سایت شماره یک:

آلمان به عنوان یک مقصد ایده آل برای دانشجویان بین المللی، بهترین فرصت ها را برای ادامه تحصیل و لذت بردن از زندگی در اختیار دانشجویان قرار می دهد. دلایل متعددی آلمان را به مقصدی مناسب برای دانشجویان خارجی تبدیل کرده است، از طرفی نیز، تحصیل در آلمان واقعاً مقرون به صرفه است. در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی خارج از اروپا، زندگی در آلمان به عنوان یک دانشجوی بین المللی هزینه کمتری دارد. با این حال، زندگی در یک کشور خارجی در حالی که دور از خانه هستید به این معنی است که شما باید مهارت های کاملی در مدیریت بودجه مالی خود داشته باشید.

تخمین زده شده است که هزینه زندگی دانشجویی در آلمان حدود ۸۵۳ یورو در ماه است. از آنجایی که تامین این هزینه، می تواند برای دانشجویان بین المللی سخت باشد، برنامه های متعددی به دانشجویان این فرصت را می دهد که از حمایت مالی در قالب بورسیه تحصیلی برخوردار شوند تا هزینه های آنها کاهش پیدا کند. در این مقاله، بورسیه های تحصیلی آلمان برای دانشجویان بین المللی را لیست کرده ایم تا شما با مطالعه ی آنها، اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

لیستی از بورسیه های برجسته دانشگاه های آلمان برای دانشجویان بین المللی:

۱.  بورسیه DAAD  

DAAD مخفف عبارت (Deutscher Akademischer Austauschdienst)، یا همان سرویس تبادل آکادمیک آلمان، یک سازمان مشترک از موسسات آموزش عالی آلمان است که مسئول ارتقای روابط دانشگاهی بین‌المللی است. این برنامه بر تبادل دانشجو، دانشگاهیان و محققان تمرکز دارد و به دانشجویان خارجی، دانشجویان فارغ التحصیل و محققان در آلمان بورسیه و کمک مالی ارائه می دهد.

بورسیه های DAADبه دانشجویانی تعلق می گیرد که می خواهند در یک دوره تحصیلی تمام وقت مدرک تحصیلی دریافت کنند. متقاضیان باید مقطع لیسانس خود را حداکثر در ۶ سال گذشته تکمیل کرده باشند و حداقل دو سال سابقه کار ثابت داشته باشند. مبلغ کمک هزینه ی این بورسیه۸۵۰ یورو ماهانه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و ۱۲۰۰ یورو ماهانه برای دانشجویان دکتری است.

اگر به پایگاه اطلاعات بورسیه DAAD مراجعه کنید، لیستی از تمام بورسیه های موجود و همچنین برنامه های متعدد ارائه شده توسط موسسات مختلف را خواهید دید.

۲. بورسیه بنیاد هاینریش بول آلمان

بنیاد هاینریش بول تقریباً ۱۲۰۰ بورسیه تحصیلی در سال به دانشجویان ممتاز، فارغ التحصیلان و دانشجویان دکتری از همه رشته ها و ملیت ها اعطا می کند. این دانشجویان باید در دانشگاه های دولتی یا دانشگاه های دیگری که مورد تایید دولت آلمان هستند، تحصیل کنند. افرادی که این بورسیه را دریافت میکنند باید دارای سوابق تحصیلی برجسته و مشارکت سیاسی و اجتماعی بوده و در عین حال به ارزش‌هایی مانند بوم‌شناسی، پایداری، دموکراسی، حقوق بشر، خودمختاری و همچنین عدالت پای بند باشند.

دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا در دوره کارشناسی ارشد، علاوه بر کمک هزینه های فردی، ۸۵۰ یورو در ماه دریافت خواهند کرد (کمک هزینه پرداخت شهریه هم ممکن است اعطا شود). دانشجویان اتحادیه اروپا در همان مقطع تحصیلی ۶۴۹ یورو به علاوه ۳۰۰ یورو کمک هزینه خرید کتاب، در ماه دریافت خواهند کرد. این کمک هزینه ها برای دوره عادی تحصیل با امکان تمدید برای یک ترم اضافی، اعطا می شوند.

از سوی دیگر، دانشجویان دکتری که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می آیند، ۱۲۰۰ یورو در ماه، علاوه بر ۱۰۰ یورو کمک هزینه فردی در هر ماه و سایر کمک هزینه های فردی (به استثنای هزینه شهریه) دریافت خواهند کرد. دانشجویان دکتری که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می آیند، ماهانه ۱۳۵۰ یورو به اضافه ۱۰۰ یورو کمک هزینه تحقیقاتی (به استثنای شهریه) دریافت خواهند کرد. این بورسیه به مدت دو سال با امکان تمدید دو بار به مدت نیم سال اعطا می شود.

۳. بورسیه ملی  DeutschlandStipendium

بورسیه ملی Deutschlandstipendium ، به دانشجویان ممتاز آکادمیک از تمام گوشه و کنار جهان کمک مالی می کند. این برنامه از دانشجویان در تمام دانشگاه های شرکت کننده در آلمان بدون در نظر گرفتن ملیت، درآمد شخصی یا والدین، حمایت می کند. این بورسیه تحصیلی از طریق همکاری سازمان های دولتی و خصوصی اعطا میشود که در آن شرکت ها، بنیادها یا افرادی، دانشجویان را با مبلغ ۱۵۰ یورو در ماه از لحاظ مالی حمایت می کنند در حالی که دولت فدرال نیز ۱۵۰ یوروی دیگر به این مبلغ اضافه می کند. این بورسیه توسط دانشگاه ها اعطا می شود، به این معنی که متقاضیان ملزم به رعایت الزامات موسسات فردی هستند.

این بورسیه برای دو ترم اعطا می شود، اما ممکن است برای زمانی که دوره استاندارد تحصیل را پوشش می دهد نیز معتبر باشد. پس از دو ترم، دانشگاه بازبینی می کند که دانشجو همچنان معیارهای بورسیه را دارد تا اعطای بودجه خصوصی ادامه یابد یا خیر. این بورسیه تحصیلی به برنامه های مربیگری، رویدادهای تعاملی و همچنین دوره های کارآموزی نیز تعلق میگیرد.

۴. بورسیه تحصیلی Konrad-Adenauer-Stiftung آلمان برای دانشجویان بین المللی

دانشجویانی که عملکرد تحصیلی آنها بالاتر از حد متوسط باشد ​​و علایق مرتبط با سیاست داشته باشد، واجد شرایط درخواست برای بورسیه تحصیلی Konrad-Adenauer-Stiftung  هستند. این برنامه بورسیه با هدف ارتقای دانشجویان خارجی و داوطلبان دکترا است که تحصیلات کارشناسی خود را با موفقیت در کشور خود به پایان رسانده اند. این بورسیه تحصیلی برای دانشجویانی که مایل به گذراندن دوره های کارشناسی ارشد، دکترا یا برنامه تحقیقاتی هستند در دسترس است. اولویت با دانشجویان متقاضیان دکترا از کشورهای در حال توسعه یا کشورهایی است که در حال گذراندن تحولات سیاسی هستند.

طی این بورسیه، دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد به مدت دو سال ماهانه ۸۵۰ یورو دریافت خواهند کرد. داوطلبان دکتری و کسانی که برای مقاصد تحقیقاتی به آلمان می آیند به مدت سه سال ماهانه ۱۱۰۰ یورو دریافت خواهند کرد. هزینه تحصیل تا سقف ۵۰۰ یورو در هر ترم قابل بازپرداخت است (فقط برای دوره های مربوط به پروژه تحصیلی یا دکتری). این بورسیه به منظور توسعه روابط بین کشورهای دانشجویان دریافت کننده بورسیه و جمهوری فدرال آلمان از طریق گفتگوهای بین فرهنگی و شبکه های بین المللی، اعطا می شود.

۵. بورسیه اراسموس آلمان

اراسموس یک انتخاب عاقلانه برای دانشجویان بین المللی است که قصد شرکت در یک برنامه تحصیلی تمام وقت در آلمان را دارند. اراسموس به عنوان یک کمک مالی در سراسر اتحادیه اروپا که توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا تأمین می شود، برای دوره های تبادل یک ساله برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه های آلمان ، اعطا میشود. برای اینکه بتوانید بورسیه تحصیلی اراسموس آلمان را دریافت کنید، باید در یک موسسه آموزش عالی ثبت نام کنید و هم دانشگاه محل اقامت شما و هم دانشگاه آلمان باید منشور اراسموس برای آموزش عالی را امضا کرده باشند.

اکثر دانشگاه‌های بزرگ اتحادیه اروپا در طرح اراسموس شرکت می‌کنند. دانشگاه‌های آلمان هم در برنامه‌های تحصیلی متعددی که توسط بورسیه‌های تحصیلی اراسموس مندوس و اراسموس پلاس تامین مالی می‌شود، شرکت می‌کنند. کمک های مالی این بورسیه، هزینه های ثبت نام، سفر و همچنین هزینه های اولیه زندگی را پوشش می دهد.

۶. بورسیه تحصیلی  Friedrich Ebert Stiftung

گزینه دیگر بورسیه های تحصیلی آلمان، Friedrich Ebert Stiftung است که این طرح به دنبال ترویج سوسیال دموکراسی از طریق اعطای کمک مالی تحصیلات دانشگاهی است. این بورسیه برای متقاضیان خارجی که در حال تحصیل در مقطع دکترا در آلمان در دانشگاه های دولتی در زمینه علوم کاربردی هستند، در دسترس است.  دانشجویان متقاضی این بورسیه باید عملکرد تحصیلی بالاتر از حد متوسط داشته باشند. همچنین این بورسیه، گزینه خوبی برای افرادی است که در زمینه های علوم اجتماعی، سیاسی یا علوم انسانی فعالیت می کنند.

برای واجد شرایط بودن دریافت این بورسیه، باید مهارت های استثنایی زبان آلمانی را نشان دهید، حتی اگر دوره ای که می گذرانید به زبان انگلیسی باشد. ظرفیت این بورسیه محدود است و تنها ۴۰ نفر در سال، از آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و اروپای شرقی، مجاز به استفاده از این بورسیه خواهند بود. دارندگان این بورسیه تحصیلی، در دوره های لیسانس ماهانه ۸۳۰ یورو دریافت خواهند کرد. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ۸۵۰ یورو در ماه و همچنین کمک هزینه خرید بیمه درمانی دریافت می کنند.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر