هواشناسی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: در استان‌هایی که هشدار قرمز و نارنجی گرفتند، خطر سیلاب وجود دارد. از جمله این استان‌ها می‌توان به فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان اشاره کرد.

سایت شماره یک:

در روزهای اخیر استان فارس با سیلاب مواجه بود. سیلابی که جان ۲۲ نفر را گرفت. هلال احمر استان فارس هم امروز از پیدا شدن پیکر دختر یک ساله از مفقودی‌های سیل استهبان خبر داد. اما حالا مرکز مدیریت بحران، استان‌های بیشتری در خطر سیلاب هستند. وضعیت در برخی از این استان‌ها تا پنجشبه قرمز اعلام شد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به تجارت‌نیوز می‌گوید: «به طور کلی در استان‌هایی که هشدار قرمز و نارنجی اعلام کردیم، خطر سیلاب وجود دارد.»

استان‌هایی که هشدار قرمز گرفتند

اما کدام استان‌ها در خطر سیلاب هستند؟ ضیاییان در این مورد می‌گوید: «استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان،کرمان و فارس از نظر بارشی پر مخاطره‌ترین استان‌های کشور هستند. انتظار داریم بارش‌هاش شدیدی در روزهای آینده داشته باشیم. بارش در این استان‌ها خطرناک است و هشدار قرمز اعلام کردیم.»

او ادامه می‌دهد: «البته در روزهای آینده در نواحی شمالی کشور یعنی سواحل دریای خزر نیز بارش داریم. این مجموعه بارش در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان است اما شدت بارش قابل توجه نیست.»

کدام استان‌ها فردا در خطر سیلاب هستند؟

ضیاییان به تجارت‌نیوز می‌گوید: «روز سه‌شنبه در استان خراسان جنوبی و روز چهارشنبه نیز استان‌های بوشهر و یزد نیر احتمالا شاهد بارش باشیم و وضعیت برای این استان‌ها خطرناک شود.»

او ادامه می‌دهد: «روز پنجشنبه استان یزد، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و بوشهر به لیست بارش‌ها اضافه می‌شود. برای این استان‌ها هشدار نارنجی اعلام کردیم.»

بر این اساس با احتساب استان‌های دارای هشدار قرمز و نارنجی، ۱۰ استان در خطر سیلاب هستند.

در این میان برخی از استان‌ها نیز هشدار زرد گرفتند، از جمله گلستان و مازندران. همچنین ضیاییان می‌گوید: «بارش‌های پراکنده‌ای را نیز احتمالا در ارتفاعات استان تهران، البرز و زنجان داشته باشیم.»

اما آیا پایتخت در خطر سیلاب قرار دارد؟ ضیاییان در این مورد می‌گوید: «تهران بارش دارد اما در حال حاضر در خطر سیلاب نیست.»

او ادامه می‌دهد: «روز جمعه بارش‌ها کمتر می‌شود البته باید فعلا صبر کرد تا وضعیت آب و هوا را در روزهای بعد از پنجشنبه پیش‌بینی هواشناسی کنیم.»

هشدار؛ از محل سیلاب دوری کنید

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: «خطر تلفات جانی برای استان‌هایی که احتمال سیلاب دارند، وجود دارد. افراد در معرض جایی که سیلاب است، قرار نگیرند. با ماشین در جایی که سیلاب است، وارد نشوند.»

او در پایان می‌گوید: «توصیه می‌کنیم افراد در بستر رودخانه‌ها اطراق نکنند. در حاشیه رودخانه اگر تجهیزاتی دارند جمع‌آوری کنند. احشام را از جایی که سیلاب است، دور کنند.»

تگ های مرتبط

ارسال نظر