اما اکنون بسیاری از مردم به‌صرفه‌ترین راه خرید طلا یعنی خرید طلای دست دوم را در پیش گرفته‌اند که مزد ساخت ندهند و طلا با قیمت کمتری به دست‌شان برسد.

سایت شماره یک:

خرید طلای دست دوم به‌تازگی بازار داغی پیدا کرده است، زیرا با کاهش ارزش ریال، ایرانی‌ها دیگر به طلا به چشم زیورآلات نگاه نمی‌کنند و آن را روشی برای حفظ ارزش سرمایه‌شان تشخیص داده‌اند. این امر مسلم است که هیچ کس خواهان خرید اجناس دست دوم نیست؛ به خصوص طلا ! پیش‎تر که قیمت طلا ارزان‎تر بود کمتر کسانی به دنبال خرید طلا دست دوم می‌رفتند، حتی اگر مردم برای سرمایه گذاری و پس‌انداز طلا می‌خریدند؛ ترجیح می‌دادند به سمت طلاهای نو و مُد روز بروند حتی اگر آن طلاجات اجرت و کارمزد ساخت زیادی داشت!

اما اکنون بسیاری از مردم به‌صرفه‌ترین راه خرید طلا یعنی خرید طلای دست دوم را در پیش گرفته‌اند که مزد ساخت ندهند و طلا با قیمت کمتری به دست‌شان برسد. اما این کار علاوه بر سودی که دارد، صدای اتحادیه صنف طلا فروشان و سازندگان طلا و جواهر را درآورده است؛ ولی آخر چرا؟!

مگر خرید طلای دست دوم می‌تواند چه خطراتی داشته باشد؟ برای جواب این سوال باید بگویم طلا که سهل است، برای هر وسیله دست دومی از لباس گرفته تا وسایل آشپزخانه، باید بسیار دقت کرد و اصطلاحاً چهار چشمی حواسمان به وسیله‌ای باشد که قصد خرید آن را داریم. تا خدایی نکرده بعدها متوجه نشویم وسیله‌ای که خریدیم را در پاچه‌ی مبارکمان کرده‌اند! اما می‌رسیم به اینکه چرا می‌گویند طلای دست دوم نخریم! مگر طلا ماشین است که به قول معروف چَپی باشد و ما متوجه نشویم؛ طلا، طلاست دیگر نو یا دست دوم ندارد… اما دقیقاً می‌خواهیم در این مقاله این مطلب را نقض کنیم و بگوییم اتفاقاً طلاهای دست دوم می‌توانند حتی از خرید یک ماشین یا حتی یک تلفن همراه پر ریسکتر باشد! چرا که در سال‌های اخیر آنقدر وضعیت بازار طلا بهم ریخته است که این وسط خرید و فروش طلای دست دوم حکم قوز بالای قوز را دارد و علاوه بر کسادی بازار طلا نافرجامی‌هایی هم برای خریداران به جا گذاشته است؛ مثلاً فکرش را بکنید؛ روزی بفهمید برخی از طلاهای دست دومی که تا به حال خریده‌‌‌‌‌اید تقلبی، دزدی یا قاچاق باشند و دیگر آن ارزشی که فکر می‌کردید را نداشته باشند؛ خدای من! واقعاً تصورش هم دیوانه کننده است! یا اینکه این طلاهایی که شما در طی چند سال می‌خرید، شرایط بریده شدن نان عده‌ای از سازندگان زحمتکش را فراهم سازد! اگر تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید می بینید که چرا رئیس بزرگوار اتحادیه طلا و جواهر همچنان در تلاش است تا مردم را از خرید طلای دست دوم با آن همه سود و منفعتی که دارد، منع کند!

