سایت شماره یک:

بابونه گیاهی از خانواده Asteraceae است که در دو نوع آلمانی (Chamomilla recutita)  و رومی (Chamaemelum nobile) طبقه‌بندی می‌شود. این گیاه علفی هرساله در مزارع و مراتع رشد می‌کند و گل‌های کوچکی به رنگ سفید یا زرد دارد. سالیان زیادی است که گل‌های بابونه را خشک می‌کنند و آن را در آب ریخته و به‌عنوان یک دمنوش گیاهی مصرف می‌کنند. چای بابونه یک درمانگر طبیعی برای کنترل دیابت، درد قاعدگی، مشکلات خواب و چندین مورد دیگر است.

این گیاه طیف وسیعی از روش‌های درمانی را پوشش می‌دهد. به همین منظور در این قسمت از مجله عالیس فواید دمنوش بابونه را به همراه نحوه مصرف، موارد احتیاط و عوارض آن را بررسی خواهیم کرد.

فواید دمنوش بابونه

چای بابونه نمونه سالمی از دمنوش‌های گیاهی است که مواد مغذی موجود در آن باعث شده تا خاصیت درمانی مختلفی را شامل شود. در ادامه ۸ فایده اثبات شده چای بابونه را با هم وارسی می‌کنیم.

کنترل عوارض قاعدگی

دمنوش بابونه دارای خاصیت ضدالتهابی، ضد اسپاسم، آرام‌بخش و ضداضطراب است. تمامی این ویژگی‌ها به خانم‌ها کمک می‌کند تا درد، اضطراب و ناراحتی‌های ناشی از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را کنترل کنند. علاوه بر اینها چای بابونه نوعی دمنوش مناسب دل درد است.

کاهش قند خون و عوارض ناشی از دیابت

چای بابونه از جمله دمنوش مناسب دیابتی­‌هاست. یکی از فواید اثبات شده دمنوش بابونه کاهش قند خون در بیماران مبتلا به دیابت است. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان‌دهنده آن است که ترکیبات موجود در چای بابونه موجب بهبود سطح پروفایل گلیسمی، چربی و سطح استرس اکسیداتیو در افراد مبتلا به دیابت می‌شود و عوارض ناشی از دیابت را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از پوکی‌استخوان

با افزایش سن بافت استخوان دستخوش تغییر خواهد شد و رفته‌رفته تراکم استخوان تحلیل می‌رود. با ازدست‌دادن استحکام بافت استخوان، خطر شکستگی استخوان و حالت خمیدگی آن افزایش پیدا خواهد کرد.

مطالعاتی که در سال ۲۰۲۲ انجام شد نشان می‌داد دمنوش بابونه به دلیل داشتن خاصیت درمان استروئیدی از پوکی‌استخوان در موش‌ها جلوگیری کرده است. دراین‌بین اثرات آنتی‌اکسیدانی فلاونوئیدهای موجود در بابونه می‌تواند از پوکی‌استخوان در انسان‌ها نیز جلوگیری کند.

چای بابونه یک ضدالتهاب قوی است

التهاب، واکنش سیستم ایمنی در مقابله با عفونت‌هاست. چای بابونه حاوی ترکیباتی است که التهاب را کاهش می‌دهد.

اگر التهاب طولانی‌مدت شود احتمال ابتلا به هموروئید، درد گوارشی، آرتریت، اختلالات خودایمنی، چاقی و افسردگی را افزایش می‌دهد.

بابونه یک ضدسرطان است

خاصیت ضد سرطانی این نوشیدنی نمونه‌ای از فواید دمنوش بابونه است. مطالعات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در بابونه ابتدا از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند و در نهایت عوارض بیماری سرطان را کاهش می‌دهد.

نتایج آزمایش‌های متعدد نشان از آن دارند که ترکیبات دمنوش بابونه از پیشرفت و رشد گلیوما، سرطان کبد، سرطان دهانه رحم و لوسمی پیشگیری خواهد کرد.

آرام‌بخش و بهبوددهنده کیفیت خواب

دم‌نوش بابونه از دمنوش های آرام‌بخش و خواص آن‌ها مستثنی نیست. در طی آزمایشی که در سال ۲۰۱۹ انجام گرفت، شرکت‌کننده‌هایی که به مدت ۲ تا ۴ هفته دمنوش بابونه مصرف می‌کردند دیگر به اختلال خواب دچار نبودند و سطح اضطراب­شان کاهش پیدا کرده بود.

رفع و بهبود اختلال خوابی که ناشی از استرس باشد با کمک ترکیبات چای بابونه میسر خواهد شد. در واقع بهبود کیفیت خواب و خاصیت آرام‌بخشی از فواید دمنوش بابونه است.

کاهش عوارض و علائم سرماخوردگی

مصرف دمنوش بابونه می‌تواند به کمک سیستم ایمنی بیاید. مصرف نوشیدنی‌های گرم مانند چای بابونه به تسکین برخی از علائم سرماخوردگی مانند گلودرد کمک  می‌کند.

درمان بیماری‌های پوستی خفیف

تحقیقات نشان می‌دهد که محصولات موضعی حاوی بابونه موجب درمان بیماری‌های پوستی خفیف خواهد شد؛ مانند: درمان آکنه، ترمیم پوست حساس، کاهش کم‌آبی پوست و بیماری‌های ضدالتهابی، ضد حساسیت و ضدمیکروبی.

موارد احتیاط و منع مصرف دمنوش بابونه

همان‌طور که می‌دانید دمنوش‌ها بهترین نوشیدنی جایگزین برای چای هستند اما مصرف این نوشیدنی‌ها نیز مستلزم رعایت برخی نکات است. به‌طورکلی نوشیدن چای بابونه برای اکثر افراد بی‌خطر است؛ اما افرادی که به گیاهان دارویی که از خانواده ابروسیا و گل داوودی هستند، حساسیت دارند، بهتر است که این دمنوش را با احتیاط بیشتری مصرف کنند.

بابونه می‌تواند با داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد. استفاده از چای بابونه به‌عنوان جایگزینی برای درمان‌های پزشکی اثبات شده بی‌خطر نیست. اگر کسی دارویی مصرف می‌کند، باید از پزشک خود در مورد تداخلات احتمالی با چای بابونه سؤال کند.

بی‌خطر بودن نوشیدن چای بابونه برای کودکان خردسال، زنان باردار، مادران شیرده و افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا کلیوی ثابت نشده است؛ بنابراین رعایت جانب احتیاط در مصرف این نوشیدنی بسیار مهم خواهد بود.

کلام آخر

گیاهان زیادی در سراسر جهان یافت می‌شوند که دارای خاصیت دارویی و درمانی هستند که استفاده از آن‌ها عوارض کمتری نسبت به داروهایی شیمیایی دارد. از این رو ما در مجله عالیس خواص و فواید گیاهان دارویی و فراورده‌های آن را بررسی کرده‌ایم. بابونه نمونه‌ای از گیاهان دارویی مفید است که طیف درمانی گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. خاصیت ضدالتهابی، بهبوددهنده کیفیت خواب، کنترل اضطراب و استرس و کاهش قند خون نمونه‌ای از فواید اثبات شده دمنوش بابونه است.

سؤالات متداول

چای بابونه چه فایده‌ای دارد؟

کاهش عوارض قاعدگی، قند خون و استرس اکسیداتیو و التهاب و بهبود کیفیت خواب نمونه‌ای از فواید دمنوش بابونه است.

آیا نوشیدن هر روزه دمنوش بابونه عوارض دارد؟

دمنوش بابونه از جمله چای‌های گیاهی سالم است که عوارض خطرناکی پس از نوشیدن این چای به وجود نخواهد آمد؛ اما خانم‌های باردار، شیرده، کودکان و کسانی که سابقه آلرژی شدید دارند، بهتر است که چای بابونه را با احتیاط و هر چند وقت یک‌بار بنوشند. همچنین اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید پیش از نوشیدن دمنوش بابونه با پزشک خود مشورت کنید.

آیا دمنوش بابونه برای درمان تمامی بیماری‌های پوستی مفید است؟

خیر. ترکیبات گیاه بابونه که در ساخت کرم، لوسیون، پماد و سایر داروهایی پوستی به کار می‌رود برای درمان بیماری‌های خفیف پوستی بسیار مفید است.

تگ های مرتبط

ارسال نظر