قرعه کشی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا یکی از عجیب ترین اتفاقات اخیر دنیای فوتبال بود.

سایت شماره یک:

به گزارش "ورزش سه"، میشائیل هسلشورت و آندره آرشاوین هر دو در آنجا حضور داشتند اما فوتبالیست سابق روس به عنوان یک مهمان ساده آمد در حالی که همراهش هنوز رئیس مسابقات یوفا است. مسائلی نظیر دلایل قرعه کشی دوباره لیگ قهرمانان، گوی های بد انتخاب شده، قربانی شدن ویارئال و اتلتیکومادرید و توضیحات بابت اتفاق های رخ داده بارها تکرار شد. البته این اولین بار نیست که چنین هیاهویی ایجاد می شود‌. 

اولین جام اروپا

 

در واقع این نوع مجادله منشا خود را از اولین قرعه کشی پیدا می‌کند. تشکیل اولین رقابت های اروپایی در سال 1955 بحث های زیادی را به وجود آورد. به ویژه آنجایی که یکی از برگزار کنندگان، روزنامه نگار فرانسوی ژاک فران، قرعه‌کشی را زیر سوال برد و بحث هایی را درباره آن مطرح کرد. 

بلاتر متهم می کند

سوء ظن ها، کنایه ها یا اتهامات صریح برای دهه ها مطرح بوده است، اما هیچ کدام به اندازه مسئله سپ بلاتر که پنج سال پیش اتفاق افتاد، تنش ایجاد نکرد. او صراحتاً یوفا را مورد هدف قرار داد و به خاطر شغلش یعنی ریاست فیفا این مسئله برد بیشتری پیدا کرد. بلاتر از سال 1998تا 2015 ریاست فیفا را برعهده داشت. او یکی از قرعه کشی های باشگاهی اروپا را زیر سوال برد اما یوفا پاسخ داد و تاکید کرد که هیچ گونه اشتباهی صورت نگرفته است. 

گوی های قرعه‌کشی

دمای توپ‌هایی که با آنها قرعه کشی می شود، سیستمی است که قابلیت دستکاری آن وجود دارد و این چیزی است که نمی‌توان خیلی آن را مورد آزمایش قرار داد. اما احمد چاکار، داور سابق ترکیه ای در سال 2013 ادعای دیگری را مطرح کرد. او مدعی شد که برخی گوی ها بعد از تماس با یک شی فلزی ارتعاشاتی را ایجاد می کند که باعث می شود از بقیه مجزا شوند. او حتی در یک برنامه تلویزیونی این مسئله را امتحان کرد و اتفاقاً نتیجه کارش هم مانند ادعایش در آمد. به ادعای او هدف یوفا این بود که باشگاه‌های متعلق به یک کشور با یکدیگر برخورد نکنند. بررسی برخی تصاویر نیز باعث می شود شک و شبهات درباره این ادعا بیشتر هم بشود. 

روبرتو کارلوس

صحنه روبرتو کارلوس در آگوست سال 2016 بسیار معروف است. جایی که مدافع سابق رئال مادرید در یکی از قرعه کشی ها شرکت کرد و به وضوح در حالی که با میزبان خود صحبت می کرد گوی ها را جابجا کرد. بعد از این اتفاق توضیحاتی در مورد این حرکت عجیب کارلوس ارائه شد که خیلی قابل باور به نظر نمی رسید اما از سوی تیم ها هم پیگیری انجام نشد تا اتفاق خاصی در این‌باره رخ ندهد. البته این موضوع به شدت توسط رسانه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و از آن به عنوان یک رسوایی یاد کردند اما در نهایت نتیجه ای حاصل نشد.

بلیت رم

در آوریل 2018 خبری منتشر شد که وب سایت باشگاه رم بلیت های بازی این تیم برابر لیورپول لیگ قهرمانان اروپا را به فروش می رساند و این اتفاق در حالی رخ داد که هنوز قرعه کشی انجام نشده بود. اما جالب اینجاست هنگام انجام قرعه کشی مرحله نیمه نهایی نیز این دو تیم به هم برخورد کردند که این اتفاق شبهات جدیدی را در بین هواداران دنیای فوتبال ایجاد کرد. اتفاقا آن دیدار در مرحله نیمه ‌نهایی یکی از تماشایی ‌ترین بازی‌ های تاریخ لیگ قهرمانان است و در نهایت این نماینده انگلیس بود که در مجموع با نتیجه نزدیک 7-6 پیروز شده و راهی دیدار فینال شد.

جام جهانی اسپانیا

فارغ از لیگ قهرمانان در قاره اروپا، قرعه کشی جام جهانی اسپانیا نیز اتفاقات عجیبی داشته و از این حیث فراموش نشدنی است. در تاریه 16 ژانویه 1982 و در مادرید، قرار بود با سیستم سنتی، قرعه کشی جام جهانی 82 در اسپانیا انجام شود. چند کودک در کنار گوی هایی بزرگی قرار گرفته و بعد از درآمدن هر توپ از داخل گردونه ها، آن توپ در اختیار مسئول فیفا قرار می گرفت تا نام تیم مذکور خوانده شود. قرعه اسکاتلند در سید اشتباهی قرار داشته و به طبع در گروه اشتباهی قرار گرفت. در نهایت سپ بلاتر جوان دستور تکرار قرعه کشی را داد که این اتفاق در آن مقطع به شدت مورد انتقاد همه قرار گرفت.

تردید در مورد گوی مورد نظر در لوکزامبورگ

اما اتفاقات جالبی در قرعه کشی جام فدراسیون لوکزامبورگ نیز رخ داد. این مراسم به طور زنده توسط یک حساب کاربری فیس بوک پخش می شد و فردی که مسئول برداشتن گوی های قرعه کشی بود، توپ ها را به دقت نگاه کرده و در ادامه آنها را رها می کرد تا گوی جدیدی بردارد. او 10 بار این کار را انجام داده و در نهایت به یکی از گوی ها رضایت داد که این کار او واکنش های زیادی را برانگیخت و بینندگان معتقد بودند او به دنبال قرعه مورد نظر خود بوده است.

البته مسئول برگزاری مراسم در ادامه توضیح داد که هر چقدر هم که گوی ها را جابجا کنند، نمی توان متوجه شد نام کدام باشگاه در کدام گوی قرار گرفته است و در واقع فرد مسئول نقشی در تعیین قرعه نداشته است.

نباید شانس را فراموش کرد

در نهایت نباید فراموش کرد که دیگر امکان برگزاری یک قرعه کشی واقعی و دقیق وجود ندارد. در همین لیگ قهرمانان قوانینی وجود دارد که با فلسفه قرعه کشی متناقض است؛ به عنوان مثال تیم های هم گروه یا هم کشور نمی توانند در مرحله یک هشتم در مقابل یکدیگر صف آرایی کنند. در واقع هر چقدر هم محدود، باید شانس و اتفاقات را در قرعه کشی در نظر گرفت و در نهایت مواردی مانند هفته گذشته باز هم در آینده رخ می دهد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر