قیمت دلار | قیمت دلار الان | قیمت دلار امروز

قیمت دلار و درهم روز گذشته در مرکز مبادله ارز ایران کاهش محسوسی داشت. این در حالی بود که این اسکناس‌ها در ماه‌های گذشته در مرکز مبادله با تغییرات یکی دو تومانی قیمت‌گذاری می‌شدند.

سایت شماره یک:

قیمت دلار مدام در نوسان است. قیمت دلار با قیمت طلا رقابت دارد. قیمت دلار به شدت گران شده.قیمت دلار معلوم نیست دوباره ارزان شود یا نه.برای اطلاع از قیمت دلار مطلب زیر را بخوانید.

قیمت دلار روز گذشته بدون توجه به سیگنال سفر رئیس جمهوری به نیویورک افزایش ۲۰۰ تومانی داشت. این اسکناس با قیمت ۴۹ هزار و ۷۰۰ تا ۴۹ هزار و ۷۵۰ هزار تومان عرضه شد. این در حالی بود که بررسی قیمت دلار و درهم در مرکز مبادله ارز ایران حاکی از کاهش قابل توجه قیمت اسکناس‌های مذکور نسبت به ماه‌های گذشته بود. کاهش نزدیک به ۷۰ تومانی اسکناس و حواله دلار در مرکز مبادله، تغییر قیمتی بود که از زمان شروع به کار این مرکز تا کنون رخ نداده بود.

 گفتنی است روز گذشته برخی منابع مطلع از رشد سقف منابع ارزی بلوکه شده ایران از هفت میلیارد به ۲۵ میلیارد دلار خبر دادند. برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند طی سال‌های گذشته موضوع هفت میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران در کره به‌عنوان اهرم سیاست‌گذار برای مهار قیمت دلار استفاده می‌شد. اکنون با بسته شدن پرونده این ارزها و رسیدن به مقصد قطر سیاست‌گذار قصد دارد داستان جدید برای بازار ارز نمایش دهد.

با این وجود سیگنال‌های روز گذشته نتوانست قیمت دلار را کاهش دهد. در همین راستا کارشناسان اقتصادی روند آهسته و پیوسته را برای قیمت دلار پیش‌بینی می‌کنند. به اعتقاد آنها رشد خروج سرمایه بالاست و این موضوع می‌تواند دلار را در کانال‌های قیمتی بالاتر قرار دهد.

گفتنی است دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز افزایش محدودی داشت. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۵۲۰ تومان معامله شد و افزایش ۲۵۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه با ۲۰۰ تومان افزایش با رقم ۴۸ هزار و ۸۷۰ تومان معامله شد.

قیمت نرخ‌های مختلف

دیروز ۲۸ شهریور در سایت بازار متشکل ارزی اسکناس دلار کاهش ۶۶ تومانی داشت و با قیمت ۴۱ هزار و ۲۱۳ تومان عرضه شد. دلار حواله نیز با رقم ۳۷ هزار و ۴۶۷ تومان عرضه شد و کاهش ۶۰ تومانی داشت. این مقدار تغییر قیمت در یک روز با توجه به افزایش و کاهش‌های یکی دو تومانی حواله و اسکناس دلار در روزهای گذشته قابل توجه است.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

روز گذشته اسکناس یورو با رقم ۵۲ هزار و ۹۵۵ تومان معامله شد و افزایش ۲۰۰ تومانی داشت. قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی با رقم ۴۴ هزار و ۷۹ تومان عرضه شد و افزایش ۶۱ تومانی داشت. یوروی حواله نیز با با رقم ۴۰ هزار و ۷۲ تومان عرضه شد و رشد ۵۶ تومانی داشت.

روز گذشته درهم امارات با رقم ۱۳ هزار و ۶۲۰ تومان معامله شد و افزایش ۲۰ تومانی نسبت داشت. در سایت بازار متشکل ارزی قیمت حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۰۲ تومان مبادله شد و کاهش ۱۶ تومانی داشت. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۲۲ تومان عرضه شد و کاهش ۱۸ تومانی داشت.

انتقال کامل پول‌ها و دسترسی کامل بانک مرکزی

بر اساس اطلاعات موثق، کار افتتاح حساب ۶ بانک ایرانی که به نمایندگی از بانک مرکزی وظیفه جابه‌جایی پول‌ها را بر عهده دارند نزد بانک‌های قطری تمام شده و در آخرین تحولات صورت گرفته، بخشی از پول‌های ایران به این حساب‌ها منتقل و بخش دیگری نیز تا هفته آینده به طور کامل منتقل می‌شود.

بر اساس توافق صورت گرفته بانک مرکزی ایران به این پول‌ها دسترسی کامل دارد و می‌تواند از آن برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور استفاده کند.

استفاده از منابع آزاد شده با اراده ایران

بر اساس همین توافق بود که رئیس‌جمهور کشورمان اخیراً در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران درباره چگونگی هزینه کردن ۶ میلیارد دلار از پول‌های آزادشده ایران از کره جنوبی تصمیم‌گیری خواهد کرد و این پول‌ها هر کجا که نیاز باشد، هزینه خواهد شد.

پس از این اظهارات رئیس‌جمهور ایران، رقبای انتخاباتی دموکرات‌ها اعتراض خود را شدیدتر کردند که چرا دولت بایدن در برابر ایران عقب‌نشینی کرده است. به همین علت وزارت خارجه این کشور ناچار شد برای کاهش فشارها، ادعا کند که این پول‌ها همچنان تحت نظارت قرار دارند.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که کشورش این اختیار را دارد که چنانچه ضروری تشخیص دهد، شش میلیارد دلار پول‌ مسدود شده ایران در کره جنوبی که در حال انتقال به قطر است، را بار دیگر مسدود کند.

وی با ادعای این‌که وزارت خزانه‌داری آمریکا نظارت سخت‌گیرانه‌ای بر نحوه استفاده از این منابع دارد، گفت که ما در خصوص نحوه استفاده از این منابع هوشیارانه عمل کرده و این توانایی را داریم تا بر استفاده از آنها نظارت کنیم.

ادعاهایی برای مصرف داخلی

در این باره لازم به ذکر است که اولاً ادعای میلر ناظر به قبل از جابه‌جایی پول‌های ایران به قطر بوده و اکنون با انتقال کامل پول‌ها، آمریکایی‌ها دیگر هیچ اختیاری برای کارشکنی در این زمینه نخواهند داشت.

از سوی دیگر دعوای انتخاباتی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در آستانه انتخابات امری طبیعی است که باعث می‌شود دولت مستقر برای توجیه اقدامات خود اظهاراتی را برای مصارف داخلی مطرح کند؛ بنابراین همان‌طور که خبر مجوز انتقال پول‌ها یک روز پس از امضا به کنگره اطلاع داده شد، چنین اظهاراتی هم از مسئولان آمریکایی طبیعی است.

البته نکته دیگری که رسانه‌های غربی و برخی مخالفان دولت در داخل مطرح می‌کنند، القای این گزاره است که این پول‌ها برای مصارف محدود بشردوستانه استفاده خواهد شد که توضیحات رئیس‌جمهور در این مورد همه ابهامات را برطرف می‌کند. رئیسی در گفتگوی اخیر خود در پاسخ به اینکه آیا این پول‌ها برای موارد دیگری به‌جز امور بشردوستانه هزینه خواهد شد، گفت: بشردوستانه یعنی هر چیزی که ملت ایران احتیاج داشته باشد، بنابراین این پول به نیازهای آنها اختصاص خواهد یافت و دولت ایران درباره نیازهای ملت ایران تصمیم‌گیری و آن را تعیین خواهد کرد.

زمزمه‌های ریزش دلار

تغییرات زیرپوستی بازار ارز ایران و تحرکات «مال‌دارها» از حدود یک ماه قبل که خبرهای مربوط به انتقال پول‌های مسدود شده ایران مطرح شد تا حدودی قابل مشاهده بود، اما حالا خبر می‌رسد که با دسترسی کامل بانک مرکزی به ۶ میلیارد دلار موجود در قطر و افزایش قدرت مانور بازارساز، قرار است به‌زودی بخشی از منابع ارزی داخلی بانک مرکزی برای مدیریت بازار استفاده شود. خبرهای رسیده حاکی است جدی بودن این موضوع وحشت را در بین دلالان ارزی افزایش داده است.

مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق ایران و چین هم در این زمینه گفته است که بانک مرکزی زمانی می‌تواند قدرت مداخله در بازار ارز را در اختیار بگیرد که به اندازه کافی ارز در جیبش داشته باشد و خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است.

او با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید از امروز با بالاترین قیمت به بازار ارز ورود کند و فروشنده ارز باشد، تاکید می‌کند که مطمئناً بانک مرکزی از امروز می‌تواند منابع ارزی قابل دسترس خود را به اشکال گوناگون وارد بازار کند و همه باید منتظر اخبار و تأثیرات مثبت در بازار ارز باشند.

به نظر می‌رسد افرادی که سال‌ها تجربه حضور در بازار ارز را دارند دست و پای خود را جمع کرده و از مدت‌ها قبل در حال مدیریت دارایی‌های خود هستند. به اعتقاد برخی صاحب‌نظران، برخی بالازدن‌های دلار را می‌توان فرصت‌هایی برای خروج از بازار با کمترین زیان در نظر گرفت.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر