سامانه یکپارچه

مرحله چهارم فروش خودروهای وارداتی از فردا آغاز می شود.

سایت شماره یک:

در سامانه یکپارچه قیمت ها سراسری است. سامانه یکپارچه برای خرید خود رو است. همه نمیتوانند در سامانه یکپارچه ثبت نام کنند. سامانه یکپارچه چند سالی است که زده شده است. برای اطلاع از ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه مطلب زیر را بخوانید.

سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی اعلام کرد آن دسته از متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در مرحله اول ثبت‌نام نموده و اولویت آن‌ها مشخص شده، می‌توانند برای انتخاب خودروها از فردا تا ساعت 23:59 روز پنج‌شنبه 1402/08/18 اقدام کنند.

بازگشایی سامانه یکپارچه برای فروش ۶ خودرو وارداتی از فردا

رئیس سازمان توسعه تجارت از بازگشایی سامانه یکپارچه برای فروش ۶ خودرو وارداتی از فردا به مدت دو روز خبر داد.

مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی برای دارندگان اولویت از فردا ۱۶ آبان ماه تا ۱۸ آبان ماه به مدت دو روز فعال می‌شود.

او گفت: متقاضیان می‌توانند نسبت به انتخاب ۶ خودرو‌ی وارداتی اقدام کنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: جتا VS۵، جتا VS۷، کیا سونت، زودی DL۵، فیات۵۰۰ و سوزوکی از جمله شش محصولی هستند که در این دوره سامانه وارداتی‌ها حضور دارند.

انتقاد نماینده مجلس از تزریق قطره چکانی خودروهای وارداتی به بازار

نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس ضمن انتقاد از تزریق قطره چکانی خودروهای وارداتی به بازار گفت: خودروهای وارداتی اکثرا با قیمت‌های علی‌الحساب بالای ۱.۲ میلیارد تومانی قیمت‌گذاری شده که با این قیمت‌ها مشکلی از مردم و تقاضای خودرو در بازار حل نخواهد شد.

مهدی عسگری نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره ریشه مشکلاتی که در بحث تسریح در واردات خودرو به کشور وجود دارد، گفت: در بحث خودرو اخیرا با اظهارنظرهای متفاوت و بعضا متناقضی از سوی مسئولان دولتی مواجهیم که نشان از عدم یکپارچگی و وحدت رویه در دولت در این حوزه است.

وی افزود: این عدم هماهنگی علاوه بر اینکه به اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو صدمه زده،  اعتماد مردم نسبت به مسئولان و سیاست‌گذاران و نحوه سیاست‌گذاری در حوزه صنعت خودرو را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به طور مثال در بحث قیمت‌گذاری خودرو یک روز نقش شورای رقابت پررنگ می‌شود و روز بعد از آن کمرنگ می‌شود و در بحث نحوه ثبت‌نام و واگذاری به همین ترتیب یک بار می‌گوییم ثبت‌نام‌ها باید در یک سامانه مرکزی صورت گیرد و زمان‌بندی قرعه‌کشی شود و چند ماه بعد با تغییر سازوکار واگذاری تصریح می‌شود که خودروسازان خودشان باید به شکل مستقیم اقدام به واگذاری خودرو کنند.

نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد:‌ در بحث واردات خودروهای کارکرده با وجود اینکه بیش از یک ماه بود که وزارت صمت آیین نامه آن را  به هیئت دولت ارسال کرده بود اما این آیین‌نامه در کمیسیون اقتصادی دولت دست به دست می‌شد تا اینکه در روزهای اخیر بالاخره  در هیئت دولت به تصویب رسید. البته  خودروهای وارداتی نو هم که آیین‌نامه آن تدوین شده،‌ با این شکل و ترتیبی که در حال حاضر اجرا می شود و شاهد تزریق قطره چکانی خودرو به بازار هستیم،‌ بعید به نظر می‌رسد که نیاز بازار را پاسخ دهد.

عسگری ادامه داد: البته همین خودروهای محدود نیز اکثرا با قیمت‌های علی‌الحساب بالای یک میلیارد و 200 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که با این اوصاف عملاً  مشکلی را از مردم و تقاضای خودرو در بازار حل نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت و وزارت صمت باید یک  زمان‌بندی مشخص برای هر تصمیمی از جمله در حوزه واردات خودرو داشته باشند، تصریح کرد:  اینکه اجرای یک مصوبه یا قانون خوب را به  حل شدن یک سری چالش‌های درون دولت از جمله اختلاف نظر با بانک مرکزی درباره نحوه تامین ارز منوط کنیم، قطعا اثر مثبت قانون را از بین خواهد برد.

