قویماق یا کاچی یکی از انواع دسرهای خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک دارد.

سایت شماره یک:
قویماق یا کاچی یکی از انواع دسرهای خوشمزه و لذیذ است که بافتی سبک دارد، از قویماق می‌توانید به عنوان یک میان وعده خوش طعم و مقوی یا یک دسر شیک و جذاب برای پذیرایی استفاده کنید قویماق به روش‌های مختلف و خیلی راحت درست می‌شود. 

 

مواد لازم مقدار مواد
آرد ۳ قاشق غذا خوری
روغن مایع ۴ قاشق غذا خوری
کره ۲ قاشق غذا خوری
آب سرد ۱ پیمانه
مواد لازم برای شربت مقدار مواد
آب داغ ۱ پیمانه
زعفران ( می‌توانید از ترکیب زعفران و زردچوبه استفاده کنید) به مقدار لازم
شکر ۶ قاشق غذا خوری
پودر یا خلال پسته برای تزئین به مقدار لازم
پودر نارگیل برای تزئین به مقدار لازم
مغز گردو خرد شده یا خلال بادام برای تزئین به مقدار لازم
طرز تهیه قویماق
مرحله ۱: مخلوط کردن زعفران با شکر و آب
ابتدا برای درست کردن شربت زعفران مقداری زعفران پودر شده را داخل یک ظرف بریزید سپس مقداری شکر به آن اضافه کنید، خوب هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند بعد آب جوش را به ترکیب زعفران و شکر اضافه کنید، دوباره همه مواد را با هم مخلوط کنید.

 

مرحله ۲: هم زدن مخلوط مواد شربت
مخلوط را خوب هم بزنید تا شکر در آب جوش حل شود و رنگ زعفران در شربت باز شود، باید عطر و طعم زعفران به خورد شربت برود سپس ظرف شربت را به مدت ۱۵ دقیقه کنار بگذارید تا کاملاً رنگ زعفران باز شود و عطر زعفران در فضا پخش شود.

 

مرحله ۳: تفت دادن آرد
بعد در یک تابه یا قابلمه آرد را بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید آرد را در تابه بدون روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و رنگ آن کمی تغییر کند در طول تفت دادن آرد مدام باید آرد را هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد، حتما از آرد مرغوب استفاده کنید.

 

مرحله ۴: اضافه کردن آب سرد به آرد
بعد از این که بوی خامی آرد گرفته شد و رنگ آن کمی کرم رنگ شد آب سرد به آرد اضافه کنید، دوباره مدام هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند، طوری که آرد و آب ترکیب صاف، یک دست و خمیری شکلی را تشکیل دهند، حتماً مخلوط را مدام هم بزنید.
مرحله ۵: اضافه کردن شربت زعفران به مواد
بعد از آن شربت زعفران را کم کم در دو مرحله به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و رنگ زعفران به خورد مواد برود، باید عطر و طعم زعفران در مخلوط پخش شود، در این مرحله باید غلظت مخلوط مانند پودینگ و کمی شل باشد.

 

مرحله ۶: جوشیدن مخلوط مواد
وقتی که بافت مخلوط کاملاً صاف و یکدست شد اجازه دهید تا به مدت یک تا دو دقیقه مخلوط بجوشد در طی این مدت دیگر لازم نیست که مخلوط را هم بزنید، فقط باید اجازه دهید تا چند جوش بزند و مواد داخل آن خوب پخته شوند و طعم آن‌ها با هم مخلوط شود.

 

مرحله ۷: برداشتن مخلوط مواد از روی حرارت
وقتی که مخلوط به غلظت مناسب رسید ظرف را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید تا در دمای محیط کمی از حرارت اولیه آن کم شود دقت کنید بعد از سرد شدن غلظت مخلوط تشکیل شده کمی بیشتر می‌شود، پس نباید خیلی زیاد روی حرارت بماند.

 

مرحله ۸: ریختن قویماق در ظرف مناسب و تزئین آن
بعد از این که کمی از حرارت مخلوط کم شد، آن را داخل ظرف‌های سرو تک نفره بریزید، سپس روی آن را به دلخواه و با سلیقه خودتان تزئین کنید برای تزئین روی کاچی می‌توانید از مقداری پودر یا خلال پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده یا خلال بادام استفاده کنید. در آخر قویماق یا کاچی را به عنوان یک دسر شیک و ساده برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.
تگ های مرتبط

ارسال نظر