طلا‎های تقلبی به جای طلای دست دوم

امروزه آنقدر در ساخت زیورآلات بدل پیشرفت کرده‌‌‌‌‌اند که واقعاً تشخیص برخی از زیورآلات بدل با طلا را فقط باید به دستگاه‌های مخصوص یا سنگ محک سپرد. ممکن است به بهانه آن‎که فاکتور طلا گم شده است یا این‎که سال‌ها پیش طلا را خریداری کرده‌‌‌‌‌ایم و در حال حاضر هیچ نشانی از آن مغازه طلافروشیی نداریم؛ طلاهای تقلبی را با نام طلای دست دوم و کم اجرت به شما بیندازند. البته توجه کنید که بسیاری از افراد هستند برای قطعه طلای تقلبی، فاکتور طلا جعل می‌کنند؛ به همین منظور هر طلای دست دومی که فاکتور داشت دلیلی ندارد که اصل و با کیفیت باشد. نایب رئیس اتحادیه طلا در ادامه اعلام کرد: «اتحادیه طلا روی مصنوعاتی که به نام طلای دست دوم فروخته می‌شود نظارتی ندارد و به مردم توصیه می‌کند که به سمت آن نروند زیرا ممکن است فلزات دیگر را آبکاری کرده و به اسم طلای دست دوم بفروشند یا این که یکسری فرصت طلب در کارگاه های زیرزمینی مس، نقره و آلیاژ های زرد رنگ را ترکیب کرده و محصول را به نام طلای دست دوم به واحدهای صنفی می‌فروشند». رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز در این‎باره توصیه می‌کند تا مردم مصنوعات طلا و جواهر خود را از واحدهای دارای جواز کسب خریداری کنند تا اگر به مشکلی برخورد نمایند بتوانند آن را پیگیری کنند. همچنین او به خریداران مصنوعات طلا و طلاهای ساخته شده توصیه کرد که برای خرید طلا از تولیدات داخلی که دارای عیار کنترل شده و با کیفیت است استفاده کنند و با خیال راحت از خرید خود اطمینان حاصل نمایند.»

حرف خودمانی: برای آسودگی خیالتان از بابت طلای دست دومی که قصد خرید آن را دارید بهتر است آن را برای محک زدن و عیار سنجی به مغازه طلافروشی که مجهز به این ابزارها هستند ببرید. چراکه معمولاً طلای هایی که به صورت دست دوم و یا بدون اجرت به فروش می رسد دارای عیار استانداردی نیست و عموماً خریداران با خرید این نوع محصول متضرر می شوند؛ برای مشخص شدن عیار برخی از طلاجات نیز، طلا باید قیچی شود و چون در ظاهر نو به نظر می‌رسد، نمی‌توان به طور دقیق عیار و کیفیت کار را تایید کرد و از این رو کسی که آن طلا را می خرد دچار مشکل می شود که مواردی از این دست به اتحادیه گزارش شده است؛ به همین دلیل بهتر است اگر طلای دست دومی خریداری کردید آن را حتماً به چند طلافروشی نشان دهید چون در بسیاری از خانه‌ها وسیله‌های تخصصی عیار سنجی طلا یا سنگ محک وجود ندارند، یا اگر هم هست ممکن است کار کردن با سنگ محک را به خوبی بلد نباشید و در آزمودن طلای اصل از طلای تقلبی دچار خطا و اشتباه شوید. همچنین یادمان باشد اگر می‌خواهیم طلای دست دومی از کسی بخریم، فاکتور قبلی طلاهای دست دوم را خوب چک کنیم و در صورت امکان سری به آدرس روی فاکتور بزنیم یا حداقل با آن طلافروشی تماس بگیریم، علاوه بر این‌ها توصیه می‌کنیم به وزن نوشته شده روی فاکتور توجه نکنیم و خودمان با یکی از انواع ترازوی حساس زرگری آن طلا را بار دیگر وزن کنیم تا از وزن دقیق آن مطمئن شویم اگر در خانه ترازوی طلافروشی ندارید می‌توانید به یک طلافروشی محلی بروید و کار وزن کشی طلا را آنجا انجام دهید.

آجر شدن نان سازندگان طلا

با خرید طلاهای دست دوم و کم اجرت ، ممکن است کارگاه‌های سازندگی داخلی طلا تعطیل شوند و نان سازندگان طلا هم مانند برخی دیگر از اصناف آجر شود؛ مثل بسیاری از تولید‎کنندگان‎ لباس که در این آشفته بازار و لباس‌های وارداتی از تک و تا افتاده‌اند و شاید هم اینک برای امرار معاش خود راننده تاکسی و یا عضوی از رانندگان اینترنتی شده‌اند.