عسگری با بیان اینکه کمیسیون صنایع برای هماهنگی  دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در حوزه خودرو تاکنون چندین جلسه برگزار کرده است، عنوان کرد: در این جلسات با دعوت از مسئولان سازمان استاندارد، شورای رقابت،  وزارت صمت و بانک مرکزی تلاش کردیم تا نظرات  را به هم نزدیک کنیم تا این نگاه جزیره‌ای که هم‌اکنون در اکثر این دستگاه‌ها وجود دارد از بین برود./تسنیم

تکمیل ثبت نام مرحله دوم سامانه یکپارچه فونیکس

افرادی که در این مرحله از سامانه یکپارچه خودرو های برند فونیکس را انتخاب کرده و پیامک تکمیل ثبت نام از سوی شرکت مدیران خودرو را دریافت کرده‌ اند، از تاریخ 1 مرداد 1402 تا 7 مرداد 1402 فرصت دارند تا فرآیند تکمیل ثبت نام خود را انجام دهند. برای تکمیل ثبت نام فونیکس در سامانه یکپارچه، می‌توانید به یکی از شعب خسروانی 193 مراجعه کرده و تکمیل ثبت نام خود را به انجام برسانید. همچنین در صورت عدم امکان مراجعه حضوری، می‌ توانید از طریق وبسایت خسروانی 193 و انتخاب فرم "تکمیل ثبت نام مرحله دوم سامانه یکپارچه" طبق تصویر زیر، از کارشناسان ما بخواهید تا این فرآیند را برای شما انجام دهند.

شرایط تکمیل ثبت نام فاز دوم سامانه یکپارچه

در این مرحله  از تکمیل ثبت نام محصولات فونیکس در سامانه یکپارچه، افرادی که تاریخ تحویل خودرو هایشان تابستان 1402 میباشد، حداکثر تا 7 مرداد 1402 فرصت دارند تا 30 درصد از مبلغ خودرو را پرداخت نمایند. توجه داشته باشید که عدم واریز وجه به معنای انصراف از طرح می‌باشد.

آیا امکان تغییر خودروی انتخابی وجود دارد؟

طبق آخرین ابلاغیه فونیکس، احراز شدگان تابستان محصولات فونیکس در سامانه یکپارچه میتوانند خودرو‌های انتخابی خود را به FX تغییر دهند.

قیمت خودروهای عرضه شده چقدر است؟

هنوز قیمت خودروهای عرضه شده در این طرح مشخص نیست. گویا قرار است شورای رقابت در سال آینده قیمت‌های جدیدی برای خودروهای داخلی اعلام کند و هنوز مشخص نیست که هر خودرویی چه قیمتی دارد.

بر این اساس به نظر می‌رسد که این طرح هم مانند طرح واردات خودروهای خارجی است که هنوز دقیقا مشخص نیست که چه خودرویی با چه قیمتی قرار است وارد بازار شود.

البته پیش از این اخباری درباره افزایش 30 تا 80 درصدی قیمت خودرو توسط شورای رقابت در سال آینده منتشر شده بود. سخنگوی وزارت صمت می‌گوید: قیمت‌های کنونی و اختلاف قیمت‌های موجود در بازار، ملاک نخواهد بود و قیمت‌ها را شورای رقابت تعیین می‌کند بنابراین افرادی که با نیت سوداگری می‌خواهند ماشین بخرند و گرانتر بفروشند وارد این طرح نشوند، زیرا این طرح جایی برای این بازی‌ها باقی نمی‌گذارد و خودروها به قیمت روز شورای رقابت تحویل داده خواهد شد.

کدام خودروها در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود؟

قرار است کلیه خودروهای تولید داخل در سامانه یکپارچه خودرو عرضه شود. وزارت صمت هم نام 35 خودرو را در این لیست منتشر کرده است. در ادامه لیست خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه را ببینید.

سامانه یکپارچه فروش خودرو در دسترس کدام متقاضیان قرار می‌گیرد؟

سامانه یکپارچه فروش خودرو برای سه گروه از متقاضیان بازگشایی شده است. طبق اطلاعیه‌ای که عصر دوشنبه ۲۴ مهر در سامانه یکپارچه قرار گرفت، جمعیت هدف اول این مرحله آن دسته از متقاضیانی هستند که در ادوار گذشته محصولی از مونتاژکاران حاضر در طرح انتخاب کردند و حالا دنبال تغییر گزینه انتخابی هستند. تبصره مهم، اما این است که اگر متقاضی از سوی همین شرکت‌ها دعوتنامه دریافت کرده، دیگر امکان تغییر محصول ندارد.

سامانه یکپارچه فروش خودرو در قدم بعدی در دسترس متقاضیانی قرار گرفته، که درجریان دور دوم یعنی اردیبهشت امسال مرحله ثبت‌نام در سامانه را پشت‌سر گذاشتند، اما تا الان انتخابی نداشتند و محصولی به آن‌ها تعلق نگرفته است. آخرین گروه هم متقاضیان جدیدی هستند که تا الان مراحل ثبت‌نام را طی نکردند. وزارت صمت برای تشویق متقاضیان جدید بابت ثبت‌نام در سامانه، از شروطی مثل افتتاح حساب وکالتی و واریز پول به حساب وکالتی صرف‌نظر کرده، اما نکته مهم این است که ظرفیت قابل عرضه به این دسته از متقاضیان بعد از تعیین‌تکلیف متقاضیان گروه اول و دوم مشخص می‌شود.

تگ های مرتبط

ارسال نظر