وبسایت تیتان اسپورت همچون ۸ سال گذشته، اقدام به انتخاب برترین بازیکن سال آسیا می‌کند.

سایت شماره یک:

به گزارش "ورزش سه"، این وبسایت شرقی در حالی برای سال ۲۰۲۱ بازیکن سال آسیا را انتخاب خواهد کرد که در این نظرسنجی ۵۱ روزنامه‌نگار آسیایی به همراه چند روزنامه‌نگار غیر آسیایی که فوتبال قاره را پوشش می‌دهند، در رای گیری شرکت خواهند کرد.

سال گذشته سون هیونگ مین موفق شد این جایزه را به دست آورد و حالا همه در انتظار برنده جایزه بهترین بازیکن سال آسیا هستند.

* قوانین جالب برای توپ طلای آسیا

نظرخواهی به این شکل است که هر کدام از داوران ۵ بازیکن مدنظر خود را به ترتیب اولویت معرفی می‌کنند و نفر اول ۵ امتیاز، نفر دوم ۴ امتیاز و به همین ترتیب نفر آخر یک امتیاز به دست می‌آورند؛ در نهایت نیز با جمع بندی تمام امتیازات، سه بازیکن برتر معرفی می‌شوند.

قانون نظرسنجی به این شکل است که بازیکنان موردنظر باید در این دسته بندی قرار بگیرند: ۱. فوتبالیست آسیایی شاغل در آسیا، ۲. فوتبالیست خارجی شاغل در آسیا و ۳. لژیونر آسیایی.

به این ترتیب دامنه گسترده‌ای از فوتبالیست‌ها در دسترس داوران خواهند بود تا فهرست ۵ نفره خود را بر اساس سلیقه خود بچینند.

پژمان راهبر سردبیر "ورزش سه" همچون سالهای گذشته به عنوان نماینده ایران در این نظرسنجی شرکت و داوری کرده است.

علیرضا بیرانوند (۲۰۱۸) و سردار آزمون (۲۰۲۰) تنها بازیکنان ایرانی هستند که در بین سه بازیکن برتر آسیا قرار گرفتند.

* لیست نامزدها؛ سه ایرانی و یک برزیلی

تیتان اسپورت فهرستی از بازیکنانی که در سال ۲۰۲۱ عملکرد خوبی داشتند را معرفی کرده که در بین آنها سردار آزمون، مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش از ایران حضور دارند و نام بازیکنان شاغل در لیگ برتر خلیج فارس دیده نمی‌شود. با این حال هیئت برگزاری این نظرسنجی تاکید کرده که داوران می‌توانند از هر بازیکن دیگری نام ببرند و این فهرست تنها لیستی پیشنهادی است.

در این لیست ژاپن با ۵ نامزد رکورددار است که فقط کیوگو فوروهاشی در جی لیگ حضور دارد و همچنین نام تاکه‌هیرو تومیاسو از تیم آرسنال هم دیده می‌شود.

بافاتیمبی گومیس، ایگور کورونادو، لئوناردو دامیائو و مایکل اولونگا چهار بازیکن خارجی این لیست هستند که با درخشش در لیگ‌های حوزه خلیج فارس توانسته‌اند به این لیست پیشنهادی راه پیدا کنند.

از عربستان سالم الدوساری و سلمان الفرج تنها گزینه‌های پیشنهادی هستند اما نکته مهم اینکه تاکنون هیچ بازیکنی از عربستان نتوانسته در بین سه نفر اصلی برندگان جایزه بهترین بازیکن آسیا از نظر تیتان اسپورت قرار بگیرد.

* پایان سلطنت سون به دست یک ایرانی؟

نتایج نظرسنجی در حالی در اختیار همه قرار خواهد گرفت که امسال باتوجه به عملکرد درخشان مهدی طارمی، او شانس قابل توجهی برای جلب رای داوران دارد.

طارمی فصل گذشته ۱۶ گل در لیگ پرتغال به ثمر رساند و در فصل جاری هم با ۷ گل مدعی جدی دومین کفش طلا در این لیگ محسوب می‌شود. نکته مهم اینکه مهاجم ایرانی توانسته در یک سال اخیر دو بار مهاجم برتر ماه پرتغال شود و یک بار هم بهترین بازیکن ماه لیست این کشور شده است.

سون هیونگ مین شش بار به عنوان برترین بازیکن سال آسیا از نظر تیتان اسپورت انتخاب شده است.

اما آنچه که طارمی را بیش از پیش در کانون توجهات قرار داده، گل زیبایی است که او فصل گذشته در لیگ قهرمانان اروپا به چلسی زد که حتی کاندیدای جایزه پوشکاش هم شد. او همچنین دروازه یوونتوس را گشود و این فصل هم برابر اتلتیکو مادرید و آث میلان درخشید.

سال ۲۰۲۰ سردار آزمون رقابت شدیدی با سون هیونگ مین داشت اما در نهایت سون ۳۵٪ از آرا را به خود اختصاص داد و آزمون با ۱۰.۹٪ در جایگاه دوم ایستاد.

سون هیونگ مین از سال ۲۰۱۴ تا حالا شش بار این جایزه را به دست نیاورده و در این بین فقط سال ۲۰۱۶ شینجی اوکازاکی با درخشش در لسترسیتی بهترین بازیکن سال آسیا از نظر تیتان اسپورت شد و حالا مهدی طارمی فرصت این را دارد تا حکمرانی چهار ساله سون را به پایان برساند.

به عبارت دیگر از ابتدای رای گیری تیتان اسپورت و اهدای جایزه بهترین بازیکن سال آسیا، فقط بازیکنان کره‌ای و ژاپنی توانستند این جایزه را به دست آورند و اگر طارمی یا آزمون موفق شوند بالاتر از سایرین مرد سال قاره لقب بگیرند، اولین بازیکن از غرب آسیا خواهند بود که با جلب نظر روزنامه‌نگاران آسیایی و فوتبال‌نویسان قاره، به این مهم دست پیدا می‌کنند.

به جز آزمون، در سال ۲۰۱۸ علیرضا بیرانوند پس از صعود پرسپولیس به فینال آسیا در رتبه سوم این نظرسنجی قرار گرفت.

تگ های مرتبط

ارسال نظر