لاشا تالاخادزه با ثبت رکوردهای جدید در مسابقات جهانی ازبکستان، یک گام دیگر خودش را به رکورد رویایی نیم‌تُن نزدیک کرد.

سایت شماره یک:

به گزارش "ورزش سه"، پادشاه بی‌چون و چرای دسته فوق‌سنگین وزنه‌برداری جهان در 5 سال اخیر لاشا تالاخادزه گرجستانی بود؛ مردی که در 28 سالگی به مرز ثبت یک رکورد خارق‌العاده رسیده و بعید نیست در یکی،‌ دو سال آینده 500 کیلوگرم را در مجموع حرکات یکضرب و دوضرب به نام خود ثبت کند.

جدیدترین هنرنمایی غول گرجستانی به مسابقات امروز دسته فوق سنگین رقابت های جهانی 2021 بود که در ازبکستان برگزار می شد. با اینکه علی داوودی بعد از نایب قهرمانی در المپیک میلی به حضور در مسابقات جهانی نشان نداد، تالاخادزه با انگیزه ای دوچندان نسبت به المپیک پای به رویداد جهانی گذاشت.

این وزنه بردار فوق سنگین گرجستانی که اولین بار با شکست بهداد سلیمی در المپیک 2016 ریو و قهرمانی در این رقابت ها نام خود را بر سر زبان ها انداخت، در سال های اخیر قهرمان بلامنازع وزنه برداری دنیا بوده و هر بار که روی تخته آمده، رکوردهای خود را هم افزایش داده است. 

او که در المپیک با 223 کیلو در یکضرب و 265 کیلو در دوضرب رکورد مجموع 488 کیلو را به نام خود ثبت کرده بود، امروز بعد از قطعی کردن مدال طلای خود با ثبت وزنه 218 کیلوگرم در یکضرب، برای زدن رکوردی جدید روی تخته آمد. 225 کیلوگرم آنقدر راحت از سوی تالاخادزه مهار شد که گویا او می توانست حداقل 5 کیلو بیشتر از این را هم بر روی دست خود مهار کند.

 

در دوضرب هم شرایط به همین منوال بود و تالاخادزه که سال گذشته از رکورد حسین رضازاده یعنی 263.5 کیلو هم عبور کرده بود و در تاریخ نام خود را جاودانه کرده بود، امروز پشت وزنه 267 کیلوگرمی ایستاد. بازهم این غول گرجستانی بدون نقص وزنه را مهار کرد تا یک بار دیگر رکوردشکنی کند.

نکته مهم و کلیدی درباره تالاخادزه روند پیشرفت او در سال های اخیر بوده که باعث شده هر سال او با اینکه رقیبی را نزدیک به خود نمی بیند، وزنه های سنگین تری را مهار کند. شاید حتی یک بار هم در خاطر نداریم که این غول گرجستانی وزنه ای از دستش رها شده باشد و با ناکامی تخته را ترک کند.

اما حالا رسیدن به یک رویای دیرینه برای لاشا تالاخادزه اتفاقی قابل دسترس به حساب می آید. با اینکه حسین رضازاده از نظر رکوردی فاصله زیادی با مجموع 500 کیلوگرم داشت، اما دوران قهرمانی او هم این صحبت مطرح می شد که آیا روزی امکان دارد وزنه برداری به این رکورد جادویی برسد. حالا لاشا تالاخادزه همه کارشناسان را هم با رکوردهای شگفت انگیز خود انگشت به دهان کرده و به رکورد مجموع 492 کیلوگرم رسیده است. این یعنی فقط 8 کیلو تا ثبت رکورد باورنکردنی نیم‌تُنی توسط یک وزنه بردار باقی مانده است. 

تالاخادزه که هنوز از نظر سنی هم در سراشیبی قرار نگرفته و در 28 سالگی به اوج آمادگی خود رسیده، می تواند در یکی، دو سال آینده با هدف ثبت رکورد مجموع 500 کیلوگرم تلاش و تمرین کند. او در 5 سال اخیر که قهرمان جهان و المپیک بوده، قدم به قدم به این هدف بزرگ نزدیک شده و حالا تنها چند قدم کوتاه تا جاودانه شدن نامش در تاریخ باقی مانده است. 

همین حالا هم تالاخادزه و رکوردهایی که به نام خود ثبت کرده، شاید تا سال ها دست نیافتنی باشد، اما ثبت رکورد نیم‌تُنی یک اتفاق بزرگ در تاریخ ورزش جهان خواهد بود.

تگ های مرتبط

ارسال نظر