سایت شماره یک:

عمل عصب کشی دندان چقدر طول می کشد و چه عوارضی دارد؟

 

عصب کشی دندان که به عنوان درمان ریشه دندان هم شناخته می شود روش درمانی است که در آن دندانپزشک بافت نرم را از داخل دندان عفونی یا ملتهب خارج می کند. این بافت که از رگ های خونی، اعصاب و بافت همبند تشکیل شده است مسئول تغذیه و سالم حفظ ریشه دندان است. آسیب دیدن پالپ دندان در نتیجه آسیب های دندانی، عفونت شدید یا پوسیدگی بیش از حد میتواند باعث ایجاد توده پر از چرک (آبسه) بسیار دردناک در ریشه دندان شود. تنها روش تسکین این درد، حفظ دندان و جلوگیری از عفونت مجدد بعد از عصب کشی دندان است. عصب کشی می تواند با روش های مختلفی توسط دندانپزشکان انجام شود اما در برخی موارد شما به یک اندونتیست ارجاع داده می شوید. اندونتیست با کنترل درد، تشخیص علت درد و سایر روش های لازم برای حفظ دندان شما آشناست و روش مناسب شما برای عصب کشی را انتخاب می نماید.

چطور می توانید تشخیص دهید که به عصب کشی دندان نیاز دارید؟

علائم رایجی که نشان می دهند که شما نیاز به عصب کشی دندان دارید:

  • درد مدوام دندان یا دردی که به طور مکرر می آید و می رود، اما گاهی این دردها بر اثر فشار دندان عقل نهفته است نه دندان عفونی.
  • حساسیت به سرما و گرما
  • تغییر رنگ دندان
  • لثه های متورم
  • درد هنگام لمس یا جویدن
  • ترک دندان

راه دیگر برای تشخیص نیاز به عصب کشی:

وقتی دندانپزشک می گوید شما یک دندان عفونی دارید که باید عصب کشی شود کاملا بدیهی است اما برخی بیماران تمایل دارند این توصیه ها را نادیده بگیرند و عواقب آن را بعدا بپردازند.

هر جلسه درمان چقدر طول می کشد؟

 

اگر بیش از دو جلسه درمان داشته باشید معمولا جلسه اول برای تمیز کردن و شکل دادن بافت داخلی دندان با سوهان زدن، پر کردن و شتسشو است. دومین جلسه معمولا برای پرداختن به قسمت بیرونی دندان یعنی پر کردن است که اگر دندان های شما به دلیل پوسیدگی دندان یا در طول درمان ترک خورده باشند باید از ونیر کامپوزیت های دندان برای درمان آن استفاده کنید.

بین دو جلسه دندانپزشک ممکن است برای جلوگیری از بازگشت باکتری دندان شما را با نوعی داروی خاص پر کند. فاصله زمانی بین دو جلسه به عفونت و نوع دارویی که دندانپزشک برای درمان شما انتخاب میکند بستگی دارد. در اکثر موارد جلسه دوم حدود 1 تا 3 هفته بعد از اولین جلسه انجام میشود.

اگر درمان شما تنها یک جلسه باشد تمام مراحل ذکر شده در بالا در همان یک جلسه انجام میشود. به طور کلی هر جلسه عصب کشی دندان بین 30 تا 60 دقیقه طول میکشد اما در موارد خیلی پیچیده ممکن است تا یک ساعت و نیم هم طول بکشد.

زمان عصب کشی دندان با توجه وضعیت دندان مشخص میشود. دندان ها نیش و برخی پرومولر ها فقط یک ریشه برای درمان دارند در حالی که دندان های آسیاب و برخی پرمولرهای تا سه ریشه دارند که ممکن است همگی نیاز به درمان داشته باشند.

عوارض و خطرات عصب کشی دندان

عصب کشی ندان یک روش بسیار رایج و قابل پیش بینی است بنابراین عوارض جانبی بسیار نداری دارد. با این حال  بهتر است با عوارض جانبی این روش اشنا شوید.

تغییر رنگ دندان

پالپ به قسمت زنده داخل دندان ها گفته میشود و اگر عفونی شود نیاز به عصبی کشی دارد. با وجود اینکه عصب کشی از کشیدن دندان جلوگیری میکند، بافت عفونی را از بین میبرد و از پخش شدن عفونت جلوگیری میکند اما باعث از بین رفتن بافت زنده میشود.

پالپ دندان از بافت همبند، عروق خونی و اعصاب تشکیل شده است که با از بین رفتن آن ممکن است رنگ دندان تغییر کند. دیلیل آن این است که بعد از برداشتن پالپ در واقع دندان می میرد. در برخی موارد ریشه های دندان از طریق عاج نمایان میشوند. البته این وضعیت در درصد بسیار کمی از موارد رخ میدهد. با این حال اگر این اتفاق افتاد به راحتی میتوانید ظاهر آن را با روکش یا لمینت ترمیم کنید.

گرفتگی سینوس

همه چیز در بدن به هم متصل است و دندان ها هم این وضعیت را دارند و یکی از عوارض رایج عصب کشی این است که میتواند باعث ایجاد مشکلاتی در سینوس ها شود. چون در برخی موارد مایع داخل فک میتواند به آرامی از طریق غشاهای بینی نفوذ کند. این وضعیت ممکن است ناخوشایند باشد و با توجه به اینکه عصب ریشه و حفره سینوس در مجاروت هم قرار دارند احتمال رخ دادن این اتفاق وجود دارد.

این عارضه خطرناک نیست اما التهاب حفره های سینوسی میتواند تحریک کننده باشد که سر درد و گرفتگی از علائم اصلی آن هستند.

یکی از روش های بررسی اینکه ایا مشکلات ویروسی شما واقعا ناشی از عصب کشی دندان است یا خیر احساس طعم شوری در دهان است.

در بیشتر موارد این مشکل پس از چند هفته برطرف میشود. اگر این وضعیت ادامه داشت به دندانپزشک مراجعه کنید.

عفونت مجدد

عفونت بزرگترین مشکل بسیاری از بیماران قبل از عصب کشی است. البته اگر در حال درمان عفونت دندان هستید باید بدانید که کار درستی انجام داده اید. با توجه به اینکه عفونت مجدد یکی از عوارض عصب کشی است انتدونتیست شما چندین جلسه درمان را برای جلوگیری از این اتفاق انجام میدهد.

اگر هر از یک مراحل عصب کشی درست انجام نشود دندان مجدد عفونت میکند. قبل از پر کردن دندان دندانپزشک دندان را تمیز و ضد عفونی میکند. با این حال دندان ها از شاخه های باریک و پیچیده زیادی تشکیل شده اند و اگر عصب کشی توسط اندودنتیست انجام نشود ممکن است برخی از قسمت ها نادیده گرفته شوند یا غیر قابل دسترس باشند.

بعد از اتمام عصب کشی متخصص باید سوراخی را که برای عصب کشی ایجاد کرده دوباره ببندد. هر گونه ترک یا شکافی باعث ورود دوباره باکتری به داخل دندان میشود. برای بستن قسمت بیرونی دندان از پرکردن یا روکش های دائمی استفاده میشود و با وجود اینکه اینها برای مقاومت در برابر فشار طراحی شده اند اما بدون مراقبت مناسب به مرور زمان فرسوده میشوند و باکتری ها میتوانند مجدد داخل دندان نفوذ کنند.

دندان های درمان شده با عصب کشی هرگز به اندازه قبل عفونی نمیشوند. با توجه به اینکه عصب کشی درواقع باعث مردن دندان میشود با خارج کردن تمام قسمت های زنده دندان ها میتواند کاملا شکننده باشند. یکی از وظایف اصلی پالپ دندان تغذیه و مرطوب نگه داشتن دندان است. به همین دلیل است که بعد از عصب کشی برای تقویت مجدد ناحیه بیرونی دندان معمولا دندان نیاز به روکش دارد. اگر دندان شما بعد از عصب کشی ترک خورده باشد ممکن است دندانپزشک برای درمان آن و کاهش خطر عفونت مجدد کامپوزیت، روکش یا لمینت را توصیه کند.

سایر عوارض

در درصد کمی از بیماران عصب کشی موفقیت آمیز نیست و دندان آسیب دیده باید کشیده شود. پس از کشیدن دندان ممکن است دندانپزشک برای جایگزینی دندان و بازگرداندن لبخند شما و جلوگیری از سایر عوارض ایمپلنت را برای شما توصیه کند.

اقدامات لازم

برای اندونتیست های با تجربه عصب کشی دندان یک روش بسیار رایج است در نتیجه آنها میتوانند بسیاری از عوارض عصب کشی را کاهش دهند. قبل از عصب کشی شما میتوانید با دندانپزشک خود در مورد هر گونه عارضه احتمالی که ممکن است در طول درمان یا بعد از آن رخ دهد صحبت کنید.

به یاد داشته باشد که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است بنابراین بعد از درمان بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و از مصرف غذاهای شیرین و سیگار خودداری کنید. شما باید از خطرات احتمالی عصب کشی آگاه باشید و اگر احساس کردید مشکلی وجود دارد با دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر