قیمت خودرو| قیمت خودرو امروز| قیمت خودرو دربازار

در روزهای اخیر و با بالا رفتن قیمت دلار خودروها نیز بسته به نوع داخلی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و خودروهای خارجی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

سایت شماره یک:

بازار ملتهب خودرو حالا سال ششم خود را سپری می‌کند و در این چند سال نه تنها ضابطه برای کنترل قیمت خودرو در پیش گرفته نشد بلکه بازار خودرو بدون هیچ ضابطه ای گرانی های پی در پی را پشت سر می گذارد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که افزایش قیمت خودرو باید بر اساس ضابطه مشخص باشد و با در نظر گرفتن شرایطی از جمله سال تولید خودرو، کیفیت ساخت و… قیمت گذاری شود اما با وجود این موضوع همچنان  افزایش قیمت در همه خودروها وجود دارد و حتی خودروهایی که به نوعی از رده خارج شده اند با هر افزایش قیمتی گران می شوند.

حالا این شرایط خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل کرده و پیرو ضوابط بازار سرمایه‌ای است.

افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ میلیونی خودرو داخلی در چند روز اخیر

آن‌طور که رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل شیراز در رابطه با وضعیت بازار خودرو می گوید: قیمت خودرو داخلی در چند روز اخیر به واسطه افزایش قیمت دلار نیز افزایش داشته است و بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان گرانتر شده است.

گلزار فراعی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت شاهد رکود نسبی در بازار خودرو هستیم، عنوان می کند: اما بعد از گذشت چند روز و به‌رغم افزایش قیمت‌ها مشاهده هجوم مردم برای خرید هستیم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت قیمت خودرو در بازار  باید  ریشه‌ای حل شود، ابراز می کند: امروز شاهد هستیم‌ که  مشتری ماشین می خرد و چند روز بعد بر اساس قیمتی که خودش تعیین می‌کند به فروش می‌رساند.

فراعی با بیان اینکه درحال حاض قیمت خودرو به صورت دلبخواهانه توسط مالک قیمت گذاری می شود، خاطرنشان می‌کند: از طرفی هم شرکت های تولید کننده نیز  روی خریدار فشار می‌آورند و بازار را در دست می‌گیرد و همین باعث می‌شود که قیمت بالا برود.

خرید خودرو با هدف سرمایه گذاری است نه کالای مصرفی

به گفته وی در واقع کارخانه ها خود مشتاق این افزایش قیمت‌ها در بازار هستند و از آن حمایت می‌کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل شیراز با اشاره به افزایش قیمت خودرو در سال های گذشته می گوید: به عنوان مثال در چند سال گذشته خودرو پارس معمولی مبلغ ۱۸ میلیون تومان بود و الان بیش از ۳۰۰ میلیون تومان قیمت گذاشته می شود و این اصلا قابل مقایسه با وضعیت مردم نیست.

فراعی با اشاره به اینکه زمانیکه بازار افزایشی باشد و فروش ماشین نداشته باشیم مشتری بیشتر متقاضی می شود، یادآور می شود: این وضعیت نوسان ایجاد می‌کند.

به گفته وی درحال حاضر شاهد هستیم که خودرو در حالی  باید به عنوان یک کالای مصرفی باشد که به یک کالای لوکس تبدیل شده است.

فراعی با اشاره به اینکه مردم برای سرمایه‌گذاری به خرید خودرو روی آورده اند، خاطرنشان می کند: داشتن خودرو سرمایه محسوب می‌شود و این ناشی از افزایش قیمت هایی است که این بازار داشته است و خرید و فروش خودرو بیشتر با هدف سرمایه گذاری است.

 افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیونی خودروهای خارجی

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل شیراز در خصوص واردات خودرو نیز  می‌گوید: تاکنون این موضع  انجام نشده است و مقدار  خودرو اعلام شده پایین است اما با همین وجود می‌تواند تغییر و تحولاتی در بازار به وجود بیاورد.

فراعی ادامه می دهد: به نوعی با واردات خودرو قیمت ها در بازار افت پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت خودروهای خارجی نیز  سرسام آور بوده است، ابراز می کند:  به عنوان مثال اگر یک خودروی خارجی بین ۲ تا ۳ میلیارد تومان قیمت دارد در حال حاضر در چند روز اخیر ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان گرانتر شده است.

فراعی می‌گوید: ما نمی‌توانیم به با این شرایط در بازار خودرو ضابطه و شرایطی ایجاد کنیم و در این خصوص دولت باید ورود کند و حمایت کند.

 در چند سال اخیر با افزایش قیمت خودرو شرایطی ایجاد شده است که بسیاری نه تنها توان خرید آن را به عنوان کالای مصرفی از دست داده اند بلکه داشتن خودرو نیز در این شرایط به عنوان کالای سرمایه ای محسوب می شود که متاثر از شرایط  اقتصادی و نوسانات بازار ارز مانند دیگر کالاها گران می شود.

منبع: ایلنا

تگ های مرتبط

ارسال نظر