برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه خورش گوشت قلقلی در ادامه باما همراه باشید.

سایت شماره یک:
خورش گوشت قلقلی یکی از انواع خورش‌های خوشمزه و لذیذ است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود، این خورش خوش طعم که طرفداران زیادی دارد را می‌توانید خیلی راحت درست کنید و برای پذیرایی و مهمانی‌ها از آن استفاده کنید. 

 

مواد لازم مقدار مواد
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
پیاز رنده شده ۱ عدد
پیاز خرد شده ۱ عدد
نمک و زرد چوبه نصف قاشق چای خوری از هر کدام
فلفل سیاه و پاپریکا نصف قاشق چای خوری از هر کدام
پودر زیره نصف قاشق چای خوری
ارد نخود چی یا پودر سوخاری ۲ قاشق غدا خوری
گوجه فرنگی ۳ عدد
بادمجان متوسط ۳ عدد
روغن به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
برنج ۱ پیمانه برای هر نفر
زعفران دم کرده برای تزئین برنج به مقدار لازم
خلال پسته برای تزئین برنج به مقدار لازم
نعنا و ریحان و گشنیز تازه برای تزئین به مقدار لازم
لیمو ترش برای تزئین ۳ تا ۴ برش حلقه‌ای
طرز تهیه خورش گوشت قلقلی
مرحله ۱: مخلوط کردن گوشت چرخ کرده با پیاز رنده شده
ابتدا گوشت چرخ کرده را داخل یک ظرف بریزید بعد پیاز را پوست بگیرید، بشورید، با رنده ریز رنده کنید و به گوشت چرخ کرده اضافه کنید، حسابی با هم مخلوط کنید، ورز دهید تا عطر و طعم پیاز به خورد گوشت برود و بافت یک دستی تشکیل شود.

 

مرحله ۲: اضافه کردن ادویه‌ها و مخلوط کردن با مواد
سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پاپریکا و پودر زیره است به مقدار دلخواه و با توجه به ذائقه خودتان به مواد اضافه کنید، دوباره مخلوط را خوب ورز دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و کاملاً به خورد گوشت چرخ کرده برود.

 

مرحله ۳: اضافه کردن آرد نخودچی به مواد و ورز دادن مخلوط
سپس مقداری آرد نخودچی را روی مواد بریزید، حسابی ورز دهید تا بافت مخلوط تشکیل شده کمی منسجم شود به جای آرد نخودچی می‌توانید از پودر سوخاری استفاده کنید و روی مواد بریزید، بعد مخلوط مواد را ورز دهید تا همه مواد با هم خوب مخلوط شوند‌.

 

مرحله ۴: استراحت گوشت چرخ کرده در یخچال
بعد از این که گوشت را خوب ورز دادید، روی ظرف را بپوشانید و آن را در یخچال قرار دهید سپس اجازه دهید تا گوشت چرخ کرده به مدت یک ساعت استراحت کند و خوب جا بیفتد، طوری که گوشت کاملاً مزه‌دار شود و بافت آن منسجم شود.

 

مرحله ۵: خرد کردن بادمجان‌ها و ریختن نمک روی آن‌‌ها
در این فاصله بادمجان‌ها را پوست بگیرید، سر و ته آن را جدا کنید، بعد بادمجان‌ها را از وسط برش دهید، دوباره آن‌ها را نصف کنید و داخل یک ظرف قرار دهید، روی آن‌ها مقداری نمک بپاشید، اجازه دهید تا به مدت نیم ساعت بمانند تا تلخی آن‌ها گرفته شود.

 

مرحله ۶: قرار دادن بادمجان‌ها در آب نمک برای گرفتن تلخی آن‌ها
برای گرفتن تلخی بادمجان‌ها می‌توانید مقداری آب داخل یک ظرف بریزید، بعد کمی نمک به آن اضافه کنید و مخلوط کنید، سپس بادمجان‌های خرد شده را داخل آن بریزید، اجازه دهید تا بادمجان‌ها به مدت نیم ساعت در آب بمانند و تلخی آن‌ها گرفته شود.

 

مرحله ۷: سرخ کردن بادمجان‌ها در تابه
بعد از آن بادمجان‌ها را آبکشی کنید، با پارچه خشک کنید، سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود بعد بادمجان‌ها را در تابه با روغن داغ سرخ کنید وقتی یک طرف بادمجان‌ها سرخ شد آن‌ها را برگردانید.

 

مرحله ۸: سرخ کردن طرف دیگر بادمجان‌ها و برداشتن از روی حرارت
سپس اجازه دهید تا طرف دیگر بادمجان‌ها هم خوب سرخ و طلایی شود سپس تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، بادمجان‌ها روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود بعد ظرف گوشت چرخ کرده را از داخل یخچال بیرون بیاورید.

 

مرحله ۹: فرم دادن به گوشت چرخ کرده و گرد کردن آن‌ها
سپس در همان تابه که بادمجان‌ها را سرخ کردید یا در یک تابه دیگر مقداری روغن بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود سپس مقداری از گوشت چرخ کرده به اندازه یک گردو را بردارید، کمی ورز دهید، با دست به آن فرم دهید و گرد کنید.

 

مرحله ۱۰: سرخ کردن گوشت‌های قلقلی در روغن داغ
همه گوشت را به همین روش آماده کنید سعی کنید گوشت قلقلی‌ها هم اندازه و هم شکل باشند، سپس در تابه بریزید، با روغن داغ سرخ کنید، گوشت قلقلی‌ها را داخل تابه هم بزنید تا همه قسمت‌های آن‌ها به یک اندازه سرخ شوند بعد تابه را از روی حرارت بردارید.

 

مرحله ۱۱: خرد کردن و تفت دادن پیازها
سپس یک پیاز درشت را پوست بگیرید، به شکل خلالی و باریک خرد کنید، بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود سپس پیازها را در روغن داغ تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند و بافت آن‌ها نرم شود.

 

مرحله ۱۲: اصافه کردن و تفت دادن ادویه‌ها و رب گوجه فرنگی
سپس ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پاپریکا و پودر زیره است به پیازها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود، سپس مقداری رب گوجه فرنگی را در تابه بریزید، خوب تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود و رنگ باز کند.

 

مرحله ۱۳: اضافه کردن آب و چیدن حلقه‌های گوجه فرنگی در ظرف
وقتی رب گوجه فرنگی خوب سرخ شد و رنگ آن تغییر کرد، مقداری آب در تابه بریزید و اجازه دهید تا بجوشد در این فاصله گوجه فرنگی را تمیز بشورید، به شکل حلقه‌ای برش بزنید وقتی آب شروع به جوشیدن کرد گوجه‌ها را داخل ظرف بچینید.

 

مرحله ۱۴: چیدن بادمجان سرخ شده و گوشت قلقلی‌ها در تابه
بعد از این که گوجه‌ها را ته ظرف چیدید بادمجان‌های سرخ شده را روی آن‌ها قرار دهید سپس گوشت قلقلی‌های سرخ شده را هم روی بادمجان‌ها قرار دهید، در ظرف را ببندید، اجازه دهید تا همه مواد به مدت نیم ساعت با هم بپزند و خوب جا بیفتند.

 

مرحله ۱۵: ریختن خورش گوشت قلقلی در ظرف و تزئین آن
وقتی همه مواد خوب با هم پختند ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی از حرارت اولیه آن کم شود، سپس خورش گوشت قلقلی را داخل ظرف مناسب بریزید، بعد آن را با چند برگ نعنا، ریحان، گشنیز و چند برش لیمو ترش تزئین کنید.

 

مرحله ۱۶: ریختن برنج در ظرف و تزئین آن
سپس برنج را هم که همزمان با پخت خورش آماده کرده‌اید و خوب پخته است داخل ظرف دیگری بریزید، بعد با مقداری زعفران دم کرده غلیظ و خلال پسته آن را تزئین کنید، برای تزئین برنج و خورش طبق سلیقه و ذائقه خودتان از مواد متنوع استفاده کنید. در آخر خورشت گوشت قلقلی را به عنوان یک غذای خوش طعم همراه با برنج زعفرانی، ته دیگ، سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.
تگ های مرتبط

ارسال نظر