قیمت مرغ | کاهش قیمت مرغ | مرغ ارزان شد

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مرغ ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین ماده غذایی در سبد پروتئینی خانوارهاست و باید تلاش شود این محصول استراتژیک بر سر سفره‌های مردم باقی بماند.

سایت شماره یک:

حبیب اسدالله نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به نرخ مصوب مرغ گرم، گفت: نرخ مصوب مرغ گرم کیلویی 31 هزار تومان است این در حالیست که مرغ در واحدهای عرضه مستقیم از کیلویی 28 هزار تا 31 هزار تومان در نوسان است. این سخن به این معناست که مرغ کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: واحدهای مرغداری‌ها در بحث خرید جوجه یک روزه، حمل و نقل و خرید دارو با افزایش قیمت‌ها مواجه شدند و به نوعی عرضه مرغ با این نرخ باعث شده که تولیدکنندگان متحمل زیان شوند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه شوک اصلاح نظام یارانه‌ای در قیمت نهاده‌های دامی تاثیر گذاشته است، افزود: ذرت و سویا بخش اعظم خوراک دام و طیور را تشکیل می‌دهد و شوک حذف این ارز باعث شد که قیمت این نهاده‌ها در بازار آزاد روند صعودی به خود بگیرند و کمیاب شود.

اسدالله نژاد روند بارگذاری نهاد‌ه‌ها در سامانه بازارگاه را کند عنوان کرد و افزود: تامین نهاده به یکی از دغدغه‌های اصلی مرغداران تبدیل شده است و آنها مجبور هستند نیاز خود را از بازار آزاد با نرخ بالا تهیه و تامین کنند.

وی با بیان اینکه شاهد عدم تعادل بین قیمت تمام شده و فروش مرغ هستیم، گفت: عرضه و تولید مرغ بیش از نیاز کشور است و بازار کشش این میزان عرضه را ندارد از این‌رو قیمت‌ها پایین می‌ماند و واحدهای مرغداری زیان می‌بینند؛ به همین جهت شرکت پشیبانی امور دام مرغ مازاد را جمع‌آوری می‌کند.

 این فعال اقتصادی مرغ را ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین ماده پروتئینی سفره مردم خواند و خاطر نشان کرد: گرایش به مصرف مرغ نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد سرانه مصرف مرغ از 35 کیلوگرم عبور کرده است این در حالیست که سرانه مصرف در دو سال گذشته 24 کیلوگرم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به شما اعلام کرده‌اند که اصلاح نظام یارانه‌ای برای واردات نهاده‌های دامی از چه زمانی اجرایی خواهد شد؟ گفت: هنوز در این زمینه به ما گزارشی نداده‌اند اما اگر حذف ارز آنی و بدون فراهم کردن تمهیدات لازم صورت بگیرد واحدهای مرغداری آسیب‌ جدی خواهند دید و ممکن است که از چرخه تولید حذف شوند. بنابراین توقع ما این است که دولت در این زمینه دقت لازم را داشته باشد و به تولید و بازار مصرف کمک کند تا با حداقل آسیب‌ها از این مرحله عبور کنیم.

مدیر عامل اتحادیه سراسری  مرغداران گوشتی ایران  در ادامه افزود بحث محدودیت در تولید، تامین سرمایه در گردش، عرضه نهاده دامی صرفا از طریق  سامانه بازارگاه، پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری، ممنوعیت جوجه‌ریزی از سوی واحدهای غیر مجاز، ممنوعیت واردات مرغ منجمد و تخم مرغ نطفه‌دار، تسهیل کردن صادرات از جمله پیشنهادات ما به دولت برای حفظ تعادل در بازار بعد از حذف ارز ترجیحی است.

این فعال اقتصادی در پایان بیان کرد: اگر دولت می‌خواهد یارانه به دهک‌های پایین جامعه بدهد بهتر است که به صورت نقدی و کارت اعتباری نباشد به نظر بنده اعطای کالا برگ مناسب‌ترین نوع یارانه می‌تواند باشد چراکه با یارانه ما شاهد استمرار تولید و حفظ اشتغال در کشور خواهیم بود.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر