قیمت دلار | قیمت دلار الان | قیمت دلار امروز

قیمت دلار امروز رسما کار خود را با قیمت 50 هزار تومان آغاز کرد و دلار در بازار آزاد به 50 هزار و 280 تومان رسید. این رقم در حالی است که شب گذشته بسیاری از معامله‌گران منتظر بازگشت قیمت دلار به کانال 49 هزار تومان بودند.

سایت شماره یک:

قیمت دلار دوباره افزایشی شد. قیمت دلار مدام در نوسان است. قیمت دلار هفته گذشته کاهشی بود. قیمت دلار را چه کسی تعیین می کند. برای اطلاع از قیمت دلار مطلب زیر را بخوانید.

 بازار فردوسی امروز کار خود را با دلار 50 هزار تومانی آغاز کرد. افزایشی‌های بازار می‌گویند دلار از کف قیمتی خود (49 هزار تومان) فاصله گرفته و دیگر به زیر 50 هزار تومان بر نمی‌گردد اما کاهشی‌ها معتقدند که قیمت دلار برای ماندن در کانال جدید و یا صعود به کانال بالاتر راه سختی را در پیش دارد.

روز گذشته قیمت دلار در کانال 49 هزار و 900 تومان ماند و هیچ تغییری در قیمت‌ها رخ نداد. اگرچه قیمت دلار فردایی وارد یک کانال بالاتر شده بود. همین ثبات قیمت و مقاومت دلار برای ورود به کانال جدید نشان می‌داد که بازار برای ورود به کانال جدید هیچ عجله‌ای ندارد و مقاومت جدی در مسیر رشد قیمت دلار وجود دارد.

هنوز هم نمی‌توان به افزایش قیمت دلار و یا ماندن آن در کانال 50 هزار تومان امیدوار بود. معامله‌گران می‌گویند دلار برای ماندن در کانال جدید باید مرز مقاومتی 50 هزار و 300 تومان را پشت سر بگذارد. قیمت دلار امروز 12 تیر ماه تنها 20 تومان با این رقم فاصله دارد و بعید نیست که دلار به بالای این قیمت برسد به خصوص که قیمت دلار فردایی 50 هزار و 580 تومان نرخ‌گذاری شده است. اما نکته مهم این است که دلار بتواند خود را بالای این مرز نگه دارد.

پیش از این هم عنوان شده بود که قیمت دلار به دلیل جو مثبت مربوط به مذاکرات برجام کاهشی شده و کارشناسان هشدار داده بودند که اگر سیگنال‌های مثبت سیاسی قطع شود، قیمت دلار در مسیر صعودی حرکت می‌کند. اما اکثر این افراد رشد آرام و آهسته را برای قیمت دلار پیش‌بینی می‌کنند و بعید می‌دانند که تجربه اسفند سال گذشته تکرار شود.

یعنی زمانی که دلار ظرف چند روز کانال 50 هزار تومان را پر کرد و به کانال 60 هزار تومان رسید. اکنون هم کارشناسان معتقدند که دلار در مسیر صعودی است اما این مسیر آرام و آهسته است. مگر اینکه بمب خبری منفی خاصی به بازار برسد که بتواند حرکت دلار را تند کند.

نکته دیگری که کارشناسان عنوان می‌کنند این است که دلار برای عبور از کانال 50 هزار تومان و رسیدن به کانال 51 و 52 هزار تومان مسیر بسیار سختی را پیش رو دارد و مرزهای مقاومتی جدی پیش روی دلار است. به گفته معامله‌گران ارز تا زمانی که قیمت دلار در بالای مرز 51 هزار و 500 تومان تثبیت نشود، احتمال کاهش دوباره قیمت وجود دارد.

البته بررسی ها نشان می دهد که کندل دوجی آن نشان دهنده بلاتکلیفی معامله گران در روز گذشته است، این کندل حکایت از آن دارد که معامله گران نسبت به احتمال تداوم صعود دلار بلاتکلیف هستند.

نتیجه اخبار نیمه‌کاره خردادماه چه شد؟

معامله‌گران و فعالان اقتصادی چشم‌انتظار نتایج اخبار و مذاکراتی هستند که نیمه دوم خرداد را در سیل اخبار غرق کرد. نشست‌های محرمانه‌ در حوزه برجام، تبادل زندانیان سیاسی و پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها موضوعاتی است که بلاتکلیف مانده و بازارهای مالی را نیز در سردرگمی فرو برده است. کمااینکه این اخبار چه نتیجه مثبت داشته باشد و چه منفی می‌تواند روند بازار را تغییر دهد.

کارشناسان اقتصادی با متر دلار بازارهای مالی را می‌سنجند و معتقدند ارز آمریکایی از سایر بازارها عقب افتاده و این نشانه خوبی نیست.

آنها می‌گویند نرخ کالاها، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، خودرو و سایر محصولات وارداتی با قیمت دلار بالاتر تسعیر می‌شوند و نرخ واقعی دلار نیز آنجاست. به اعتقاد برخی از تحلیلگران بازار تنش‌های‌ منفی و مثبت، حرکت و روند بازار ارز محسوب نمی‌شود. نرخ تورم، نرخ رشد حجم نقدینگی، حجم نقدینگی و رشد تولید ناخالص ملی ملاک تعیین قیمت در بازارهای مالی است. آنها معتقدند هیجانات ناشی از اخبار، در کوتاه‌مدت تاثیر کوچک و مقطعی بر بازارها دارد.

کارشناسان اقتصادی دوام فعلی رکود و فشردگی ارزی را تا نیمه‌های تابستان پیش‌بینی می‌کنند. آنها معتقدند برخی مذاکرات به ویژه در مورد برجام و تحریم‌ها تا مدت مذکور  از بلاتکلیفی خارج می‌شود.

چپ بازارساز پر است؟

در روزهای پایانی هفته گذشته وزیر اقتصاد گفته مذاکرات درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده به خوبی پیش رفته و امید است در روزهای آینده رئیس کل بانک مرکزی نتیجه مذاکرات را اعلام کنند. از سوی دیگر ظهر دیروز رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و جمعی از تشکل‌ها و شرکت‌های پیشرو در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان اظهار کرده که با توجه به گشایش‌هایی که در حوزه ارزی در راه است خط اعتباری ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های آینده قابلیت افزایش نیز خواهد داشت.

از همین رو فرزین وعده داد که خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری در سال جاری برای شرکت‌های دانش بنیان تخصیص می‌یابد. به نظر می‌رسد با بذل و بخشش‌های سیاستگذار چپ بازارساز پر است. معامله‌گران با تکیه بر همین اخبار دست از معامله کشیده‌اند. تمایلی به خرید و فروش در میان فعالان بازار ارز نیست. از سویی حرف و وعده سیاستگذار در بازار آزاد اعتبار بالایی ندارد و از سوی دیگر معامله‌گران نگران رو دست خوردن از تصمیمات بخش دولتی هستند.

تحلیلگران اقتصادی عنوان می‌کنند در صورتی که قیمت دلار به صورت دستوری پایین نگه داشته شود، زمانی نه چندان دور فرا خواهد رسید که این فنر فشرده رها خواهد شد و چالشی جدی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر