وقتی اینجا کمیته استیناف وجود دارد بهتر بود اجازه بدهند این احکام تایید یا رد شود و آن زمان نتایج اعمال شود.

سایت شماره یک:

به گزارش ورزش سه ، پرسپولیس با توجه به طولانی‌شدن زمان رسیدگی به پرونده بازیکن گابنی گل‌گهر، بیانیه‌ای را صادر و اعتراض‌هایی را مطرح کرد که چرا با وجود آنکه پیش از این مدت‌زمان مشخصی اعلام شده بود که کمیته استیناف نظر خود را اعلام کند، هنوز این اتفاق نیفتاده است و چرا دیگر باشگاه‌ها که متضرر شده‌اند دیگر واکنشی ندارند؟ 

این درحالی است که طبق اعلام رئیس کمیته استیناف هنوز این پرونده به کمیته استیناف نرسیده و در این خصوص زمان مشخصی نیز ارائه نشده است و نکته دیگر اینکه درباره اعمال نتایج و امتیازات در جدول رده‌بندی نیز به‌تازگی بین کمیته‌های انضباطی و استیناف فدراسیون فوتبال یک اختلاف‌نظر به وجود آمده که در نوع خود عجیب و قابل‌تامل است. درخصوص این اتفاقات و آخرین وضعیت پرونده فوق با عضو کمیته استیناف به صحبت پرداختیم.

 گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مهدی دادرس را در ادامه می‌خوانید.

ظاهرا هنوز پرونده بازیکن خارجی و غیرمجاز گل‌گهر به کمیته استیناف نرسیده است. مگر برای ارجاع پرونده زمان مشخص و محدودی وجود ندارد؟

خیر همه در این زمینه اشتباه می‌کنند. زمان مشخص و محدودی برای اعتراض‌کردن اولیه و سپس درخواست استیناف وجود دارد که گل‌گهری‌ها این کار را انجام دادند اما هنوز پرونده به دست ما نرسیده و در روال فوق که به استیناف شکایت شده، دیگر زمان و فرصت مهم نیست. در واقع گل‌گهر در زمان قانونی به این پرونده شکایت کرده و برای همین مشکل خاصی وجود ندارد. اعتراض انجام شده اما هنوز پرونده به دست ما نرسیده است.

چه زمانی قرار است این کار انجام شود و چرا تا این اندازه پرونده دیر رسیده است؟

مهم نیست که دیر برسد یا زود. در هر صورت یک اتفاقی افتاده که قید فوریت هم ندارد که بخواهد همه‌چیز به هم بخورد. موقعی هم که پرونده برسد باید بنشینیم با دقت و جزئیات بیشتر آن را بررسی کنیم تا خدای‌ناکرده حق ناحق نشود. البته هر حکمی بدهیم یک گروه خوشحال می‌شوند و یک گروه ناراحت و این ذات کار قضاوت و حکم‌دادن است و هیچ‌گاه نمی‌توان دو طرف را راضی نگه داشت اما باید سعی کنیم تا خدای ناکرده به‌زعم خود ما حقی از کسی ضایع نشود.

پرسپولیسی‌ها به استیناف اعتراض دارند که چرا از یک‌سو کمیته انضباطی با عجله رای داد و حالا کمیته استیناف انگار در خواب است.

این حرف‌ها سطحی و بی‌منطق است و انگار مسئولان رسانه‌ای این باشگاه کار دیگری ندارند که مدام به این مسائل می‌پردازند. اصلا به شما چه مربوط است؟ سه تیم دیگر به بازیکن یک تیم دیگر اعتراض کرده‌اند و حالا پرسپولیس اعتراض می‌کند؟ این تیم چه نقشی دارد؟ حکایت آن فرد است که خودش را می‌اندازد وسط و می‌گوید ما سه نفر را کجا می‌برید! هرکسی در حیطه وظایف خودش باید صحبت و رفتار کند و این پرونده اصلا به این عزیزان ربطی ندارد که می‌گویند ما خواب هستیم. نه ما خواب نیستیم و اتفاقا بیدار بیدار هستیم و سعی می‌کنیم با عدالت رای بدهیم. شما می‌خواهید جو درست کنید یا تشویش اذهان عمومی کنید، آن یک بحث دیگر است. ما که اسیر این حرف‌ها نمی‌شویم. یکی‌دیگر از آقایان از این باشگاه می‌گوید که کمیته استیناف باید این رای را بشکند. من از این آقا می‌پرسم مگر شما قاضی هستید یا پرونده را خوانده‌اید؟ اگر دوستان اجازه بدهند قاضی‌های این پرونده با خیال راحت و با آرامش حکم بدهند و اطمینان داشته باشید که این حرف‌ها و جوسازی‌ها روی ما تاثیری ندارد که بخواهد ما را تحت‌تاثیر قرار بدهد. اینکه بگویند در خواب هستند معنی ندارد جز با هدف تشویش اذهان‌عمومی و شلوغ‌کردن، چون طبق قانون آنها اصلا حقی ندارند چنین حرف‌هایی بزنند. متاسفم که چنین حرف‌هایی زده می‌شود اما اطمینان داشته باشند که ما تحت‌تاثیر این حرف‌ها قرار نمی‌گیریم و کار خودمان را می‌کنیم و طبق محتویات پرونده و مستندات و شواهد تصمیم‌گیری می‌کنیم و رای نهایی را می‌دهیم. سال گذشته که پرسپولیس خارج از زمین 3 امتیاز را از سپاهان گرفت مگر استقلال و سایر باشگاه‌ها بیانیه دادند؟ روال کار به‌صورت قانونی طی شد و فقط دو باشگاه سپاهان و پرسپولیس بودند. چطور آنجا که به نفع‌تان شد، شنگول شدید و از این حرف‌ها نبود؟ آن زمان استیناف بیدار بود؟ وجدان‌ها آگاه بود چون به‌نفع شما رای داده شد؟ همان‌طور که در آن پرونده حق داشتید و ما حق را دادیم، در این پرونده هم حالا که اجازه صحبت و ورود ندارید، اجازه بدهید ما با تیم‌های دیگر که ذی‌نفع هستند مواجه باشیم و کار خودمان را انجام بدهیم.

درخصوص اعمال آرای کمیته‌های قضایی فدراسیون فوتبال نیز بین مسئولان کمیته‌های انضباطی و استیناف اختلاف‌نظراتی به وجود آمد. نظر شما چیست؟

همیشه بین مسئولان در یک نهاد اختلاف‌نظر وجود دارد و این یک امر طبیعی است. ما که دعوا نداریم، هرکسی برداشت خودش را دارد و اختلاف‌نظر وجود دارد. حالا یک موضوعی که وجود دارد اینکه همه به آیین‌نامه فیفا استناد می‌کنند و می‌گویند احکام فیفا لازم‌الاجرا و فوری است به این دلیل که فیفا کمیته استیناف ندارد و یک دادگاه عالی ورزش است که اگر کسی بخواهد دادخواهی کند باید به آنجا شکایت کند که این پروسه هم چند ماه طول می‌کشد و مشخص نیست درنهایت هم چه اتفاقی بیفتد. در هر صورت آنجا این امر لازم‌الاجراست، چون استینافی در فیفا وجود ندارد ولی وقتی اینجا کمیته استیناف وجود دارد بهتر بود اجازه بدهند این احکام تایید یا رد شود و آن زمان نتایج اعمال شود. این یک برداشت کارشناسی بوده و ممکن است اختلاف‌نظر وجود داشته باشد اما اینکه در تضاد با یکدیگر حرف بزنیم یا مثلا از روی این صحبت‌ها این برداشت شود که می‌خواهیم رای آنها را رد کنیم، چنین چیزی وجود ندارد. بالاخره نظر کمیته انضباطی اعمال فوری و نظر ما در کمیته استیناف چیز دیگری است؛ حالا دیگر عاقلان دانند. ما با کسی تعارف نداریم اگر بخواهیم رد کنیم، رد می‌کنیم. مگر سال گذشته رای دیدار سایپا و پیکان را رد نکردیم؟ به درست و غلط جریان کاری ندارم اما رای کمیته انضباطی در دیدار فوق را رد کردیم و با کسی هم رودربایستی نداشتیم و نظرمان روی این موضوع بود و رد شد.

می‌توان برآورد زمانی داد که حکم نهایی کمیته استیناف در این پرونده چقدر طول می‌کشد؟ تا پایان نیم‌فصل چیزی باقی نمانده و شاید رای شما قهرمانی نیم‌فصل را تحت‌الشعاع قرار بدهد.

به قهرمان نیم‌فصل جام نمی‌دهند و این قهرمانی در پایان فصل هم معمولا اثر‌گذار نیست و فقط یک امر سمبلیک است که یک تیم مثلا قهرمان نیم‌فصل می‌شود اما ان‌شاءالله آقای صالحی اطلاعات خود را کامل کنند و طی جلسه‌ای که به‌زودی با سایر اعضای کمیته استیناف برگزار خواهد شد سعی می‌کنیم در اسرع‌وقت رای را بدهیم، هرچند شعار ما این است که حقیقت و عدالت را هرگز فدای سرعت نمی‌کنیم.

پرونده قرار است چه زمانی به دست شما برسد؟

این اتفاق در این هفته و احتمالا طی امروز و فردا رخ خواهد داد.

می‌توانید از نتیجه این پرونده جنجالی ارزیابی خاصی داشته باشید؟ 

در هر صورت جعل باید برای ما هم محرز شود. ما اقدامات و صحبت‌های جاودانی را به‌عنوان یک همکار قضایی رد نمی‌کنیم بالاخره آنها روی این پرونده خیلی زحمت کشیدند اما ما هم باید به همان نتیجه برسیم و ببینیم این اتفاقات به چه شکلی بوده و روند کار به چه صورت پیش رفته است. بنابراین نمی‌توانیم پیش‌قضاوتی کنیم که حکم می‌شکند یا تایید می‌شود. اجازه بدهید در آرامش و خیال راحت بنشینیم و این پرونده را بررسی کنیم. آقایان هم اگر جوسازی نکنند و با ادبیات بهتری صحبت کنند بد نیست. خواهش می‌کنم تشویش اذهان عمومی نکنند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر