قیمت خودرو | قیمت خودرو الان

قیمت خودرو امروز یک‌شنبه 14 آبان 1402 با شیب جزئی، افزایشی گزارش می‌شود. هر دو بازار خودروهای داخلی و مونتاژی، صعودی بوده؛ اما کاهش یا ثبات قیمت در برخی محصولات نیز به چشم می‌خورد.

سایت شماره یک:

مدتی قیمت خودرو به شدت کاهشی شده بود. قیمت خودرو مدام در حال گران و ارزان شدن است. قیمت خودرو نسبت به چند سال اخیر گران شده. ممکن است قیمت خودرو دوباره ارزان شود. برای اطلاع بیشتر از قیمت خودرو مطلب زیر را بخوانید.

قیمت خودرو امروز یک‌شنبه 14 آبان 1402 در هر دو بازار خودروهای داخلی و مونتاژی، افزایشی گزارش می‌شود. البته میزان این افزایش قیمت، بسیار جزئی بوده؛ همچنین به صورت محدود، کاهش و ثبات قیمتی نیز در برخی محصولات به چشم می‌خورد.

نرخ دلار در روز گذشته، افت جزئی راتجربه کرد و در محدوده 51 هزار تومان ثابت شد. بنابراین افزایش جزئی اغلب محصولات در بازار، می‌تواند دلیل دیگری داشته باشد. احتمالاً بزرگ‌ترین عامل تأثیرگذار روی قیمت خودرو، افزایش نرخ درب کارخانه خودروهای داخلی و مونتاژی به بهانه معرفی محصول جدید است. از ماه گذشته تقریباً تمامی خودروسازان، همان خودروهای قبلی را به بهانه افزایش آپشن‌ها و امکانات ایمنی، افزایش قیمت داده و خودروهای قبلی را توقف تولید کرده‌اند و همین امر می‌تواند انتظار افزایش قیمت در بازار را تشدید کند.

قیمت خودروهای داخلی

قیمت اغلب خودروهای داخلی از آغاز روند معاملات امروز، افزایش جزئی دارد.

شاهین G که خودروی رده بالای تولیدی شرکت سایپا محسوب می‌شود، امروز هیچ تغییری نداشته و با همان قیمت 580 میلیون تومانی روزهای گذشته معامله می‌شود.

پژو 207i دنده دستی که هاچ‌بک پرطرفدار ایران خودرو به شمار می‌رود، با دو میلیون تومانی که نسبت به روز گذشته دارد، به نرخ 616 میلیون تومان رسیده است.

پژو پارس LX TU5 یکی از سدان‌های محبوب ایران خودرو است که با افزایش دو میلیون تومانی نسبت به روز گذشته، به نرخ 627 میلیون تومان رسید.

دنا پلاس 6 دنده توربوشارژ که پرقدرت‌ترین سدان تولیدی شرکت ایران خودرو به شمار می‌رود، حدود چهار میلیون تومان گران‌تر شده و با قیمت 746 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی نیز همانند داخلی‌ها، افزایش جزئی دارد.

ام‌وی‌ام X22 دنده‌ای اسپرت لاکچری یکی از ارزان‌ترین محصولات مونتاژی بازار محسوب می‌شود که با افزایش پنج میلیونی نسبت به روز گذشته، به نرخ 725 میلیون تومان رسید.

فونیکس آریزو 6 پرو که سدان مونتاژی مدیران خودرو است، امروز هیچ تغییری نسبت به روز گذشته نداشته و با همان نرخ یک میلیارد و 335 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

فیدلیتی پرایم 7 نفره با مدل 1401 کراس‌اوور مونتاژی گروه بهمن بوده که نسخه بهینه آن در سال جاری وارد بازار شد. این خودرو امروز حدود 10 میلیون تومان گران‌تر شده و به نرخ یک میلیارد و 490 میلیون تومان رسیده است.

هایما 8S که جدیدترین کراس‌اوور مونتاژی شرکت ایران خودرو به شمار می‌رود که با افزایش 25 میلیونی نسبت به روز گذشته، با نرخ یک میلیارد و 665 میلیون تومان معامله می‌شود.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

قیمت خودرو از آغاز روند معاملات امروز برخلاف نرخ دلار در بازار آزاد، صعودی شد. یکی از بزرگ‌ترین دلایل این امر، افزایش نرخ‌های درب کارخانه خودروسازان داخلی و مونتاژی بوده که می‌تواند قیمت خودرو را در روزهای آینده نیز صعودی کند. البته ثبات نرخ دلار و افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان، می‌تواند یکی از عوامل تأثیرگذار روی رکود بازار باشد.

قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای داخلی از آغاز امروز تغییری ندارد.

کوییک دنده‌ای R از هاچ‌بک‌های اقتصادی شرکت سایپا محسوب می‌شود که طی هفته‌های گذشته نوسانات جزئی داشته و امروز نیز بدون تغییر، روی نرخ 352 میلیون تومان معامله می‌شود.

شاهین G از سدان‌های لوکس و رده بالای سایپا به شمار می‌رود که از هفته گذشته روی کانال 585 میلیون تومان ثابت شده و تغییری ندارد.

سمند سورن پلاس بنزینی یکی از سدان‌های پرطرفدار ایران خودرو به شمار می‌رود که هیچ تغییری نداشته و با قیمت 587 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

پژوپارس LX TU5 از هم رده‌های سمند سورن بوده اما به دلیل محبوبیت بیشتر در بازار، از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. این خودرو همانند روز گذشته با نرخ 625 میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی نیز همانند داخلی‌ها، هیچ تغییری ندارد.

ام‌وی‌ام X22 دنده‌ای اسپرت لاکچری ارزان‌ترین کراس‌اوور مونتاژی در بازار محسوب می‌شود که با نرخ 720 میلیون تومانی روز گذشته درحال معامله است.

جک J4 آپشنال یکی دیگر از خودروهای اقتصادی و مونتاژی بوده که توسط کرمان موتور تولید می‌شود. این خودرو نیز با قیمت 740 میلیون تومانی هفته گذشته خرید و فروش می‌شود.

فیدلیتی پرایم 7 نفره با مدل 1401 از کراس‌اوورهای مونتاژی بهمن موتور بوده که روزهای گذشته، افت 20 میلیونی داشته و به زیر کانال یک میلیارد و 500 میلیون سقوط کرده بود، همانند دیگر خودروهای بازار، با نرخ یک میلیارد و 480 میلیون تومان روز گذشته خرید و فروش می‌شود.

هایما 8S که از جدیدترین خودروهای مونتاژی ایران خودرو به شمار می‌رود که امروز، بدون تغییر نسبت به روز گذشته و با قیمت یک میلیارد و 640 میلیون تومان معامله می‌شود.

پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته آینده

وضعیت بازار تا حد زیادی تکراری بوده و حتی زمانی که اخباری از افزایش قیمت خودرو به گوش می‌رسد، معامله‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد. در هفته آینده نیز، با فرض ثابت بودن نرخ دلار و یا نوسانات بسیار جزئی آن، احتمالاً بازار خودرو نیز در رکود چندین ماهه خود ادامه خواهد داد.

شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کناره‌گیری کرد؟

هرچند خودروسازان و برخی افراد از قیمت‌گذاری شورا گله‌مندند؛ اما مسئله کناره‌گیری شورای رقابت از صنعت خودرو بار‌ها از سوی اعضای آن و به‌ویژه سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی شورای رقابت تکذیب شده است.

کارگروه خودروی مرکز ملی رقابت اخیراً کناره‌گیری شورا از قیمت‌گذاری مستقیم خودرو و صرفاً سیاست‌گذاری و نظارت را به این شورا پیشنهاد کرد؛ اما در جلسه روز شنبه ۲۹ مهر، اعضای شورای رقابت درنهایت به ادامه روند فعلی رأی دادند و با کنارگذاشتن پروسه فعلی قیمت‌گذاری مخالفت کردند. کماکان استدلال شورا، چنین است که بازار خودرو از وضعیت انحصاری خارج نشده و مادامی که انحصار در بازار وجود داشته باشد، شورا در این صنعت حضور داشته و از افزایش قیمت خودرو جلوگیری خواهد کرد.

راز افزایش قیمت خودرو به‌رغم مخالفت شورای رقابت

طی هفته گذشته شورای رقابت قیمت هشت محصول جدید ایران خودرو را اعلام کرد؛ درحالی که این هشت خودرو با عنوان «ارتقایافته یا آپشنال» از محصولات قبلی جدا شده بودند و درعمل همان محصولات قبلی این شرکت محسوب می‌شوند.

قیمت خودرو‌های ثبت‌نامی تغییر می‌کند؟

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده، شرکت‌های خودروساز تعهدات تکمیل‌وجه‌شده توسط مشتریان را تغییر نداده و همان محصولات قبلی را تحویل خواهند داد؛ اما تعهداتی که تکمیل وجه نشده‌اند یا خودرو‌هایی که مازاد تولید کارخانه به شمار می‌روند، بستگی به سازمان استاندارد دارد که به خودروسازان، اجازه تولید و تحویل خودرو‌های فاقد استاندارد را تا پایان سال بدهد یا خیر.

سازمان استاندارد تا این لحظه نسبت به این مسئله پاسخ‌گو نبود و مسئولان این سازمان از اظهار نظر امتناع کردند؛ فقط محمدرضا درگاهی، معاون نظارت بر اجرای سازمان استاندارد، در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: قرار است تا پایان سال هر خودرویی که توانست استاندارد‌های ۸۵ گانه را پاس کند، شماره‌گذاری خواهد شد.

هرچند استاندارد‌های ۸۵ گانه تأثیر خود را روی افزایش قیمت خودرو گذاشته است؛ اما امید است که هرچه سریع‌تر، خودرو‌های فاقد استاندارد از خط تولید کنار رفته و محصولات جدید با استاندارد‌های ایمنی بالاتر تولید شوند.

احتکار به دلیل افزایش قیمت خودرو صحت دارد؟

از هفته‌های گذشته، بسیاری از خبرگزاری‌ها دو خودروساز بزرگ کشور را متهم به احتکار خودرو کردند. در این میان، محصول تارا ماه گذشته ایراد کوچکی داشته که برطرف شد و درحال حاضر به مشتریان تحویل می‌شود؛ همچنین هایما S۵ یکی از محصولات ایران خودرو بوده که حدود ۲۵۰۰ دستگاه از آن، تحویل مشتریان نشده و موضوع احتکار برای آن مطرح شد؛ اما بعداً مشخص شد که این خودرو‌ها قادر به دریافت مجوز استاندارد نشده‌بودند و جهت انجام برخی تغییرات، دوباره به خط تولید بازگشتند.

هرچند اتهام احتکار جهت افزایش قیمت خودرو برای این شرکت‌های خودروسازی، موضوع جدیدی نبوده و قبلاً نیز تکرار شده بود؛ اما این بار مشخص شد که احتکاری در کار نیست. از سوی دیگر نکته مورد توجه این است که تمامی محصولات تولید شده توسط ایران خودرو و سایپا در مراحل اول و دوم سامانه یکپارچه به فروش رفته و این شرکت‌ها درحال حاضر مشغول تحویل تعهدات قبلی خود هستند؛ بنابراین دلیلی ندارد که این شرکت‌ها خودرو‌هایی که مشتری مشخص داشته و تکمیل وجه شده‌اند را در انبار نگه دارند و مجبور به پرداخت جریمه دیرکرد به مشتریان شوند.

منبع: تجارت نیوز

تگ های مرتبط

ارسال نظر