قیمت طلا| قیمت طلا امروز

در روزهای گذشته قیمت طلا متاثر از قیمت دلار روند کاهشی داشت. ابتدای هفته گذشته تمام سکه امامی از کانال ۱۵ میلیون تومانی وارد محدوده ۱۴ میلیون تومانی شد. در روز پنجشنبه نیز سکه طرح قدیم با کاهش حدود ۵۰ هزار تومانی قیمت کانال ۱۴ میلیون تومان را ترک کرد. باید دید قیمت طلا و سکه در هفته پیش‌رو چه روندی خواهند داشت؟

سایت شماره یک:

 روز پنجشنبه قیمت طلا و سکه متاثر از کاهش قیمت دلار روند نزولی داشت و این روند در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم بدون توجه به نرخ انس جهانی طلا از روند قیمت دلار تبعیت کرد و قیمت طلا با قیمت دلار روندی هم‌سو داشتند.

قیمت طلا از قیمت انس جهانی که هم‌اکنون در کف‌های تاریخی خود قرار دارد و قیمت دلار تبعیت می‌کند اما این هم‌گرایی بازار طلا از قیمت دلار و نوسانات آن در هفته پایانی مهر ۱۴۰۱ نشان از تاثیر قیمت دلار بر طلا داشت.

در هفته‌ای که گذشت سکه تمام بهار آزادی که وارد محدوده ۱۵ میلیون تومانی شده بود مجددا وارد کانال ۱۴ میلیون تومان شد اما در پله ۸ و ۹ کانال مذکور در نوسان بود.

چندی پیش اعلام شد که نرخ تورم آمریکا به ۸٫۳ درصد رسیده است، با افزایش نرخ تورم در آمریکا، پیش‌بینی‌هایی مبنی بر افزایش نرخ بهره تا ۴٫۵ درصد توسط فدرال رزرو صورت گرفت و این اقدام فدرال رزرو سیگنال کاهشی برای بازار طلای جهانی بود. اکنون با گذشت نزدیک به ۲ ماه به نظر می‌رسد این سیگنال موجب کاهش قیمت انس جهانی طلا شده است.

این سیگنال انس جهانی طلا را از محدوده ۱۷۰۰ دلاری خارج و به کف کانال ۱۶۰۰ دلاری نزدیک کرد. با این وجود در روزهای گذشته گزارشی مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی قیمت طلا طی یک سال آینده از سوی بلومبرگ منتشر شد. در این پیش‌بینی آمده است صنعت جهانی طلا انتظار دارد قیمت این فلز گرانبها طی یک سال آینده ۱۰‌درصد بالا رفته و به ۱۸۳۰ دلار و ۵۰ سنت در هر اونس برسد.

قیمت طلای جهانی افزایشی است؟

در ادامه ‌‌‌گزارش آمده، صنعت طلا پیش‌بینی می‌کند این فلز گرانبها به‌رغم بالا رفتن نرخ بهره بانک‌های مرکزی، افزایش قیمت قابل‌‌‌توجهی در سال آینده میلادی داشته باشد. نمایندگانی که در کنفرانس سالانه انجمن بازار طلای لندن در لیسبون گرد هم آمده بودند انتظار دارند قیمت این فلز گرانبها تا سال آینده در همین زمان تا ۱۸۳۰ دلار و ۵۰ سنت در هر اونس افزایش یابد، یعنی ۱۰‌درصد افزایش نسبت‌‌‌به قیمت فعلی. این نظرسنجی شامل بزرگ‌ترین تاجران، معدن‌‌‌کاران و پالایندگان طلا می‌‌‌شد. قیمت طلا حدود ۲۰‌درصد نسبت به اوج ماه مارس پس ‌‌‌از حمله روسیه به اوکراین کاهش‌‌‌ یافته است. سیاست‌های سخت‌‌‌گیرانه بانک‌های مرکزی مخصوصا فدرال‌‌‌رزرو آمریکا قیمت طلا را تحت فشار قرار داده است. اما هنوز هم برخی سرمایه‌گذاران طلا را یک پشتوانه امن در برابر مخاطرات ژئوپلیتیکی و اقتصادی از جنگ اوکراین گرفته تا قرنطینه‌‌‌های کرونایی در چین می‌‌‌دانند.

هر چند کاشناسان بازار، قیمت طلا در داخل کشور را به لحاظ نمودارهای چارتی و تکنیکالی انس جهانی و به لحاظ روندهای اقتصادی و نرخ بهره آمریکا افزایشی نمی‌دانند و دورنمای صعودی برای قیمت طلا  متصور نیستند. فعالان بازار نیز روند قیمت طلا را در تعادل با قیمت دلار می‌دانند و روند صعودی برای روزهای پیش‌رو پیش‌بینی نمی‌کنند.

از بازار چه خبر؟

در پایان هفته گذشته قیمت انس جهانی طلا به یک هزار و ۶۲۵ دلار رسید و با کاهش همراه بود.  در روز پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ قیمت هر مثقال طلا با ۹ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز قبل به قیمت ۵ میلیون ۸۱۱ هزار تومان در بازار معامله شد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با قیمت حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، کاهش قیمت داشت و با نرخ ۱۴ میلیون و ۸۹۴ هزار تومان معامله شد. قیمت سکه طرح قدیم نیز با کاهش قیمت حدود ۵۰ هزار تومانی از کانال ۱۴ میلیون تومان خارج شد و به قیمت ۱۳ میلیون و ۹۵۹ هزار تومان رسید.

نیم‌سکه و ربع سکه نیز هر کدام با کاهش قیمت حدود ۲۰ هزار تومانی با قیمت ۸ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان  و ۵ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان در بازار معامله شدند.

هفته گذشته کارشناسان بازار سکه و طلا روند بازار را باثبات و نوسان اندک پیش‌بینی کردند. باید دید در هفته پیش‌رو قیمت طلا چه روندی خواهد داشت؟

تگ های مرتبط

ارسال نظر