زلزله | زلزله تهران

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه جوان درباره زلزله احتمالی تهران نکاتی را مطرح کرده است.

سایت شماره یک:

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه جوان درباره زلزله احتمالی تهران نکاتی را مطرح کرده است.

بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

زلزله یک موضوع خیلی جدی تهران است، به هر حال زلزله در تهران خواهد آمد که زمان آن را هیچ کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند، ربطی هم به زلزله خوی و ترکیه هم ندارد، آن‌ها نمی‌توانند گسل‌های تهران را فعال کنند. ولی سال‌های سال در تهران زلزله آمده و بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال یکبار تهران زلزله‌ای به بزرگی ۷ ریشتر داشته‌است.

گسل‌های تهران توان زلزله‌خیزی ۷ ریشتری را دارندکه عدد بسیار بزرگی است، چون هر ریشتر ۳۲ برابر قبلی است. در زلزله‌های زیر ۵/ ۵ ما فقط اختلال عملکردی خواهیم داشت که شامل ترافیک، ازدحام، پخش شایعات و هجوم به سمت خروجی‌های شهر است ولی در زلزله‌های بالای ۶/۵ و ۶ ما مسائل تخریب و آسیب جدی در بافت فرسوده را هم ممکن است شاهد باشیم.

اینگونه نیست که تهران در زلزله‌ها محکوم به فنا باشد و تهران محکوم به این نیست که آهک روی آن بپاشند و اینکه می‌گویند همه می‌میرند و همه جا ویران می‌شود، تفکر غلطی است. هر چند اینگونه نیست که میزان خسارت‌های جانی و مالی تهران بعد از زلزله کم باشد ولی اینگونه هم نیست که قرار باشد روی کل تهران حتی در زلزله ۷ ریشتر خاک بپاشیم، چون حداقل هر دو گسل آن با هم فعال نمی‌شوند و قاعدتاً فقط یک گسل تهران فعال می‌شود، در خود بم نیز فقط یک طرف شهر بیشتر تخریب شد.

من از مردم خواهش می‌کنم برای خودشان چادر بخرند و در منزل داشته باشند، کیف اضطراری در خانه، ماشین و محل کار را که وسایل آن هم در سایت سازمان هست، نیز تهیه کنند و بدانند در شرایط بحرانی باید چکار کنند تا در خودامدادی و خود‌اتکایی آمادگی لازم را داشته باشند. لازم است که مردم کمک کنند، چون در جایی مانند تهران عده و عُده آنقدر زیاد است که نمی‌شود در شرایط اضطراری فقط به دولت و حکومت سپرد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر