قیمت دلار | قیمت دلار الان | قیمت دلار امروز

قیمت دلار همچنان در کانال ۴۸ هزار تومانی نوسان محدودی دارد. این اسکناس در فلج موقت ناشی از سیگنال‌های سیاسی به سر می‌برد. کارشناسان اقتصادی معتقدند تا نیمه‌های تابستان، بازارساز فرصت دارد با سیگنال‌های سیاسی بازار ارز را مدیریت کند.

سایت شماره یک:

قیمت دلار رو به کاهش است. قیمت دلار مشخص نیست تا کی کاهشی باشد. قیمت دلار نوسان دارد. قیمت دلار را بانک مرکزی تعیین می کند. متن زیر درباره قیمت دلار است.

همچنان سیگنال اخبار سیاسی قوی‌ست و به نظر می‌رسد دیدارهای مسئولان ایرانی با مقامات سایر کشورها بازار ارز را فلج کرده است. معامله‌گران بازار ارز  چشم به سیاست‌های خارجی دوخته‌اند تا اخباری در حوزه برجام، آزادی و تبادل زندانیان سیاسی و یا آزادسازی منابع بلوک‌ شده ارزی کشورمان بشنوند.

سه‌شنبه شب معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشور از گفت‌وگوی سازنده با معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره طیفی از موضوعات از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها خبر داد.

علی باقری در توییتی با انتشار عکسی از این دیدار، اعلام کرد: «جلسه‌ای جدی و سازنده با انریکه مورا در دوحه داشتم. در مورد طیفی از موضوعات از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها به بحث و تبادل‌نظر پرداختیم.»

گفتنی است قیمت دلار روز چهارشنبه را در روند کاهشی بسیار محدودی آغاز کرد. دیروز این اسکناس با قیمت ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.

بازار ارز؛ بی‌جان و کم‌عمق

بازار ارز همچنان به توییت‌های سیاسی و اقتصادی از جانب مقامات کشورمان واکنش نشان می‌دهد. از همین رو دیروز این سیگنال توانست از جان دلار کم کند.

بررسی خبرنگار تجارت‌نیوز از بازار ارز نشان از کم‌رونقی معاملات دارد. معامله‌گرانی هم که در بازار فعال‌اند، بیشتر فروشندگان خردی هستند که یا در ماه‌های گذشته با امید کسب سود اقدام به خرید دلار سهمیه‌ای خود کرده‌اند یا از ترس آب رفتن دارایی‌ محدودشان ترجیح می‌دهند تا قبل از شروع تابستان دلارشان را به قیمت کف بازار بفروشند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند سیگنال‌های سیاسی اگر عملیاتی نشود نهایتا تا نیمه‌های تابستان می‌تواند برای مهار قیمت دلار موثر باشند. بنابراین سیاستگذار باید یا به فکر سیگنال جدیدی برای مدیریت ارزی کشور باشد، یا در تحقق اخباری که در ماه‌های گذشته منتشر شده تلاش مضائفی کند.

کاهش دلار موقتی است

در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست تنش‌زدایی مسئولان کشور به تجارت‌نیوز گفت: «خبرهای مساعد در حوزه برجام افزایش پیدا کرده است. اما صرفا سیاست تنش‌زدایی در منطقه بدون توافق حداقلی در حوزه برجام نتایج چندانی برای کشور نخواهد داشت.»

 

وی ارزش ذاتی دلار را ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: «به نظر می‌آید سیاست‌گذار نیز تمایل ندارد که دلار از ارزش ذاتی خود فاصله چندانی بگیرد. این اسکناس حباب منفی زیادی دارد و باید در نظر داشته باشیم که سیاستگذار نیز با مسائلی مانند کسری بودجه مواجه است.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه خاطرنشان کرد: «با توجه به اخباری که روانه بازار می‌شود اگر در حوزه برجام اتفاق خاصی بیفتد ممکن است قیمت دلار به طور موقتی در محدوده فعلی پایدار بماند؛ اما با توجه به شرایط کلان اقتصادی ماندگاری چندانی در این محدوده نخواهد داشت.»

حق‌شناس تاکید کرد: «باید در نظر داشته باشیم که فاصله زیاد دلار با ارزش ذاتی آن و حباب منفی زیاد، خروج سرمایه را از کشور تشدید کرده است و سیاست‌گذار باید این موضوعات را نیز لحاظ کند. بازار چشم‌انتظار خبرهای بعدی در حوزه برجام است.»

دست بازارساز رو شد

روز چهارشنبه فعالان حرفه‌ای بازار ارز همانند روزهای گذشته هر خبری غیر از توافق در حوزه برجام از جمله باقی اخبار ورودی به بازار نظیر آزادسازی منابع ارزی ایران از سایر کشورها را خبرسازی می‌دانستند. به اعتقاد یکی از فعالان بازار یک دهه است که وقتی بازارساز قصد کنترل قیمت‌ دلار را دارد چنین اخباری را به بازار تزریق می‌کند. آنها می‌گویند دست بازارساز برای بازار رو شده و چنین سیگنال‌هایی جو روانی کوتاه مدتی برای بازار ایجاد می‌کند.

فعلا اخبار مربوط به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به قطر و عمان و دیدار علی باقری کنی با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا توانسته ذهنیت معامله‌گران را نسبت به کاهش قیمت دلار مثبت کند. این خبر توانست فشار فروش را بالا ببرد و دلار در همان کانال روزهای گذشته مبادله شود.

بالانس بازارهای مجاور با دلار تهران

فعالان بازار ارز نیز با کارشناسان اقتصادی نسبت به کاهش موقتی قیمت دلار هم‌عقیده هستند. آنها می‌گویند با وجود  افزایش قیمت سایر اقلام به ویژه اقلام خوراکی در بازار، کاهش قیمت دلار و ماندن آن در محدوده ۴۰ هزار تومانی کوتاه‌مدت و تحت تاثیر سیگنال‌های سیاسی است.

روز چهارشنبه علاوه بر دلار تهران، سایر بازارهای مجاور نیز نوسان کاهشی محدودی داشتند. قیمت دلار هرات ۴۸ هزار و ۶۸۰ تومان شد. دلار سلیمانیه با قیمت ۴۸ هزار و ۱۰۰ تومان مبادله شد. درهم امارات نیز با ۲۰ تومان کاهش به قیمت ۱۳ هزار و ۴۸۰ تومان رسید.

تگ های مرتبط

ارسال نظر