بهتر است این موضوع را برای درک بهتر اینگونه بیان کنیم؛ چون طلا، کالایی بادوام محسوب شده و اگر خرید و فروش طلای دست دوم رواج یابد، تولید زمین گیر می‌شود از همین رو این امر بر رکود فعلی و شرایط نابه سامان اقتصادی دامن می‌زند؛ همین امر است که صدای سازندگان طلا را در آورده است؛ سازندگان طلا معتقدند خرید طلای دست‌دوم باعث تعطیلی کارگاه‌‌ها می‌شود! رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به ممنوعیت فروش طلای دست دوم در بازار طلا درباره دلایل این ممنوعیت نیز می‌گوید: «در هر صنعتی چرخش جریان اقتصادی و فعال بودن آن بستگی به تولید دارد که با عرضه طلای دست دوم این چرخه به مشکل خورده و سبب تعطیلی و خلل در جریان تولید می‌شود.» او همچنین در مورد ممنوعیت خرید طلای دست دوم و به کارگیری نیروی کار را در موقعیت فعلی کشور بسیار مهم می‌داند و در این باره تاکید کرده است: «اگر به دنبال رونق و فعال سازی اقتصاد کشور و صنعت با سابقه طلا و جواهر در کشور هستیم باید به فکر تولید بیشتر و جلوگیری از فروش و عرضه طلای دست دوم باشیم.» در نتیجه این گفته‌ها اگر به فکر چرخه‌ی اقتصاد کشورمان هستیم باید جلوی دست دوم فروشی طلا را بگیریم و از تولید کننده و کار با کیفیت داخلی حمایت کنیم، البته نمی‌توان گفت اختلال در بازار طلا و کسادی کار سازندگان طلا همه‌اش زیر سر خرید و فروش طلای دست دوم است بلکه همانطور که اشاره کردیم عواملی مثل پخش طلاهای قاچاقی که بدون مالیات بر ارزش افزوده به بازار عرضه می‌شود، در این امر تاثیر دارد چراکه به نظر ما مساله پخش طلاهای وارداتی و قاچاق در بازار به اندازه‌ی خرید طلاهای دست دوم توسط مردم، در کسادی کارگاه‌‌های طلافروشی نقش دارد.

طلاهای قاچاق و دزدی به جای طلای دست دوم

چرا خرید طلاهای دست دوم بدون فاکتور توسط طلافروشان یا مال خران جرم محسوب می‌شود و می‌گویند فقط از گالری‌ها و مغازه‌های طلافروشی معتبر که اجازه‎ی کسب دارند طلای بدون کارمزد بخرید؟ این مهم قطعاً به خاطر کاهش دزدی و قاچاق طلا و جواهرات است. طلا و جواهرات جزو کالاهای با ارزشی هستند که به راحتی قاچاق می‌شوند، از هر شخص و دوست و آشنایی طلای دست دوم نخرید مگر این‎که آن فرد بسیار قابل اعتماد باشد.

امروزه بسیاری از سایت‌های آگهی مانند: دیوار، شیپور و کوزه به صورت ناخواسته بستری مناسب برای فروش طلاهای دزدی و قاچاق به عنوان طلای دست دوم فراهم کرده‌‌‌‌‌اند. در هنگام استفاده از این سایت‌ها بسیار هوشمندانه عمل کنید و طلای دست دوم که در سدد خرید آن هستید را از همه جهات بررسی کنید. چراکه جرم خرید و فروش طلاهای قاچاق و دزدی بسیار سنگین است و ممکن است شما را هم به دردسر بیندازد؛ یادتان باشد که بعضی وقت‌ها با یک اشتباه نمره‌ی ما ۱۹ نمی‌شود بلکه ممکن است صفر شود.!

حرف خودمانی: غالباً قصه‌هایی در مورد دزدیده شدن طلا و جواهرات از خانه، مترو و اتوبوس شنیده‌‌‌‌‌ایم یا حتی چشیده‌ایم؛ روشن است که سارقین این طلاها را به عنوان طلای دست دوم می‌فروشند و چون فاکتور خرید ندارند تخفیف‌هایی غیر منطقی به بهانه عجله داشتن در فروش، به ما پیشنهاد می‌دهند و ما را وسوسه می‌کنند؛ در نتیجه از خرید طلاهای دست دومی که تخفیف‌های غیر منطقی دارند نیز بپرهیزید چرا که امکان دارد کاسه‌ای زیر نیم کاسه باشد و ما را به دردسر بیندازد پس عطای آن طلا بدون اجرت را به لقایش ببخشید.

انتقال بیماری‌های پوستی از طریق خرید طلای دست دوم

می‌توان گفت انتقال بیماری با خرید طلای دست دوم عاملی دیگر باشد برای ممنوعیت طلای دست دوم! چرا که این طلاها برای افرادی بوده‌اند که ما نمی‌شناسیمشان و ممکن است در صورت استفاده از این طلاها دچار حساسیت‌های پوستی طلا شویم. رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز بارها این عامل را دلیل مهمی برای ممنوعیت خرید و فروش طلای دست دوم دانست و از خریداران طلا می‌خواهد تا این موضوع را جدی بگیرند و پشت گوش نیندازند.

حرف خودمانی: اگر طلای دست دومی خریدید حتماً قبل از استفاده، آن‌ها را ضد عفونی کنید یا با روش‌هایی مخصوص به شست و شوی طلا بپردازید. همچنین می‌توانید اندکی هزینه کنید و آن قطعه طلا را آبکاری طلا و پرداخت کنید تا هم خیالتان از بابت تمیزی طلا راحت باشد و هم طلایی که می‌خرید مانند روز اولش نو و براق به نظر برسد.

فاکتورهای غیر معتبر طلای دست دوم

دیگر آن دوران گذشت که عیار طلاها را با دندان می‌سنجیدند؛ حال نه دندان‌ها مانند سابق است و نه طلاها! امروزه اعتبار طلا به طلافروش است و کاغذی که به عنوان فاکتور به دستمان می‌دهند. فاکتوری که قرار است هم ضمانتی برای طلایمان باشد و هم امنیتی برای سرمایه‌گذاریمان. اما وای به حال روزی که متوجه شویم آن‎چه در این فاکتورها نوشته‌‌‌‌‌اند با طلایی که خریداری کرده‌‌‌‌‌ایم مطابقت ندارد و تکه کاغذی بی‌ربط است! آن‎‎وقت است که کارمان درآمده، در پله‌های دادگاه‌ها سرگردان می‌شویم تا شاید بتوانیم اندکی از پول خود را که صرف خرید یک طلای دست دوم با یک فاکتور قلابی کرده‌ایم را زنده کنیم. این نکته را در خرید و فروش طلای دست دوم بسیار جدی بگیرید، اگر طلای دست دومی بخرید که فاکتور معتبری نداشته باشد و یا فاکتور آن به اسم صاحب قبلی طلا باشد؛ در صورت وجود مشکل مثل پس بودن عیار طلا، اتحادیه طلا و جواهر در مقابل شکایت شما هیچ گونه مسئولیتی ندارد و هیچ کاری از دستشان بر نمی‌آید و باید قید پول خود را بزنید.

حرف خودمانی: چگونه به فاکتورهایی که در هنگام خرید طلای دستدوم دریافت می‌کنیم، اطمینان داشته باشیم؟ بازهم برمی‌گردیم به آن‎چه در بالا اشاره کردیم: اگر قصد خرید طلای بدون کارمزد دارید بهتر است از مغازه داران معتبر طلا فروشی خرید کنید و کمتر به سراغ سایت‌های آگهی بروید. اگر هم از آشنا و فامیل می‌خواهید طلای دست دوم بخرید حتماً فاکتور آن را خوب چک کنید و اگر امکان دارد با شماره تلفن آن گالری یا مغازه طلافروشی تماس بگیرید و از صحت فاکتور، اطمینان پیدا کنید.

وجود نقص در طلای دست دوم

زیورآلاتی که دارای قفل هستند، مثل دستبند، پابند، گردنبند و گوشواره؛ بسیار حساسند چرا که در صورت خرابی و یا محکم نبودن قفل به راحتی گم می‌شوند. همین موضوع دلیلی است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت و بهتر است از خیر طلای دست دومی که خراب شده و اصطلاحاً پیچ و مهره‌هایش شل شده و چندان قابل استفاده نیست، بگذریم چون احتمال گم شدن و از دست رفتن چنین طلایی زیاد است. در اینجاست که می‌گویند خرید یک طلای نو و با کیفیت بهتر از خرید یک طلای بدون کارمزد زوار در رفته است.

حرف خودمانی: قبل از خرید زیورآلات قفل‎دار بدون اجرت خوب قفل آن را وارسی و امتحان کنید و تا از سالم بودن قفل مطمئن نشدید اقدام به خرید نکنید. در غیر این صورت بهتر است قید طلای دست دومی که قفلی خراب دارد را بزنید. البته حتی قفل زیورآلات نو را هم باید تست کنید چه برسد به زیورآلات دست‌دوم . چرا که ما از سرگذشت زیورآلات دست دوم بی‌خبریم؛ همان طور که پیش تر گفتیم درست مانند خرید یک اتوموبیل دست دوم که دقیقاً نمی‌دانیم، آیا این اتوموبیل تصادفیست یا نه؟! برای فهمیدن این موضوع حتماً با یک مکانیک ماهر و مورد اعتماد مشورت می‌کنیم؛ در مورد طلای دست دوم نیز بهتر است این کار را انجام دهیم و در مواردی که از سالم بودن قفل زیورآلات اطمینان نداشتیم از یک فرد متخصص مشورت بگیریم. تیم دی اجرت در بازار بزرگ تهران، در هر ساعت از شبانه روز پاسخگوی تمامی سوالات شما در مورد خرید و فروش طلاهای بدون کارمزد و کم اجرت می‌باشد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر