطلاعات دریافت شده، قرار است شاهد صفحه نمایش LTPS OLED در حداقل یکی از نسخه­ های آیفون 14 پرو باشیم.

در مورد تاچ آی دی نیز باید بگوییم اپل بعد از خداحافظی با تاچ آی دی در آیفون ایکس، فیس آی دی را در هر نسل از گوشی­های خود بهبود بخشیده و به تازگی نیز قابلیت باز کردن قفل صفحه حتی با صورت ماسک زده را نیز برای کاربران فراهم کرده­است. بنابراین شایعه­ی حذف این قابلیت از نسخه پرو غیر منطقی به نظر می­رسد.

 

همچنین لنزهای مایع که مدتی است سر زبان‌ها افتاده­اند، نسبت به لنزهای شیشه­ای و مکانیک سرعت بالاتری دارند. هنوز به طور قطعی مشخص نیست که اپل در گوشی جدید خود از این تکنولوژی استفاده خواهد کرد یا خیر؛ اما پیش­بینی می­شود این لنز، به کمک دوربین 48 مگاپیکسلی در نسخه پرو و پرو مکس آیفون 14 بیاید.

قیمت سری آیفون 14 در بازار ایران چگونه است؟

طبق اطلاعاتی که از لیست قیمت آیفون 14 در دسترس است، قیمت آیفون 14 احتمالاً 799 دلار خواهد بود و شرکت اپل قیمت این محصول را نسبت به سال گذشته افزایش نخواهد داد. همچنین طبق گفته­ ها قیمت آیفون 14 مکس 899 دلار است و نسخه­های پرو این گوشی نیز با افزایش قیمت مواجه خواهند بود؛ به طوری که برای خرید آیفون 14 پرو باید 1099 دلار و برای مدل آیفون 14 پرو مکس 1199 دلار باید هزینه کنید. قابل ذکر است که با ثابت ماندن قیمت آیفون 14، این گوشی ارزش خرید بالایی خواهد داشت و می­تواند در میان کاربران بسیار پر طرفدار واقع شود.

 

آیفون 14 کی به بازار میاد؟

شاید در ذهن اکثرمان این سؤال وجود داشته باشد که ایفون 14 کی وارد بازار میشود؟ در پاسخ به سوال ایفون 14 کی به بازار میاد، همانطور در ابتدا گفتیم، مراسم رونمایی از آیفون ۱۴ در تاریخ 7 سپتامبر یا همان 16 شهریور برگزار می­شود.

ساعت برگزاری این مراسم، 9:30 شب به وقت ایران است که شما می­توانید آن را به صورت آنلاین از سایت رسمی خود اپل مشاهده کنید. گفتنی است که در این مراسم شاهد رونمایی از اپل واچ سری 8 نیز خواهیم بود. طبق گزارش بلومبرگ در مورد تاریخ فروش آیفون 14، پیش فروش آیفون 14 از تاریخ 9 سپتامبر (18 شهریور) آغاز می­شود و از تاریخ 16 سپتامبر (25 شهریور) نیز این گوشی به بازار عرضه می­شود. به طور کلی پیش بینی ما این است که ورود ایفون 14 به ایران حدوداً اوایل پاییز 1401 صورت گیرد.

 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعات و شایعاتی که تا اکنون از سری جدید گوشی­های اپل یعنی آیفون 14 در دسترس است را در اختیار شما قرار دهیم. طبق بررسی­های صورت گرفته، این گوشی با افزایش قیمت نسبتاً کم، پیشرفت­های خوبی داشته و ارزش خرید بالایی دارد. با این حال با توجه به تغییرات وسیع آیفون 14 نسبت به مدل­های قبلی، باز هم باید منتظر رونمایی رسمی از این گوشی در تاریخ 7 سپتامبر باشیم.

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر