سایت شماره یک:

مشهد، کیش و تبریز ۳ شهر مهم و پرطرفدار در ایران هستند. اهمیت هر کدام از این شهرها متفاوت است. مشهد به خاطر وجود حرم مطهر به پایتخت معنوی تبدیل شده است. جزیره کیش به دلیل منطقه آزاد بودن پراهمیت شده است. تبریز پایتخت تاریخی ایران و شهر اولین‌ها است.

 

جاذبه‌های دیدنی هر شهر با شهر دیگر متفاوت خواهد بود. اگر شما کمی کنجکاو و ماجراجو باشید دیدن جاذبه‌های گردشگری در هر شهر برایتان جذاب خواهد بود. این جذابیت‌ها برای هر سلیقه به یک نوع تعریف خواهند شد. مجموع جاذبه‌های گردشگری تمدن، هویت و فرهنگ کشورمان را نشان خواهد داد. با www.jabama.com همراه باشید تا جاذبه‌های این ۳ شهر مهم را بیشتر بشناسید.

مدرسه دودر؛ مشهد

مدرسه یوسفیه مشهد از بناهای تاریخی دوره تیموریان است. این مدرسه به مدرسه دودر یا دودرب معروف شده است. مدرسه دودر علوم دینی را به شاگردان آموزش می‌داده است.

دلیل اینکه مدرسه را دودر می‌نامند داشتن دو ورودی در شرق و غرب مدرسه است. ساختمان مدرسه با سبک دوره تیموریان بنا شده است.

میر یوسف خواجه بهادر ملقب به غیاث‌الدین این مدرسه علوم دینی را بنیان‌گذاری کرده است. ساخت مدرسه به دست میریوسف نام مدرسه را به بانی آن یوسفیه معروف کرد. زمان ساخت مدرسه میرزا شاهرخ سلطنت می‌کرده است. مکانی که برای ساخت در نظر گرفته شد حاشیه بازار زنجیر مشهد بوده است.

ساختمان در زمینی به وسعت ۵۰۰ متر مربع ساخته شده است. بنای مدرسه دو طبقه دارد که بالای سی حجره را در خود جای داده است. چهار ایوان این مدرسه معماری تیموری را به نمایش می‌‌گذارد. تزئیناتی مانند کاشی‌کاری و نقوش در این ساختمان به کار رفته است.

کتیبه سردر با خط ثلث نوشته شده است. نام پادشاه و نام بانی ساختمان روی کتیبه حک شده است. سال احداث نیز در این کتیبه آمده است. مدرسه دو گنبد آبی رنگ دارد. گنبدها در دو ضلع جنوب شرقی و غربی خودنمایی می‌کند. این بنا تا به امروز چند بار مرمت و بازسازی شده است.

در صورتی که مسافر مشهد هستید،‌ نباید نگرانی از بابت اقامت در مشهد داشته باشید. این شهر به لطف مسافران زیادی که هرساله دارد میزبان انواع مختلفی از اقامتگاه‌ها و هتل‌ها است. بیشتر این اقامتگاه‌ها به شکل آنلاین قابل رزرو هستند.

موزه نان؛ مشهد

02

 

نان در کشور ما نماد فرهنگ و هویت ایران است. نوع سنتی آن سلامت بالایی دارد. این نماد فرهنگ پایه اصلی تغذیه را تشکیل می‌دهد. ترویج استفاده از نان سنتی باعث ایجاد موزه نان در شهر مشهد شده است.

موزه نان اولین موزه تخصصی در خاورمیانه است. اولین موزه نان در جهان در کشور آلمان ساخته شده است. آبان ماه سال ۱۳۹۰ موزه با کمک بخش خصوصی افتتاح شد. موزه نان تمامی مراحل پخت نان را به نمایش گذاشته است.

بذرافشانی، گندم چینی و خرمن‌کوبی مراحل اولیه تهیه نان است. دستاس، آسیاب آبی و آسیاب بادی ابزاری هستند که در پخت نان از آنها استفاده می‌شود. این موزه پخت انواع نان مانند سنگک، تنوری ساج و تنوری سفال را برای نمایش به عموم به کار برده است.

آیین‌های خراسانی رقص اپر را دارد. این رقص از باورهای زراعی مردم منطقه سرچشمه گرفته است. موزه نان مشهد در بزرگراه آسیایی قرار دارد. موزه در یک کارخانه گندم ساخته شده است.

پایاب؛ کیش

برخلاف باور بیشتر مردم که جزیره کیش را تازه ساز می‌دانند این جزیره قدمت زیادی دارد. قدمت آن از گنجینه‌های تاریخ آن کاملا مشهود است. گوشه و کنار جزیره آثار زیادی دارد که باعث شده گردشگران زیادی به این جزیره سفر کنند. پایاب یکی از این دلایل است.

پایاب به راهروها و دهلیزهایی می‌گویند که شیب تندی داشته باشد. این راهروها و دهلیزها در کنار دهانه چاه قنات باید وجود داشته باشند. پایاب‌ها معمولا چند پله برای رسیدن به سطح آب جاری دارند. تعداد پله‌ها به عمق چاه وابسته است. هرچه عمق بیشتر باشد پله‌ها بیشتر خواهند بود.

پایاب جزیره کیش از آثار ارزشمند این جزیره و ایران است. تازگی این اثر بازسازی نیز شده است. سطح پایاب به دلیل تابش نور کاملا روشن است. این روشنایی به دلیل زاویه حفر دهلیز ایجاد شده است.

این پایاب به دلیل محوطه خنکی که دارد برای استراحت روزهای گرم مناسب است. دلیل خنک بودن محوطه وجود آب خواهد بود. قدمت پایاب کیش به دو هزار سال می‌رسد. برای رسیدن به این محوطه دوهزارساله  باید به میدان المپیک کیش بروید. وارد بلوار المپیک شوید با یک تاکسی خود را به پایاب برسانید. نزدیک پایاب رستوران و چایخانه نیز قرار دارد. این روزها به لطف فناوری اقامت در کیش بسیار راحت شده است. شما ‌می‌توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن جاباما به راحتی اقامتگاه یا هتل مورد نظر خود را انتخاب و رزرو کنید.

شهر باستانی حریره؛ کیش

03

یکی دیگر از اسناد که نشان از قدمت جزیره کیش در استان هرمزگان است شهر باستانی حریره خواهد بود. شهر باستانی حریره خانه‌های ویران شده‌ است. بازمانده این خانه‌ها وجود زندگی در این جزیره را در سال‌های گذشته نمایان می‌کند. شهر باستانی سه بخش اعیانی، کارگاهی و حمام دارد.

مطابق اسناد موجود حریره میان قرون پنج تا ده هجری قمری ایجاد شده است. سال ۱۳۷۶ اول شهریور این شهر در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. این شهر از توابع شهرستان بندرلنگه است. وسعت شهر حریره ۱۲۰ هکتار برآورد شده است.

حریره در شمال جزیره کیش ساخته شده است. اشیای تاریخی و باارزشی در این شهر باستانی پیدا شده است که فرهنگ غنی جزیره را به منصه ظهور می‌گذارد.

برج آتش‌نشانی؛ تبریز

پایتخت فرهنگی ایران شهر تبریز است. این شهر شاعر، ادیب و مشاهیر زیادی دارد. این پایتخت فرهنگی در کنار مشاهیر آثار باستانی فراوانی نیز دارد. یکی از این آثار برج آتش‌نشانی تبریز است. این برج به زبان محلی برج یانقین خوانده می‌شود. برج آتش‌نشانی نمونه نادر و کمیاب در نوع خود است.

ارتفاع برج ۲۳ متر ثبت شده است. در زمان قدیم از این برج برای دیده‌بانی استفاده می‌شده است. نگهبان برج بالای بنا می‌ایستاده تا در صورت آتش‌سوزی زنگ را به صدا درآورد. برج آتش‌نشانی تقاطع خیابان خاقانی و بهادری است. دستگاه خاموشی آتش، پمپ آب، پمپ مسی دوطرفه، ماشین اطفا حریق و لوازم دیگر در محوطه ایستگاه آتش‌نشانی قرار گرفته است.  این لوازم به دوره حکومت قاجار مرتبط هستند و این شهر از این دوره به این ادوات مجهز شده است.

بازار شیشه‌گرخانه؛ تبریز

مهم‌ترین بازار تبریز بازار شیشه‌گرخانه است. این بازار لقب بازار ثروت‌مند را به خود اختصاص داده است. شیشه‌گرخانه زمانی محل ارائه شیشه و ظروف بلور بوده است. رسیدن به این بازار از دو سرا امکان‌پذیر بوده است. خیابان‌های تربیت و شهدا این بازار را احاطه کرده‌اند. بازار در میدان ساعت تبریز قرار گرفته است.

بازار تاریخی شیشه‌گر آثار ملی ایران است. چند سالی می‌شود که بازار شیشه‌گرخانه تغییر کاربری داده است. این بازار دیگر شیشه‌گری و ظروف بلور ندارد. لازم به ذکر است که گفته شود بنا و ساختمان بازار هیچ تغییری نکرده است. زمانی این بازار محل تجمع اهالی فرهنگ و ادب نیز بوده است.

هر کدام از آثار باستانی که امروزه به جامانده نشان از وجود تمدن در ایران دارد. تمدن نمونه‌ای از فرهنگ مردم بومی است. این فرهنگ به زبان ساده امکانات زندگی مردم را معرفی می‌کند. تمدن در مجموع به معنای یک‌جا‌نشین شدن است. واژه تمدن را می‌توان به معنی استانداردهای رسمی اجتماعی نیز معنا کرد.

تگ های مرتبط

ارسال نظر