لژیونر هندبال زنان ایران از چرایی عدم حضورش در تیم ملی علی‌رغم درخشش در تیم باشگاهی‌اش در ترکیه صحبت کرده است.

سایت شماره یک:

به گزارش "ورزش سه" راضیه جانباز هندبالیست اصفهانی که فصل گذشته در لباس سپاهان در لیگ برتر درخشید و سپس ماجرای علاقه او به پرسپولیس حسابی خبرساز شده بود، برای فصل جدید به لیگ ترکیه رفته و در تیم آنادولو اسپور به میدان می‌رود؛ تیمی که با جذب 4 بازیکن ایرانی به دنبال فتح لیگ ترکیه و صعود به باشگاه‌های اروپا است.

به واسطه درخشش جانباز در تیم آنادولو و هم‌چنین عدم حضور در جمع ملی‌پوشان ایران برای حضور در رقابت‌های جهانی گفتگویی با او داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

از وضعیت‌تون در لیگ ترکیه بگو؛ شرایط آنادولو چطور است و به لحاظ دستمزدی و سطح فنی چقدر بین ایران و ترکیه تفاوت می‌بینی؟

جانباز: شرایط من به شخصه تو تیم آنادولو خیلی خوب و بسیار باثبات بوده و امسال از نظر دفاعی عملکردم قابل توجه بود؛ من در هر بازی میانگین 5.5 گل را دارم. خوشبختانه مورد اعتماد سرمربی تیم قرار گرفتم و خداراشکر به مرور زمان توانستیم به یک تیم یکدست تبدبل شویم و در جمع مدعیان لیگ قرار گرفتیم و حالا برای هیچ رقیبی تیم ما، تیم آسونی به شمار نمی‌آید.

درباره موضوع دستمزد هم، دستمزد ما در لیگ ترکیه به یورو بوده و اصلا قابل مقایسه با ایران نیست چون پایه مبلغ قرارداد در ترکیه ماهانه 850 یورو بوده که حدود 28 میلیون تومان می‌شود که در ایران مبلغ قرارداد یک بازیکن در طول فصل است! از نظر فنی هم لیگ ترکیه در رقابت‌های اروپایی یک سهمیه دارد و 2 تیم در جام اتحادیه اروپا و هم‌چنین 2 تیم در جام کشورهای در حال توسعه سهمیه حضور دارند. همین موضوع سبب آن شده تا تیم‌های ترکیه‌ای بازیکنای تراز اول زیادی را جذب کنند.

با فاطمه خلیلی، الناز قاسمی و نوریه عباسی در تیم آنادولو هم‌تیمی هستی؛ از این هم‌تیمی شدن در خارج از ایران بگو.

جانباز: بله با بچه‌ها هم تیمی هستم و آن‌ها هم در تیم‌مان شرایط خیلی خوبی را دارند؛ سطح لیگ ترکیه اصلا قابل مقایسه با ایران نیست، مسابقات بسیار نزدیک برگزار می‌شود و نمی‌شود تشخیص داد که تا لحظه آخر کدام تیم برنده می‌شود.

ماجرای اختلاف‌تان با سرمربی و مدیرفنی تیم ملی چه بوده و این‌که بعد از دعوت به اردوی ملی برای بازی‌های آسیایی نرفتی و بعد از آن هم که دیگر اسمت در جمع مدعوین قرار نگرفت.

جانباز: من برای مسابقات آسیایی در شرایط مناسبی نبودم و فکر می‌کنم یک بازیکن باید با تمام وجود برای تیم کشور بتواند بازی کند، اما در آن زمان بنا به تصمیم شخصی تصمیم گرفتم در بازیای آسیایی شرکت نکنم؛ بعد از رفتن به لیگ ترکیه، شرایط من به طرز غیرقابل‌باوری تغییر کرد. در بالاترین حد عملکرد ممکن قرار گرفتم و در لیگ ترکیه توانستم یکی از مهره‌های اصلی تیم شوم. بعد از کسب سهمیه جهانی و علاقه نایب رئیس به بازگشت من، از مهرماه تمام ذهن و فکر من بازی‌های جهانی شده بود و هر روز در کنار فاطمه خلیلی بازی‌ها را برای خودمان آنالیز می‌کردیم. نقطه ضعف من عملکرد دفاعی بود که سعی کردم در این مدت این نقطه ضعف را برطرف کنم.

لیست تیم ملی آمد و در کمال تعجب من در این فهرست نبودم، آن‌هم در شرایط این‌که نایب رئیس بسیار پیگیر این بودند که من بتوانم واکسن بزنم اما بعد از آن‌که پیگیری هم کردم گفتند مربی به دلیل یکسری از مسائل من را دعوت نکرده که مشخص هم نشد آن‌ها چه بوده است.

شنیدیم حتی درخواست حضوری کوتاه‌مدت برای ارزیابی عملکردت را در تیم ملی داشتی؟!

جانباز: بله من به آن‌ها گفتم حاضر هستم که یک ساعت به سر تمرین بیایم و شما بعد از آن اگر دیدید که من مشکل فنی دارم، اسمم را خط بزنید اما حاضر نشدند که من حتی در اردو شرکت کنم؛ فکر می‌کنم آن‌ها من را از دست دادند و نه من آن‌ها را؛ چون حتی مربی تیم ترکیه وقتی این خبر را شنید برای او باورکردنی نبود. موضوع بسیار عجیبی بود، چون خیلی میتونستم به تیم کمک کنم و این موضوع به طرز شدیدی مغرضانه بود.

احتمال این‌که دوباره در لباس تیم ملی شما رو ببینیم وجود دارد یا خیر با کادرفنی فعلی شما رو در تیم ملی نمی‌بینیم؟

جانباز: من در واقع هیچ اختلافی با هیچکس ندارم اما مدیر فنی تیم بدون در نظر گرفتن اینکه مسابقات جهانی اعتبار و آبروی یک رشته به شمار می‌آید، در بعضی از پست ها بازیکنانی را انتخاب کردند که حتی توانایی دویدن در زمین مسابقه را هم نداشتند و با اسم بازیکن چپ دست بازیکنانی را به مسابقات جهانی بردند که حتی 1 گل هم نتوانستند بزنند که این در هندبال یک فاجعه است که بازیکن طی 15 دقیقه حضور در زمین حتی نتواند یک گل بزند.

شما مقصر را مدیرفنی می‌دانی؟

جانباز: بله، ایشان باید پاسخگوی یک ملت باشنند چرا که بازیکنانی را انتخاب کردند که هیچ بار فنی نداشته و حتی در لیگ برتر ایران هم تیمی ندارند؛ در نهایت در مسابقات جهانی هم در همان پست‌های بازیکنان چپ دست، از بازیکنان دست راست استفاده کردند و این مسئله باعث نمایش بسیار ضعیف ایران شد. انتخاب بعضی از بازیکنان بسیار سلیقه‌ای و براساس میزان علاقه به بازیکنان بود و در آن عدالت رعایت نشده بود. برای بازی کردن دوباره در تیم ملی با این کادر هر چقدر هم در سطح عالی قرار داشته باشی، برای آن‌ها اهمیتی ندارد چون به تیم ملی به عنوان یک مسئله شخصی نگاه می‌کنند.

به عنوان یک هندبالیست، شرایط تیم ملی را در مسابقات جهانی چطور می‌بینی و برای اولین تجربه عملکرد همبازیان‌تون راضی‌کننده بوده یا خیر.

جانباز: تیم ملی هندبال ما بسیار قوی‌تر و جسورتر از آن‌چه در مسابقات دیدید، است و این مشکل را فقط کادرفنی به وجود آورد؛ بسیاری از بازیکنان ما عملکرد خوبی داشتند اما به نظر من به جز فاطمه خلیلی در درون دروازه، آرزو کیان‌آرا در بین بازیکنان بی‌نظیر و نترس بازی کرد. بعد از بازگشت، کادرفنی باید پاسخگوی عملکردشان باشند چون به نظر من اصلا مناسب هدایت ملی در این سطح نبودند و امیدواریم از مربی خارجی در آینده استفاده شود چون رئیس فدراسیون ما بسیار در مسئله زنان حمایت کردند و برای آن‌ها تیم ملی زنان بسیار بااهمیت است و امیدوارم پیگیر این موضوع باشند.

درباره رقبای تیم ملی زنان هندبال ایران نظرتان چیست؟

جانباز: ببینید در بین تیم‌های آسیایی، سطح ما بسیار از نظرفنی بالاتر از ازبکستان است؛ تیم ملی ما با این کادرفنی، 4 بار به ازبکستان باخته و این قابل‌توجیه نیست چرا که مربی نتوانسته بعد از 4 شکست یک تیم را که اصلا در حد و اندازه ایران هم نیست، آنالیز کند؛ بچه‌های تیم ملی همه در حد خودشان و حتی بالاتر از توان‌شان با غیرت جنگیدند و هیچ‌جوره نمی‌توان به بازیکنان اصلی خرده گرفت.  

حالا لژیونر شدن را هم تجربه کردی، رویای بعدی که در ذهن‌تان دارید، چیست؟

جانباز: برای نیم‌فصل از دو تیم ترکی ازمیر بیوک شهیر و تکیرداگ پیشنهاداتی را در لیگ ترکیه دارم اما یک پیشنهاد هم از لیگ مجارستان آمده که در حال بررسی آن هستم؛ اگر بتوانم به مجارستان بروم و انتقالم به این باشگاه نهایی شود، بدون‌شک بزرگ‌ترین اتفاق زندگی‌ام رقم خواهد خورد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر