هفته ها پس از اعدام آرمان عبدالعالی به اتهام قتل غزاله شکور هنوز حرف و حدیث ها درباره این پرونده جنجالی ادامه دارد. حالا محمدرضا زمانی علویجه، وکیل خانواده غزاله ناگفته هایی را از دلیل اجرای حکم قصاص مطرح می کند.

سایت شماره یک:

زمانی می گوید: همه ما وکلا به لحاظ سوگندی که یاد کرده‌ایم، علاوه بر دفاع از حقوق موکلین خود با در نظر گرفتن اصل کلی دفاع از حق و عدالت، به خاطر انسانیت و وجدان نیز تلاش خواهیم کرد تا در صورت محکومیت یکی از طرفین، بسترها و زمینه‌هایی را برای ایجاد صلح و سازش بین طرفین فراهم کنیم. این پرونده هم با وجود فراز و نشیب‌هایی که داشت از این قاعده مستثنی نبود و من بالشخصه و بخصوص در این دو سال اخیر (و نیز قبل از آن) جلسات متعددی را ترتیب دادم تا شاید خانواده مقتول رضایت دهند. خود خانواده متهم شاهد هستند که با وجود آنکه وظیفه‌ای در این خصوص نداشتم اما جلسات بسیار زیادی برگزار کردم که حتی دو جلسه آن تا نیمه‌های شب طول کشید اما متأسفانه شرایط لازم برای جلب رضایت اولیای دم حاصل نشد. حتی با پیشنهاد پدر آرمان دو جلسه را در زندان رجایی شهر و با حضور پدر آرمان، پدر غزاله و همینطور آرمان برگزار کردم اما باز هم خانواده آرمان موفق به جلب رضایت نشدند.

«زمانی» وکیل خانواده غزاله در این باره که خانواده غزاله در تصمیم‌شان برای اجرای حکم چقدر جدی بودند، گفت: البته برداشت بنده این است که موکلین من همان‌طور که اعلام کرده بودند، با وجود آنکه حق‌شان قصاص متهم بود، اما از نظر قلبی تمایلی به اعدام آرمان نداشتند و بارها هم گفته بودند که اگر جسد یا آثاری از دخترشان پیدا شود از قصاص صرفنظر خواهند کرد. شما در نظر داشته باشید که یک‌بار قرار بود حدود دو سال قبل حکم اجرا شود و در لحظه آخر پدر و مادر غزاله مهلت یک ماهه‌ای به آرمان دادند تا وی جای جسد یا اثری از دخترشان را نشان دهد، این مهلت دادن نشان می‌داد که اولیای دم تصمیم جدی برای اجرای حکم ندارند و تنها خواسته‌شان پیدا شدن اثری از دخترشان بود اما این اتفاق نیفتاد و در نهایت پس از تقاضای اعاده دادرسی از سوی وکلای آرمان و انجام رسیدگی مجدد از سوی دادگاه کیفری یک و دیوانعالی کشور، در نهایت حکم اجرا شد.

وکیل مدافع خانواده غزاله اظهار می‌کند: در پرونده‌های قتل و قصاص که جان فردی گرفته شده و قرار است جان فرد دیگری هم گرفته شود حساسیت بسیار بالا و شرایط همانند بمب ساعتی است چراکه یک اشتباه می‌تواند بسیار مخرب باشد، بنابراین برای خنثی کردن این بمب حتماً باید افراد متخصص دست به کار شوند و دخالت افراد غیرمتخصص هرچقدر هم که دلسوز باشند، می‌توانند اثرات جبران‌ناپذیری در فرجام پرونده داشته باشند.

وی در جواب این پرسش که با وجود برگزاری جلسات متعدد صلح و سازش چرا کار به قصاص کشید می‌گوید: به اعتقاد من در همه پرونده‌ها و بخصوص پرونده‌های قتل عمد، هر نوع دفاعی نمی‌تواند لزوماً دفاع درستی باشد. گاهی اوقات یک دفاع نابجا و بی‌موقع می‌تواند به ضرر موکل تمام شود. به‌طور مثال ورود خانواده آرمان به مباحثی همچون یک ترم مرخصی تحصیلی غزاله از دانشگاه، تمدید دفترچه بیمه وی و مطرح کردن شائبه زنده بودن غزاله از جمله دفاعیاتی بود که به نظر بنده، در نهایت به ضرر آرمان تمام شد. یقین دارم که اگر خانواده آرمان به این مباحث ورود نمی‌کردند کار به این مرحله از اجرا نمی‌رسید. بنابراین اقدام‌های ناصحیح دفاعی باعث شد تا خانواده غزاله خود را در یک فشار نابجا و‌ شرایط بدی ببینند که چاره‌ای جز اجرای حکم نداشته باشند. چرا که من پرونده‌های کاملاً مشابهی داشتم و در آن پرونده‌ها بنده به‌عنوان وکیل متهم به قتل بودم اما با روش درست و صحیح و بدون پرداختن به اینگونه حواشی که تأثیری هم در سرنوشت پرونده ندارد، توانستم برای موکلینم رضایت بگیرم. «زمانی» اضافه می‌کند: ورود افراد غیرمتخصص اعم از سلبریتی‌ها، هنرمندان و افراد مشهور به این پرونده نتیجه عکس داد چرا که آنها خانواده غزاله را مورد هجمه تبلیغاتی به نفع آرمان قرار می‌دادند و بدون در نظر گرفتن شرایط آنها، فضایی را به وجود آوردند که اولیای دم غزاله تصمیم گرفتند نهایت تلاش‌شان را برای دفاع از خون فرزندشان به کار بسته و حتماً بر اجرای حکم اصرار ورزند. هیچ‌کدام از این افراد غیرمتخصص حرفی از درک خانواده قربانی نزد و تنها با یک تصویرسازی خوب از آرمان پیام می‌دادند که او را ببخشید و متأسفانه این اقدامات یکطرفه و غیر صحیح، نتیجه عکس داد.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر