عضو شورای استانی بدخشان افغانستان اعلام کرد که گروه طالبان با تصرف شهرستان «واخان» بر تنها مرز این کشور با چین نیز تسلط یافتند.

سایت شماره یک:
به گزارش منیبان، «عبدالله ناجی نظری» روز یکشنبه به رسانه های محلی افغانستان گفت که گروه طالبان در ادامه پیشروی های خود به منطقه مرزی این کشور با ایالت «سین کیانگ» چین رسیده اند.

وی افزود که این شهرستان بدون هیچگونه درگیری به دست طالبان افتاده و نیروهای امنیتی آن به طرف تاجیکستان عقب نشینی کرده اند.

منطقه صعب العبور "گذرگاه واخجیر" در ارتفاع ۴ هزار و ۹۲۳ کیلومتری کوه هندوکش و یا دالان واخان قرار دارد و نقطه پایان مرزی افغانستان با چین است که امروز به کنترل طالبان در آمد.

دولت چین نگران حضور جنگجویان ایغوری در استان بدخشان افغانستان و فعالیت گسترده آنها است که با نفوذ از شهرستان واخان می توانند امنیت این کشور را تهدید کنند.

گروه طالبان پیش از این بر مرزهای افغانستان با تاجیکستان، دو مرز تجارتی با جمهوری اسلامی ایران، یک مرز تجارتی با پاکستان و مرز ترکمنستان در هرات نیز تسلط یافته اند.

امنیت تنگه دالان واخان افغانستان در نقطه تقاطع پروژه جدید جاده ابریشم با گذرگاه اقتصادی چین و پاکستان از نگاه کارشناسان مسائل بین الملل از اهمیت ویژه ای برای دولت چین ارزیابی می شود.

تگ های مرتبط

ارسال نظر